Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › max segelstorlek ?
-
max segelstorlek ?
Posted by wilund on 11 juli, 2008 at 14:45Vad är det som begrännsar max segel storleken på en bräda?
Kan jag segla 7m2 på en 95l fsw som har rek. 4.5-6.2 , eller är det inget vunnet vad gäller tidig planing och fart?
Med lite större fena än orginal så borde det väll inte vara några problem?
någon som har några erfarenheter att dela med sig av ?
knodden replied 16 years, 5 months ago 9 Members · 12 Replies -
12 Replies
-
vissa säger ju att det inte funkar men jag har kört 7.5m2 på en 99 liters där största skulle vara 7m2. det funkade bra, var iof bara ½ m2 större. Vi slängde bara på en lite längre fena än vanligt.
nu under veckan hade jag tänkt pröva en 8.3m2 och se vad som händer. kan återkomma med resultat om 1 vecka.
-
Bredd, volymfördelning mellan för och akter, rocker, OFO, med mera. Det finns många faktorer som inverkar på vilka segelstorlekar som är lämpliga en bräda.
Min erfarenhet med större segel än rek. är att det ofta fungerar lite bättre när jag flyttar bak mastfoten någon cm, annars tenderar nosen att gräva ner sig i vattnet när man ska upp i planing. Detta gäller iaf för den FSW och de freerides jag har kört. Mastfotstryck får man ju ändå när med det större seglet.
-
Gränsen för hur stort segel som funkar är lite flytande och beror på lite olika saker: Hur duktig man är, hur mycket det blåser, vad man vill göra och så vidare. Ett vanligt symptom är att det funkar bra att segla rakt fram men blir “trögt” i gipparna, det blir svårt att behålla planingen. Ett annat vanligt problem är att tailen sjunker när man skotar in, fixas genom att man väntar lite mer än vanligt med att kliva bakåt.
Ett generellt problem är att riggens vikt trycker ner brädan i vattnet och när det händer ökar planingströskeln. Den större riggen ger visserligen mer drag men nånstans kommer man till en punkt när en större rigg inte ger tidigare planing. I det läget behövs en bräda med mer flytförmåga för att det extra draget ska ge tidigare planing.
-
7 m2 på en 95 l FSW funkar “kanske” om du är riktigt lätt (65 kg?). Men min RRD FSW 94 så klarer en 6.2 med snudd på ribban (men då väger jag 100 kg). Min nästa större bräda är en Exocet Cross 106 (64 cm bred) och mycket större än 7.0 kommer jag aldrig att använda på den.
-
@PGVirtual 481934 wrote:
7 m2 på en 95 l FSW funkar “kanske” om du är riktigt lätt (65 kg?). Men min RRD FSW 94 så klarer en 6.2 med snudd på ribban (men då väger jag 100 kg). Min nästa större bräda är en Exocet Cross 106 (64 cm bred) och mycket större än 7.0 kommer jag aldrig att använda på den.
Nu väger jag bara 80kg, men till mina Exocet Cross84-94 kör jag till den lilla som störst 6,2 och en 30cm fena, det fungerar men brädan känns lite väl nervös med det stora(6,2) seglet, men till 94an kör jag lätt 7,1m² och en 36cm fena, den kombinationen kör jag nog mest av allt här hemma på Mälaren och Ostkusten. För tillfället så kör jag en Scross105 med ett Techno Fluido7,8m², fenor mellan 36 och 40cm beroende på vad det är för vatten, fungerar perfekt här hemma med byig vind, en rolig bräda som man får massor av timmar på vattnet med.
-
Fanatic Freewave 2006 98 litets kör jag med 7.0. Det är på gränsen för stort och jag har stora problem att guppa… Dock så känns det bra när jag planar!
Ska tilläggas att jag är nybörjare, väger 76 kilo och har en på tok för liten fena (27 cm).
-
Rasmus_W;481864 wrote:Ett vanligt symptom är att det funkar bra att segla rakt fram men blir “trögt” i gipparna, det blir svårt att behålla planingen.
Exakt min mening också.
Testade pga dojande vind för några veckor sedan ett Gaastra Matrix 8.5 till min 94-liters Starboard Acid (=vågis). Att starta, komma upp i planing och att behålla planingen var inga problems. Men sen blev det värre i och med gippen.
Eftersom seglets tyngdcentrum hamnade så långt akterut (trots att jag ställde mastfoten så långt fram det gick), grävde brädans akter ohjälpligt ner sig i varje gipp. Jag testade och testade med allt från slam-gipp till riktigt stora svängar, men inget hjälpte – jag hamnade med vatten upp till knäna hela tiden.
Men som sagt – jag räddade en surfdag i alla fall, för med 6.6:an jag normalt kör med som största segel till den brädan, hade jag inte kommit upp ur vattnet ens…
Kan tillägga att jag bytte från en liten vågfena till en stor 10″ weed-fena för att kunna klara att bära det stora seglet på den lilla brädan – och det funkade riktigt riktigt bra!
-
wilund;481834 wrote:Vad är det som begrännsar max segel storleken på en bräda?
Kan jag segla 7m2 på en 95l fsw som har rek. 4.5-6.2 , eller är det inget vunnet vad gäller tidig planing och fart?
Med lite större fena än orginal så borde det väll inte vara några problem?
någon som har några erfarenheter att dela med sig av ?
Hur långt ner i segelregistret tror ni jag kan gå med min starboard combat 107 l. Har 6.9 5.9 5.3 och enligt specifikationerna står det ner till 5.0 Tror ni det går att gå ner till 4.7 med den? Ända ner till 4.2 är väl ändå tokkört misstänker jag även om jag byter fena?
-
@NIKKE 482277 wrote:
Hur långt ner i segelregistret tror ni jag kan gå med min starboard combat 107 l. Har 6.9 5.9 5.3 och enligt specifikationerna står det ner till 5.0 Tror ni det går att gå ner till 4.7 med den? Ända ner till 4.2 är väl ändå tokkört misstänker jag även om jag byter fena?
Utan att ha kört Kombaten i någon storlek så gissar jag att 107ans bredd på nästan 66 cm är liiite för mycket för att köra runt med en 4.2 komfortabelt. Det går säkert, men är troligtvis inte särskilt roligt.
-
NIKKE;482277 wrote:Hur långt ner i segelregistret tror ni jag kan gå med min starboard combat 107 l. Har 6.9 5.9 5.3 och enligt specifikationerna står det ner till 5.0 Tror ni det går att gå ner till 4.7 med den? Ända ner till 4.2 är väl ändå tokkört misstänker jag även om jag byter fena?
Nedåt i registret är det väl i princip bara vågorna som sätter hinder?
Jag menar att om Du vill köra med Din 107:a i riktigt hård vind, så måste Du ju till slut minska på segelarean också. Om då vattnet är tillräckligt platt så finns det inget som hindrar Dig att fortsätta använda samma bräda.
Det optimala är ju naturligtvis att då gå över till en mindre bräda, men ibland har ju nöden ingen lag (pengar pengar…).
Om Du däremot går ut i gropig sjö, så blir det nog till slut vid en punkt värre att klara av en pråm på 107 liter. Sort vindfång mm kommer att göra brädan svårkontrollerad.
-
Knodden;482329 wrote:Nedåt i registret är det väl i princip bara vågorna som sätter hinder?
Jag menar att om Du vill köra med Din 107:a i riktigt hård vind, så måste Du ju till slut minska på segelarean också. Om då vattnet är tillräckligt platt så finns det inget som hindrar Dig att fortsätta använda samma bräda.
Det optimala är ju naturligtvis att då gå över till en mindre bräda, men ibland har ju nöden ingen lag (pengar pengar…).
Om Du däremot går ut i gropig sjö, så blir det nog till slut vid en punkt värre att klara av en pråm på 107 liter. Sort vindfång mm kommer att göra brädan svårkontrollerad.
Jag testade min 5:3a north ice på min gamla bräda bic techno 150 l som verkligen var en pråm och det var VERKLIGEN svårt att köra rakt…hehe. Tänkte om det blir något liknande med små segel på en 107l?
-
Den där känslan av dålig kontroll kommer sannolikt av att Du inte sätter nog hårt tryck på brädans mastfot.
Därmed lyfter fören och det kommer för mycket luft underifrån som gör att brädan upplevs plana ovanpå vattnet och inte nere i det.
Testa med något eller några av följande punkter:
1. Flytta fram mastfoten så långt det går.
2. Höj bommen så att Du hänger mer rakt ned – skapar automatiskt mer tryck över mastfoten.
3. Testa med en riktig sittsele istället för midjesele. Jag kände som Du när jag körde på min stora moderna bräda första gången, och avhjälpte problemet på detta sätt.
Log in to reply.