Jag väger visserligen inte mer än knappa 70, men har kört 83:an rätt mycket. Jag skulle säga att det angivna spannet 4.0-6.0 stämmer rätt bra för en seglare på ca 85 kilo. Det förutsätter dock en investering i minst en extra fena. Originalfenan Drake Natural 23 är i mitt tycke otroligt bra – snudd på en revolution i vågfendesign. Förutom att vara loose och snabb så har den ett mycket stor register av segel den funkar med. Vid din vikt klarar den 4.0 utan att kännas stor. Dock är den för lite för 5.7-6.0 om man inte kör mycket fina sidvindsförhållanden med bra tryck i seglet. Jag skulle komplettera med en 25:a ur samma linje. Det låter stort, men fenorna är både små till ytan relativt djupet och dessutome extremt flexiga. Man kan tom gå på en 26:a om man gillar stora fenor eller kör mest B&J-segling med 5.7:an.
Själv kör jag lätt 83:an upp till 6.3 (men väger som sagt 69). Jag vet att Scott McKercher som designat brädan har den som favoritbräda för just 5.7 och bara i extrema superlättvindförhållanden kör den större 91:an. Han väger som du.