Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › MauiSailsTR3
-
MauiSailsTR3
Publicerad av vivace282 på 6 oktober, 2006 vid 14:10Här kommer en bild på den i framtiden kommande tr3:an. Vad tror ni, är det bra eller dåligt med bred mastficka?
tbsurf svarade 18 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
På något sätt så tror jag att jag har hittat det absoluta konceptet, på segel SKA det vara bred mastficka…….på kvinnor string….Det känns som om det vore rätt liksom! Om man beaktar det hela och betraktar saken som om det skulle vara tvärtom så känns det inte alls lika rätt.
-
Har sett Proto bilder på RS 7, Pryde kör med smal tubsocka igen….
-
Lär väl dyka upp lite bilder på proto-segel nästa vecka då tävlingen i Walvis Bay drar igång. Dock verkar det som flera av dom “stora” kommer tillverka rena proto-segel enbart till speedtouren, mao omöjligt att köpa för oss vanliga dödliga. Dock lär väl vissa av innovationerna leta sig ner till världscupp-prylarna för slalom
-
Lustigt att se hur segeldesigners svänger i sina uppfattningar ang vad som är bra. Av vad jag förstår så har Barry Spanier dissat breda maststrumpor från början och helt plötsligt så är det tydligen det som gäller….men NP går tillbaka till smalt..
När det gäller brädor så verkar det som det börjar svänga ang cut outs.
Breda maststrumpor och Cut outs kommer vi kanske fnissa åt om några år och prata om det tillsammans med fotboll och staketfenor;-)
/Mats -
Barrys förklaring är att de är tvungna att ha bredare mastfick pga att kunder vill kunna rigga seglen utan att behöva skrynkla monofilmen. Detta är en proto och vi får väl se vad som dyker upp i vår. Kevin har ju gått grymt bra på TR-2 så att bred mastficka är “the way” prestandamässigt tycker jag inte att man kan bevisa. Var är North i resultatlistan i PWA…efter Mauisails iallafall.
-
Oscar wrote:Barrys förklaring är att de är tvungna att ha bredare mastfick pga att kunder vill kunna rigga seglen utan att behöva skrynkla monofilmen. Detta är en proto och vi får väl se vad som dyker upp i vår. Kevin har ju gått grymt bra på TR-2 så att bred mastficka är “the way” prestandamässigt tycker jag inte att man kan bevisa. Var är North i resultatlistan i PWA…efter Mauisails iallafall.
Barrys förklaring från forumet på Mauisails:
“yep
looks like someone snuck a photo out of the factory. that’s one of the new 6.6 prototypes. i recognize it.like i said, we have to give in to te market wide demand for sails that rig with the cams off. theonly way to achieve this is by making the sleeve wide enough. if there is some other benefit, i guess we will get that too.
the main thing with these new designs is a completely new way we are working on to influence the twist without affecting the good rig tension. we had to rip apart a few of our old sails and modify them to refine the idea, but now we have it pretty much wired for the rest. and we are going faster, so it’s a move in the right direction.
we’ll have to tighten up the security a bit.
aloha
barry -
Japp, skonsammare riggning är stor fördel med bred maststrumpa. Sen när det gäller prestanda mellan olika märken så är jag rätt övertygad om att det inte skulle bli några större ändringar i PWA rankingen om alla bytte segel med varandra. Jag tror inte Kevin Pritchard hade varit långsammare med NP eller North…..
/Mats -
SWE170 wrote:Jag tror inte Kevin Pritchard hade varit långsammare med NP eller North…..
/MatsTror inte jag heller men enligt många så gick det ju inte att segla utan bred mastficka…:grin:
-
tobhed wrote:Oscar wrote:Barrys förklaring är att de är tvungna att ha bredare mastfick pga att kunder vill kunna rigga seglen utan att behöva skrynkla monofilmen. Detta är en proto och vi får väl se vad som dyker upp i vår. Kevin har ju gått grymt bra på TR-2 så att bred mastficka är “the way” prestandamässigt tycker jag inte att man kan bevisa. Var är North i resultatlistan i PWA…efter Mauisails iallafall.
Barrys förklaring från forumet på Mauisails:
“yep
looks like someone snuck a photo out of the factory. that’s one of the new 6.6 prototypes. i recognize it.like i said, we have to give in to te market wide demand for sails that rig with the cams off. theonly way to achieve this is by making the sleeve wide enough. if there is some other benefit, i guess we will get that too.
the main thing with these new designs is a completely new way we are working on to influence the twist without affecting the good rig tension. we had to rip apart a few of our old sails and modify them to refine the idea, but now we have it pretty much wired for the rest. and we are going faster, so it’s a move in the right direction.
we’ll have to tighten up the security a bit.
aloha
barrydet ser ut som rdm?
ingen info om det?
Logga in för att svara.