Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mauritsius
-
Jag läste att november till mars är “devastating hurricane season” därborta, annars hade jag nog åkt dit januari-februari. Nån som vet hur det stämmer?
-
Den som är rädd får aldrig leva på riktigt;-)
Åk, annars kommer du ångra dig…
Det är väl vind du vill ha?
Dessutom är ön så liten att du kan hitta bra våsurf på den sida det inte blåser ifrån och kite på andra. Det tar ca en timme från ena sidan till den andra med taxi som är billigt.
Jag var som sagt där över nyår och det blåste 9:a nästan varje dag i två veckor. Jag hade min Waroo 13 då och kunde köra varje dag ändå, dock ett linbrott vid One Eye revet en dag. Kustbevakningen kom ca en timme efter att jag jagat kite med en aussie i kajak. Ingen annan surfare var villig att hjälpa till fast det var en windsurfare som inte väjde som ställde till problemet…suck. Det löste sig dock men det finns mängder med sjöborrar på revet och våtskor är ett måste men hjälper inte helt heller…
Låt dig inte avskräckas. Det är ett sagolikt ställe på jorden och som gjort för kitsurfing och vågsurf på utsidan av revet.
Kör hårt -
Mer info från Nicco
Kolla in
http://www.seapointbungalows.com/home.htm
Där bodde vi. Hälsa nattvakten Prem från Mig. -
@above_the_law 412622 wrote:
Den som är rädd får aldrig leva på riktigt;-)
Åk, annars kommer du ångra dig…
Det är väl vind du vill ha?
Dessutom är ön så liten att du kan hitta bra våsurf på den sida det inte blåser ifrån och kite på andra. Det tar ca en timme från ena sidan till den andra med taxi som är billigt.
Jag var som sagt där över nyår och det blåste 9:a nästan varje dag i två veckor. Jag hade min Waroo 13 då och kunde köra varje dag ändå, dock ett linbrott vid One Eye revet en dag. Kustbevakningen kom ca en timme efter att jag jagat kite med en aussie i kajak. Ingen annan surfare var villig att hjälpa till fast det var en windsurfare som inte väjde som ställde till problemet…suck. Det löste sig dock men det finns mängder med sjöborrar på revet och våtskor är ett måste men hjälper inte helt heller…
Låt dig inte avskräckas. Det är ett sagolikt ställe på jorden och som gjort för kitsurfing och vågsurf på utsidan av revet.
Kör hårtTack för infon. Jag vet inte hur stor erfarenhet du har men i många tropiska orter under regn/stormsäsongen blir tradevindarna och swellen oftast väldigt störda. Är det inte swellsäsong kan det dock vara bra med en storm utanför kusten för att få in lite vatten men för vindförhållandena är det näst intill aldrig bra med stora fronter i orter som normalt sett får trades.
Jag är alltså inte rädd för the “devastating hurricane season” för att det skulle blåsa eller regna lite, jag är rädd att det kanske drar ner väldigt mycket på surfkvalitéen.
Återigen, är det någon som varit där lite längre in på det nya året? Januari-mars?
-
Ser inte ut att behöva någon kite alls där!
Du kan ju surfa på riktigt där!
-
Jag var där några veckor i Juni. Bästa stället på jorden. Körde mest 7:a och 10:a. One-eye och Manowa är grymt fina vågor. Kan bli STOOORT!
Vindsäkrast Maj-Oktober enligt localsen, men vind mer eller mindre året runt.
Man kan hyra bungalows 10 min från One-eye för ca 40 Euro/natt.
Åk dit!
/Chrille
-
@Chrille 412693 wrote:
Jag var där några veckor i Juni. Bästa stället på jorden. Körde mest 7:a och 10:a. One-eye och Manowa är grymt fina vågor. Kan bli STOOORT!
Man kan hyra bungalown 10 min från One-eye för ca 40 Euro/natt.
Åk dit!
/Chrille
någon aning om hur priserna ligger om man vill hyra enklare hus/lägenhet under längre period?
-
@Chrille 412693 wrote:
Man kan hyra bungalows 10 min från One-eye för ca 40 Euro/natt.
Åk dit!
/Chrille
låter grymt bra, finns det ngt annat att göra på ön förutom surf o kite? (ej kitandes flickvän)..
-
@yeeah 412700 wrote:
låter grymt bra, finns det ngt annat att göra på ön förutom surf o kite? (ej kitandes flickvän)..
bara att nämna ordet mauritsius tror jag man kommer ganska långt på. Iaf längre än att säga typ “norra brasilien” eller typ “cabarete”. Blir man fler kan man ju eventuellt försöka smida planer för att väl där försöka styra upp lite slumpade oplanerade dejter/dagliga aktiviteter där de kan springa av sig lite etc
Logga in för att svara.