Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Maximal segelstorlek för olika brädor
-
Maximal segelstorlek för olika brädor
Publicerad av isletwig på 20 oktober, 2014 vid 08:13Vad är det som gör att det finns en största respektive minsta segelstorlek för olika brädor? Jag har t.ex. en 100 l freestyle som har största segelstorlek till 6,5 m2. Vad blir egentligen fel om jag kör ett större segel?
isletwig svarade 10 år sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Beror väl även på disciplin..Du kan nog ha 7.5 på din Freestyle men det blir nog småjobbigt att “snurra” ett så stort segel, Kör man speed/slalom kör man med lätthet 8.0 på en 100 liters planka…
-
Visst kan du använda ett större segel än det maximalt rekommenderade, men då gäller “the law of diminishing returns”. Ett för stort segel gör inte att brädan planar tidigare eller är snabbare. Det blir bara tungt och jobbigt när seglet är för stort i förhållande till brädans kapacitet.
Slalombrädor är designade för att köra med stora segel i förhållande till volym, vågbrädor med mycket rocker kräver förhållandevis små segel relativt till volym. Andra brädtyper är däremellan.
Minsta rekommenderade segel är enklare: med ett för litet segel blir det alltför svårt att kontrollera brädan.
-
@PGVirtual 728462 wrote:
Visst kan du använda ett större segel än det maximalt rekommenderade, men då gäller “the law of diminishing returns”. Ett för stort segel gör inte att brädan planar tidigare eller är snabbare. Det blir bara tungt och jobbigt när seglet är för stort i förhållande till brädans kapacitet.
Jag sitter nämligen på ett 7,2 som jag funderar på om det är värt att ha kvar. Min tanke var att den kanske kunde funka om man ville freerida lite eller försöka slå sitt hastighetsrekord någon dag. Men om du menar att det inte kommer gå snabbare eller plana tidigare är det ju sannerligen lönlöst att behålla det.
-
Kör 6.7 m3 segel till min 85l FSW med 25 cm fena, vilket är rätt mycket större än vad som är rekommenderat. Tycker det har fungerat helt ok, hade så klart tagit bättre höjd med annan fena. Planar markant tidigare med 6.7 än om jag går ner till rekommenderad storlek.
Testa innan du säljer seglet om du har möjlighet, bättre att känna efter själv.
-
håller med den allmäna uppfattningen, det är lite flytande. Men det finns en gräns både uppåt och neråt. brädor som tar stora segel har generellt bred häck och mest volym i aktern. Men det är ju bara att prova. Min erfarenhet är att den rekommenderade rangen på brädan är mkt bra, allafall fanatics rekommendationer.
-
Min 100 liters planka (245/58 med OFO 34.5) tar 9.3, men det är lite för stort på kryss. 7.9 är perfekt, känns nästan litet:). Har även testa med 11.0 på nämnda planka. Visst planade brädan, men den lågt riktigt “tungt” i vattnet o det kändes bara helt fel. Så det absolut största min planka klarar av är 9.3, men det är som sagt inte riktigt optimalt. På slör är det dock optimalt med 9.3, ekipaget accar ordentligt o “flyger fram” när det blåser ordentligt. Har flertalet gånger funnit att brädan är snabbare med 9.3 än med 7.9. dvs 9.3 började kännas “små-stort” o det var bra tryck i 7.9, trots det var brädan (jag) snabbare med 9.3. vilket kan bero på att 9.3 är typ det enda jag seglar, bortsett från 11.0 på Formulan, speciellt ett år som i år då det inte blåst mycket….
-
@Isletwig 728480 wrote:
Jag sitter nämligen på ett 7,2 som jag funderar på om det är värt att ha kvar. Min tanke var att den kanske kunde funka om man ville freerida lite eller försöka slå sitt hastighetsrekord någon dag. Men om du menar att det inte kommer gå snabbare eller plana tidigare är det ju sannerligen lönlöst att behålla det.
Vad är det för freestyleplanka du har, vad väger du och har du en hyfsat lätt mast?
-
@Isletwig 728459 wrote:
Vad är det som gör att det finns en största respektive minsta segelstorlek för olika brädor? Jag har t.ex. en 100 l freestyle som har största segelstorlek till 6,5 m2. Vad blir egentligen fel om jag kör ett större segel?
Dels beror det på disciplin, dvs vad man avser göra med ekipaget och delvis på aspekter i själva shapen. Enkelt uttryckt, ju mer man vill manövrera brädan desto mer staffas man av stora segel. Och när det gäller shapen så kan man säga att ju snabbare shape (mindre drag och delvis också mer lift) desto bättre hanterar brädan stora segel. Det senare kan verka lite kontraintuitivt. Ett stort segel borde väl orka dra en trög bräda bättre? Men det funkar inte riktigt så i praktiken eftersom stora segel också i sig själva gör mer motstånd så i slutet blir altt bara trögt.
Min supersmala 60-liters speedbräda kan t ex enkelt seglas med 6.6, beroende på att man inte förväntar sig annat än att stå och sjunka och sedan jobba rätt hårt för att få upp den i planing när en by väl kommer. Ironiskt nog håller den sedan planingen väldigt bra med nämda segel. Det beror exakt på att även om den inte har mycket lyftkraft, så har den inte heller mycket motstånd (Drag) utan går sjukt lätt när det väl planar. Så det är lätt att hålla farten uppe vilket i sig ger den lyftkraft som behövs för att bära det stora seglet.
En vågbräda är tvärtom inte designad för att ta stora segel eftersom det ändå inte går så bra att rida vågor med stora segel. Det hjälper inte så mycket att köra brädan större heller för i motsats till speedbrädan har en stor vågis väldigt mycket motstånd (Drag) så det blir snarare trögare om man kör den större.
FSW och vissa andra snabba vågbrädor är lite i mitten. De kan både seglas större för mer lättvindseffektivitet och dessutom överlastas med relativt störa segel (dock i båda fallen till priset av sämre vågridningsegenskaper).
Även freestylebrädor har en del av den egenskapen. Skall freestylesegling utföras så går de allra bäst med förhållandevis små segel, men de är ofta designade för att ligga högt i vattnet och ha lågt drag och bra “pop” och detta gör dem till bra bärare av stora segel om man struntar i själva snurrandet.
Angivna rek segel skall tas med en stor nypa salt. Det är aldrig vetenskapligt framtestat direkt, utan mer en slags gissning. Det är sjukt individuellt, som sagt, och även seglarens vikt spelar in.
-
@dr Masse 728489 wrote:
Vad är det för freestyleplanka du har, vad väger du och har du en hyfsat lätt mast?
Det är en JP 100 från 2005 och jag väger ca 69 kg. Från och med i fredags har jag ett Gaastra Pure 5,2 med 75% mast som största segel för freestylebruk. Till 7,2an har jag en 35% 430 mast, oklart vad den väger.
@Ola H. 728490 wrote:
Dels beror det på disciplin, dvs vad man avser göra med ekipaget och delvis på aspekter i själva shapen. Enkelt uttryckt, ju mer man vill manövrera brädan desto mer staffas man av stora segel. Och när det gäller shapen så kan man säga att ju snabbare shape (mindre drag och delvis också mer lift) desto bättre hanterar brädan stora segel. Det senare kan verka lite kontraintuitivt. Ett stort segel borde väl orka dra en trög bräda bättre? Men det funkar inte riktigt så i praktiken eftersom stora segel också i sig själva gör mer motstånd så i slutet blir altt bara trögt.
Okej. Så det är främst i vindhålen då som brädans motstånd i vattnet och seglets motstånd i luften blir ett problem? Väl i byarna borde väl nettokraften mellan seglets motstånd och framåtdrivande kraft vara samma oavsett bräda och då är det väl egentligen bara den ökade vikten som är ett problem?
-
@Isletwig 728495 wrote:
Det är en JP 100 från 2005 och jag väger ca 69 kg. Från och med i fredags har jag ett Gaastra Pure 5,2 med 75% mast som största segel för freestylebruk. Till 7,2an har jag en 35% 430 mast, oklart vad den väger.
Pure är ett grymt bra segel med riktigt bra bottendrag, kommer funka kalas för freestyle.
Den brädan du har kan du absolut köra 7.2 för lite sommarcruising. Kanske peta in en lite längre och rakare fena, ut med stropparna så ere bara att köra.
-
@dr Masse 728497 wrote:
Pure är ett grymt bra segel med riktigt bra bottendrag, kommer funka kalas för freestyle.
Den brädan du har kan du absolut köra 7.2 för lite sommarcruising. Kanske peta in en lite längre och rakare fena, ut med stropparna så ere bara att köra.
Jo jag har fått tydliga direktiv av Håkman på den fronten :p
-
@dr Masse 728497 wrote:
Den brädan du har kan du absolut köra 7.2 för lite sommarcruising. Kanske peta in en lite längre och rakare fena, ut med stropparna så ere bara att köra.
Ja det verkar helt klart värt att testa seglet. Vilka egenskaper lyfter man fram med rakare fena utöver bättre kryss? Kan jag påverka hastighet och planingsförmåga nämnvärt också?
-
Jo, du planar betydligt tidigare med en djupare och rakare fena. 🙂
Ett riktmärke som funkat hyggligt för mig är att mäta brädans bredd 30 cm (1 foot) från aktern, Då får man ungefärlig längd på den största fena som passar brädan för tidigast planing i lättare vindar, skulle jag tro.
Frid!
-
Jag körde min gamla f2 chili 107 freestyle från 2005 med ett 7,4 freeridesegel med goda resultat några gånger. Brädan planade tidigt och var snabb i byarna med det seglet. Det var en bräda som räknades som en av de mer specialiserade fs-plankorna så jag tror definivt att en JP ska funka. Om jag inte minns fel var JP mer allround.
Tror att jag hade en 27 freewavefena, men kan minnas fel. Klart värt att behålla den stora riggen om du vill kunna bränna runt lite.
-
@Isletwig 728495 wrote:
Okej. Så det är främst i vindhålen då som brädans motstånd i vattnet och seglets motstånd i luften blir ett problem? Väl i byarna borde väl nettokraften mellan seglets motstånd och framåtdrivande kraft vara samma oavsett bräda och då är det väl egentligen bara den ökade vikten som är ett problem?
Njae, inte riktigt. Det känns snarare trögare hela tiden. Man kan tänka sig det som att om brädan är trögare så blir seglet mer “laddat” och känns därmed tyngre. Det blir lite som en ond cirkel. Ett stort tungt segel trycker ned brädan mer och om den är lite trög från början (relativt sett) så blir den då ännu trögare vilket gör seglet tyngre att hålla och tyngre att manövrera vilket i sin turn gör det svårare att tillämpa bra planingsteknik.
Men som sagt, det är väldigt individuellt och tidigare i min karriär har jag regelmässigt kört stora segel på små vågbrädor som t ex 7.0 på 85 liter fsw, 6.3 på 74 liter våg och 5.9 på 70 liter våg. Det är en fråga om vilka kompromisser man vill göra.
Men som det sägs i tråden. Den där JPn är antagligen väldigt bra för att lasta lstörre segel på, speciellt med en lämplig fena.
Logga in för att svara.