Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Mauritius boende/utrustn?
-
Mauritius boende/utrustn?
Publicerad av kalllek på 20 januari, 2007 vid 12:57Jag och min icke surfande fru har bokat resa 2v till Mauritius i slutet av mars. Där man kan vindsurfa heter Le Morne. Just nu har vi lyckats hitta ett hotell 10 km därifrån, men vi kan även välja bara flygstolar om vi hittar ett annat hotell i Le Morne.
Hursomhelst…så undrar jag om det går bra att hyra vindsurfprylarna på plats, bör man förboka grejerna, är det knepigt att pendla dom 10 km varje dag (kräver självklart hyrbil), är vägarna dåliga? Bör vi tänka på ngt annat?mauritius_surf svarade 17 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Hey!
Jag om min fru var där på bröllopsresa för två år sedan. Vi bokade då boende via den tyska resebyrån “surfaction” och bokade flygbiljett separat själva. Vi bodde på Berjaya Le Morne Hotel, riktigt bra service, bodde i ett “hus” på stranden. Jag kikade och såg att de nu kränger boende på “Indian Resort”, vilket är ännu närmare centret än vi bodde, kanske 50m. Detta Hotell är mer surforienterat än Berjaya men verkade inte ha riktigt samma atmosfär.
Det var stor skillnad mellan ebb och flod så det gick inte att rippa direkt på morgonen. Framåt 11 var det bara att sätta på sig hängselen och traska bort längs stranden ca 150m och plocka sin bräda och meddela dem vilken segelstorlek du önskade så riggade de upp ett och bar ner det till strandkanten. Bara att hoppa på och köra! Utrustning gick att förboka via “surf-action”. När man kom hem kändes det hela som en dröm, bättre förutsättningar är nog svåra att hitta!
Jag bifogar en bild + klipp från stranden nedanför centret.http://www.surf-action.com/Reviere/revierliste.php?we_objectID=43
-
Var i Le morn oktober månad 06 hyrde lägenhet på ett ställe som heter mauritius palms http://www.mauritiuspalms.com/ 15 min promenad till surf udden eller ett par minuter med bil. Killen som äger lägenheterna heter Joacim och är svensk.
Kalas bra ställe billigt o bra.Paret som äger lägenheterna är super trevliga.Hade jag ett gäng kiteare/vindsurfare som grannar var mycket trevligt 😀
Var nere i 20 dagar, blåste över 4bf varje dag le morn är ett toppen ställe för kite o surf.
-
Hey right! Det måste vare det paret vi träffade när vi gick en lång promenad bortanför surfcentret. De var ute med en hund och spatserade och hörde att vi pratade svenska och berättade om att de hyrde ut ett par rum. Som du säger är det ju ett mycket billigare alternativ om man får tag i en billig flygstol(det kan ju nu för tiden gå att hitta på fritidsresor till hyffsat pris). Berjaya är inget budget boende, tror det kostade 10 lappar för 14 nätter per person inkl frukostbuffe och kvällsbuffe. Men då var det nygräddade pannkakor och omeletter efter egen beställning, färsk ananas mm, kaffe serverat vid bordet, med andra ord, bra energi innan dagens surf men mycket dyrare. Skulle dock valt det andra alternativet om det inte vore bröloppsresa. Minns du vad ni fick betala av svenskarna?
Simma lungt
-
Var själv på Mauritius med brorsan 17 sept till 1 oktober förra året. Vi bodde på Pik Pik Apartments som ligger drygt 3km från Club Mistral. Cyklar finns tilll förfogande för varje lägenhet och man kan beställa bröd som leverars varje morgon av han som sköter om området. Grill buffe mm anordnas också flera kvällar i veckan för typ 90kr,….riktigt schysst käk faktiskt.
Vägarna på Mauritius är helt ok så det blir inga problem att köra på ön alls. Dock kör localsen som dårar!Utrustning skulle jag boka om jag var er. Vi åkte ner utan att ha bokat och höll på att bli utan utrusting som passade oss. Ring och be att få prata med Felix på Club Mistral Le Morne, en riktigt schysst snubbe som driver själva surf centret…..han hjälper er gärna. Personalen är grymt trevliga och hjälpsamma. VI fick lite grattis lessons ute på vattnet när vi slet med duck jibben… slutade med att localsen stod och apploderade tillslut när den satt.. . . . riktigt motiverande!
Kan varmt rekommendera Mauritius till er som söker ett surfresmål där ni vill ha både plattvatten, bump and jump, bröst djupt 400m ut samt riktigt bra våg förhållanden.
Centret öppnar kl 10 men vinden brukar dyka upp först runt 11 tiden och håller sedan i sig hela dagen.
Det är inga problem att hänga på Hotelts och centrets strand hela dagen och lunch går att käka vid pool restuarangen för en hyfsad peng.
Har man egen gear med sig så håller man straxt till höger om centret, men förvaring av grejor kan de hjälpa er med.Vi var där i 13 dagar var av vi var på vattnet och hade kanon förhållande i 10 dagar… SÅ jag kan nästan garantera att ni kommer får det riktigt nice.
Fan, vad man längtar tillbaka…
Peace
Royn
-
Hej
Jag har kollat runt lite på nätet och hittat några sidor om Mauritius. Man jag hittar inte vilka segelstorlekar som gäller. Det verkar vara lite lättare vindar, typ Barbados med 5.2-5.7, stämmer det?
Och då är det stor vågbräda som gäller, eller?
VI har funderingar att åka dit juni/juli eventuellt augusti.Jag ser att de flesta hyrt utrustning, var det bra grejer och vad kostade det? Vad skall man ta med sig som man inte är nöjd med? Bom och stroppar brukar jag släpa med om jag hyr, plus hängselar och grejer. De har ju sällan bra bommar och ofta får man köra med galet korta eller dåliga hängselelinor.
Om jag tar med egen utrustning, ska man ha med freestyleutrustning också eller är det bara våggrejer som gäller?
Undrar Staffan
-
Utrustning som CLub Mistral har är helt ok…men det är klart…det är ju inga kolfiber bommar eller liknade. Sele har de inga utan där måste man ta med sig det själv.
Kostnaden för 2 veckor full utrustning var rätt dryt… om jag inte minns fel så kostade det typ 3000-3500kr. Men å andra sidan så slipper man allt släpp, riggande osv. Plus att det är bara att byta hej vilt bland alla utrustning om det finns ledigt. ALltid kul att prova nya brädor segel och olika modeller.När vi var där seglade vi allt från 4.2 till 6.5, dock var vi där i slutet av septemer och vindarna är ju säkrare runt juli och augusti.
Det som är guld med spoten som centret ligger vid är att det finns alla förhållanden på ett och samma ställe. Innan för revet så är vattnet förhållandevis platt med lite bump n jump typ… 400 ut ligger “little reef” där det kan bli schysst vågor…och lite längre ut är det grymma våg förhållnaden. Så det beror lite på vad du vill köra. SOm sagt , det finns möjlighet till all slags surfing, beror helt enkelt på din nivå och vad du vill köra.
-
Jag körde 5,0 i stort hela tiden och någon dag 4,5 när det var snabbare vågor. Vinden är ju crossoff så det blir rejält drag på vågen. För dig som är tyngre och trixar så gäller väl 5,7 också som ett hett tips för plattvattnet. Vågbräda med lite volym så an kan ta sig ut.
Mest och starkast vind juli – augusti men det är inget starkvindställe.
/Magnus -
@Mag 365915 wrote:
Jag körde 5,0 i stort hela tiden och någon dag 4,5 när det var snabbare vågor. Vinden är ju crossoff så det blir rejält drag på vågen. För dig som är tyngre och trixar så gäller väl 5,7 också som ett hett tips för plattvattnet. Vågbräda med lite volym så an kan ta sig ut.
Mest och starkast vind juli – augusti men det är inget starkvindställe.
/MagnusPerfekt!
Då klarar vi oss på en 85 liters våg och en 75:a med 4.2, 4.7, 5.2, 5.7!
3.7:an lär inte behövas. Men eventuellt en freestyle med om man vill tricka.
Jobbigt att ha en surfande fru! Men vi lämnar i alla fall en vågbräda, en FSW och en freestyle hemma…Magnus, jag ringer dig någon dag och djupintervjuar hur ni klarar er i Älmhult och hur vi skall klara oss på Mauritius några veckor :laugh:
/Staffan
-
Du kan ju ringa men jag kankse inte svarar på sådana frågor!!!! 😉
4,2 till flickan annars kan du lämna den hemma också.
/Magnus -
@KallleK 361025 wrote:
Jag och min icke surfande fru har bokat resa 2v till Mauritius i slutet av mars. Där man kan vindsurfa heter Le Morne. Just nu har vi lyckats hitta ett hotell 10 km därifrån, men vi kan även välja bara flygstolar om vi hittar ett annat hotell i Le Morne.
Hursomhelst…så undrar jag om det går bra att hyra vindsurfprylarna på plats, bör man förboka grejerna, är det knepigt att pendla dom 10 km varje dag (kräver självklart hyrbil), är vägarna dåliga? Bör vi tänka på ngt annat?Hallå,
du behöver inte hyrbil. Det kostar nästan inget med taxi. Dessutom kan man hyra moppe eller cykel billigt. De har riktigt fina vindsurfingprylar så du behöver inte ta med eget om du inte vill. Det finns en svensk som driver ett bed & breakfast men jag kommer inte ihåg vad det heter. Ni behöver inte boka i förväg heller.
Vi bodde senast (Nyårsveckan) i närheten av Grand Bay på ett riktigt bra lägenhetshotell som heter Sea Point (bredvid Canoniere och Club Med). OBS! Inga stränder är privata så det är bara att välja!!! Där betalade vi ca 500 Sek/natt för rum med fullt utrustat kök, dusch, AC, fläkt, veranda med utemöbler, gemensam pool och bbq-area. Dessutom har nästan alla lägenheter har havsutsikt!!!!!
Vår lägenhets veranda låg 3 m från sandstranden!!!!
Där kunde jag kita varje dag och behövde inte ens rigga ner mellan pauserna för vakten höll koll gratis (han heter Prem). Det är plattvatten innanför revet och fina vågor vid pointbreak vid revkanten. Det finns även en K2 havskajak att låna och vi såg en manta vid ytan när vi var ute! Delfinsafari var vi också på med en megakatamaran och det är nästan 100% säkert att dom hittar skruvnosdelfinerna!Från Grand Bay tog vi taxi till Le Morne, One Eye och Flicken Flack. Det tog ca 1 h 15 min och kostade ca 100-150 Sek för en hel dag med lite sightseing i naturparken mm!
Vid Le Morne och One Eye kan man även vågsurfa på revet! Det rullar in en riktigt stor, kraftig och välformad vänster rakt utanför Mistralcentret lite till höger om revets öppning utanför Le Morne. Jag paddlade men det är ganska långt och fullt med små sjöborrar, så revskor och skjuts av tex vattenskoter är att föredra. OBS! Revet är väldigt grunt vid lågvatten men just vid vänstervågen till höger så är det som ett lent och jämnt salsgolv utan sjöborrar!!!! Det är alltså inte så farligt som “klippreven” runt om. Finns ytterligare riktigt bra vågsurf lite längre sydost om One Eye! Kolla Stormriders Guide. I Tamarin har de en episk våg när det fungerar men där regerar locals kallade “White Shorts” och dom är INTE vänligt sinnade;-(. Ska du vågsurfa där så är det bäst att först lära känna Jeff, 58 årig Aussie. Han är den ende utifrån som är accepterad, så surfar du med honom så har du förtur:-).Hur som helst, ni kommer att få en helt underbar upplevelse på en sagoö-)!!!!!
Hälsa Prem (nattvakten från mig om ni träffar honom)!!!!
M v h,
Nicco Schiller -
@above_the_law 366180 wrote:
Hallå,
du behöver inte hyrbil även om det är skönt när man vill utforska ön! Det kostar nästan inget med taxi. Dessutom går det många bussar som kostar nada att åka med. Annars kan man hyra moppe eller cykel billigt. De har riktigt fina vindsurfingprylar så du behöver inte ta med eget om du inte vill. Det finns en svensk som driver ett bed & breakfast men jag kommer inte ihåg vad det heter. Ni behöver inte boka i förväg heller.Vi bodde senast (Nyårsveckan) i närheten av Grand Bay på ett riktigt bra lägenhetshotell som heter Sea Point (bredvid Canoniere och Club Med). OBS! Inga stränder är privata så det är bara att välja!!! Där betalade vi ca 500 Sek/natt för rum med fullt utrustat kök, dusch, AC, fläkt, veranda med utemöbler, gemensam pool och bbq-area. Dessutom har nästan alla lägenheter har havsutsikt!!!!! Ni kan boka SeaPoint via nätet och betala när ni kommer dit!
Vår lägenhets veranda låg 3 m från sandstranden!!!!
Där kunde jag kita varje dag och behövde inte ens rigga ner mellan pauserna för vakten höll koll gratis (han heter Prem). Det är plattvatten innanför revet och fina vågor vid pointbreak vid revkanten. Det finns även en K2 havskajak att låna och vi såg en manta vid ytan när vi var ute! Delfinsafari var vi också på med en megakatamaran och det är nästan 100% säkert att dom hittar skruvnosdelfinerna!Från Grand Bay tog vi taxi till Le Morne, One Eye och Flicken Flack. Det tog ca 1 h 15 min och kostade ca 100-150 Sek för en hel dag med lite sightseing i naturparken mm!
Vid Le Morne och One Eye kan man även vågsurfa på revet! Det rullar in en riktigt stor, kraftig och välformad vänster rakt utanför Mistralcentret lite till höger om revets öppning utanför Le Morne. Jag paddlade men det är ganska långt och fullt med små sjöborrar, så revskor och skjuts av tex vattenskoter är att föredra. OBS! Revet är väldigt grunt vid lågvatten men just vid vänstervågen till höger så är det som ett lent och jämnt salsgolv utan sjöborrar!!!! Det är alltså inte så farligt som “klippreven” runt om. Finns ytterligare riktigt bra vågsurf lite längre sydost om One Eye! Kolla Stormriders Guide. I Tamarin har de en episk våg när det fungerar men där regerar locals kallade “White Shorts” och dom är INTE vänligt sinnade;-(. Ska du vågsurfa där så är det bäst att först lära känna Jeff, 58 årig Aussie. Han är den ende utifrån som är accepterad, så surfar du med honom så har du förtur:-).Hur som helst, ni kommer att få en helt underbar upplevelse på en sagoö-)!!!!!
Hälsa Prem (nattvakten från mig om ni träffar honom)!!!!
M v h,
Nicco Schillerxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
-
@Mag 366179 wrote:
Du kan ju ringa men jag kankse inte svarar på sådana frågor!!!! 😉
4,2 till flickan annars kan du lämna den hemma också.
/MagnusJo, 4.2 är till Hanna. Jag berättade igår om vilka segelstorlekar du använt. Hon var besviken att hon inte fick ha med sitt favoritsegel – 3.7:an! Hon använder generellt en eller två storlekar mindre än jag gör.
/Staffan
-
vilket bolag flyger man med? hittar bara flyg för 10 papp på fritidsresor och travelstart.
-
@callep 367901 wrote:
vilket bolag flyger man med? hittar bara flyg för 10 papp på fritidsresor och travelstart.
Vi flög med Air France och betalade 7500 t/r per pers men då bokade vi reguljärt och ca 6 mån i förväg. OBS! Det var en svensk donna där som bokat flygstol via något charterbolag för 6000 sek! OBS! Charterbolagens all-inclusive är svintyra!!!!! Fattar inte varför dom bara säljer det alternativet när det finns så mycket annat…..suck!
Lycka till!:-)
Logga in för att svara.