Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Max förlängning?
-
Love maxade sin förlängare i aluminium varpå den böjdes och blev förstörd, kanske borde man köra på kol som är mer flexiblet?
-
Nu har jag iaf beställt en 45cm alu förlängare, får se hur den fungerar..
-
Körde i dag med 42 cm förlängare på NP search 6,2 utan problem ( 430 mast/471 luff Chinook karbon förlängare).
-
N14
Gäst28 januari, 2008 vid 22:53Jeg har knekt tre kolfiber forlengere vednår forlengningen er over 30cm. Det går ikke i lengden.
-
N14: Vilka förlängare? Alla kolförlängare är inte desamma.
Jag har sedan 2001 regelbundet kört förlängning över 40cm (Libertys kolförlängare) utan hållbarhetsproblem, trots att det ibland handlat om hyfsat stora vågor och rejäla spolningar (Maui mm).
-
kol höll inte för mina segel heller (rejs). Körde NPs kol-längare först, där började den spricka i en av “förlängningsringarna”. Bytte därefter till Liberty. Dom eggade såpass mycket att röret sprack. Kör numera med NPs MXT-längare. Känns som om dom kommer hålla väldigt länge. Och då körde jag 42 cm förlänging. Har inte testat RDM.
-
Snabb marknadsanalys:
Vad kör formula mest med, pin eller US-kopp?
Vad kör speedarna mest med, pin eller kopp? -
För wave är nog kopp fortfarande dominerande (trots att systemet egentligen är vansinnigt för en rdm-förlängare).
-
Tror ni att det är problem att köra en vindsurfing.se kolförlängare 35 cm med max förlängning? Ca 1 dm kvar på röret i masten då.
Riggar inte så hårt som ni race pojkar gör utan det tuffaste blir nog ett simmer zero five 🙂 Jag har en längre längre chinook alu förlängare men den strular litegrann och tycker att kol förlängaren är skönare pga står antal cm på den.
Har kört den några gånger hittils och det har fungeat, borde jag fixa till min chinook förlängare och köra med den eller kan jag med gott samvete fortsätta köra?
Irreterade att mina onshore segel vill ha 35 cm förlängning eller 0 beroende på vilken mast..
-
Svenne: du glömde NPs MXT-system. Det är ju en kombination av pin oc us-kopp, och när dom väl fixade mastfoten så är det systemet uber-bra. Speciellt nedhalstrissorna är kanon. Tampen går spikrakt upp mellan seglens block och förlängarens block.
Har sett både pin och kopp bland speedare.
-
Men hörrni, ni måste skilja på stora racesegel och små vågsegel.
En formularigg med 11 kvadrat segel knäcker och böjer det mesta, även de dyraste och finaste alu och kol har stora problem där. Det blir inte bättre av om det är en stor och kraftig norbagge som knäcker precis allt som seglar. I formula är problemet välkänt och man mer eller mindre vet att det knäcks förlängare då och då (liksom master) vid normalbelastning
Ett 5.0 vågsegel med en 80kg ripper har så oerhört mycket mindre spänning i riggen. Helt omöjligt att jämföra. Även i brutal surf håller det mesta av någorlunda kvalitet. I denna typ av vindsurfing kan extrema situationer uppstå som kan ha sönder en bra förlängare, både kröka aluminium eller knäcka kol – men då har man oerhörd otur.
En bra skinnykolis behöver faktiskt inte väga speciellt mycket – klart lättare än en alu – och håller för 99,9999 av all typ av segling vi utsätter den för.
Sen finns det ju riktigt billiga grejor som kanske passar bäst till plattvatten och mindre segel. Vette 17 om jag skulle ut med dem i riktiga vågor och jag skulle absolut inte rigga mina stora formulasegel på dom. Men som sagt för lite normalstora freeridesegel i plattvatten funkar de säkert bra.
/Jesper B
-
Jester;441453 wrote:Svenne: du glömde NPs MXT-system.
MXT är mönsterskyddat, och jag har fått frågan om jag kan göra en überkraftig förlängare till en snubbe. Men eftersom jag ska göra en kan jag lika gärna göra 10. Frågan är nu om ska jag göra 10 US eller 10 Pin…
Logga in för att svara.