Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mauritsius
-
Mauritsius
Publicerad av martent på 10 augusti, 2007 vid 20:37Är det någon som varit och kitat i mauritsius? Skulle gärna vilja veta hur vinden och spotten är där.
luuddee svarade 17 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Skulle åkt dit i våras men det blev TYVÄRR inte av, det är varjefall på ostsidan (Belle Mare) av ön vinden finns och även en fet vågspot i sydväst om jag inte minns fel.
-
Inte varit där ännu men ska dit i December, haft lite kontakt med dem och kan posta den info jag fått:
hanks for your concerned with kite2fly Mauritius, we are currently based further down from belle Mare Plage, we give kite services at the bay of Le Prince Maurice.
You have two choices; you can rent kite equipment with us, as northkite, such as Rhino7, or the new Rebel 08. For 1 week full rental is 220 euro.
You can bring you equipment, basically a 12meter for a weight of 60 kg, or a 14m.
December is summer time in Mauritius, so the wind is shortly lighter than winter time, in December the wind could blow up to 13 knots to 18 knots.
We can propose you different services, down-wind, and ride on the reef, for wave riding experience. Actually we have some very nice one between Coco beach, and Poste La Fayette, I will do a pleasure to shoe you around the place.
-
Du får säkert bra svar här med men kolla http://www.kiteforum.com där finns garanterat mycket info om spots mm…………..
-
Någon som vet något om kostnaderna för mat och husrum? Kanske rent av priser på flygbiljetter?
Christian
-
Snackade med en polare. Någorlunda dyrt med mat o husrum, har inga exakta priser men det blåste över 12 knots ca 80-85% av dagarna. Perfekt, jämn vind som inte haft något hinder när den blåst flera tusen km över indiska oceanen.
-
Låter ju som där blir riktigt bra förhållanden… gott!
(Kommer bo på http://www.bellemareplagehotel.com/ vet inte vad de kostar)
-
Tack för alla svar! hur räknar man knots i m/s tänkte kanske åka dit i januari men är det dåligt med vind åker vi häldre till brasilien!
-
@gh0st 404589 wrote:
precis, jag brukar dela antal knots på 2 helt enkelt.
Jag satt en dag på jobbet och fipplade ihop en liten tabell över olika mått på vindstyrkor och hur de förhåller sig till varandra. En sådan storslagen matematisk bedrift kan jag ju inte hålla för mig själv. Enjoy :santa:
-
Jag var där över nyår och det var nog det bästa kite-/surf och semesterstället jag varit på med tanke på tillgängligheten, vinden, no-crowds, priser, fungerande vägar, enkelhet mm!
Vi bodde på lägenhetshotell i utkanten av Grand Bay på ett ställe vi som hette Sea Point. Vi bokade över nätet och betalade ca 500 sek/natt för ett riktigt fint rum med plats för 3 pers, toa med dush, liten altan, fullt utrustat kök, pool utanför och BBQ-area och nu kommer det bästa…. 15-20 m från vattenbrynet!!!!!! Jag kunde ha mina prylar riggade hela dagen utan att vara rädd för att någon skulle sno dom.
OBS! Ön är ungefär lika liten som Gotland, så det är inga problem att bara ta en taxi (vägarna är bra) för en hel dag för en billig pening och dra till legendariska One Eye vid Le Morne. Där är vågsurfen extremt bra vid revkanten men långgrunt plattvatten innanför. Det finns flera kite- och vindsurfingcenters där. En svenska ska visst hyra ut rum också enl en Aussie jag träffade där.
OBS! Bussförbindelserna är bra och kostar nästan inget alls!
I övrigt är deras inhemska rom (deras största export) riktigt billig och lika så maten. M är inte dyrt så länge du inte bor på All-inclusive!!!!!!!!!
Ta en tur med en katamaran en dag och kolla in delfinerna eller dra ut till några av de små öarna (ta med kiteprylarna till öarna)!
Naturen är helt fantastiskt fin med toppar och grönska i överflöd!
Åk dit!
M v h,
Nicco Schiller -
Hoi Mårten.
Her har du litt info: http://kite.no/default.aspx?new_artikler/vis.asp?358&new_nyheter2/meny.asp
Spør om det er noe mer så kan jeg sikkert skaffe litt info.
/Alf
Logga in för att svara.