Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › MB Sprinter vs. VW T4
-
Judo-Freddan wrote:simpa89 wrote:Ducaton såg väldigt lockande ut storleksmässigt, hur är det med motorn, rost, kvalité osv i jämförelse mot t.ex Sprintern?
Kan inte Mercamotorer men Ducatons är klart stabil (diesel.) Forskade runt ganska mycket på olika forum och pratade med folk IRL innan jag slog till för jag hade just varit med om att bränna motorn på en T3 + en massa strul innan så jag ville vara riktigt noggrann. Ducato/Boxer/Jumpers dieselmotorer har riktigt bra rykte bland yrkesfolket. Motorn känns stabilt byggd och går inte sönder spontant som vissa andra kan göra. Vad gäller rost så är de helgalvade. Inga jobbiga rosttendenser trots att jag kanske bara tvättat den två gånger sedan köpet. Fin under också men i år tänkte jag låta någon splasha den med olja undertill för att se till att det förblir så. Sedan är som sagt inte allting tiptop. Det är ganska mycket lastbilskänsla när man kör = rätt svampig krängig gång i svängar. Rakt fram är den helt ok. Drar lite mer (1,0-1,1) än exempelvis T4 men hey du får bra mycket mer space därinne också. Gott om reservdelar utomlands då det här är samma bil som nästan alla husbilar. Finns mycket annat gott att säga men dags att binga. Lycka till!
Hej kompis! Den svampiga gången beror säkert på att stötdämparna aldrig bytts, görs nästan aldrig på bilar och ännu mindre vanligt på denna typ av fordon. Ett par nya stötisar gör underverk…….när man väl bytt fattar man inte varför det inte skedde för ett par år sedan.
I de flesta bilar sitter det tyvärr stötisar sedan bilen byggdes…..trots 20000-30000 mil på mätaren. I de flesta fall räknar man med att de ska bytas efter ca 10000mil beroende på kvalite och körsätt om man vill ha bra väghållning.
Och man behöver inte köpa svindyra racingdämpare som Koni eller ”original” från Peugot, mekonomen och andra billiga reservdels firmor har billigare alternativ, kanske inte det allra bästa men tusen ggr bättre än gamla cykelpumpar som de flesta kör runt med som stötdämpare. -
Finns ju även VW LT35 som är i stort sätt lika storleksmässigt som Sprintern.
Finns i tre längder och tre olika höjder om jag minns rätt. Kommer man över 2 meter så kan man lika bra vara riktigt hög då gränsen för Danmarks färjorna ligger på 2 meter.LT 35an är kanske lite dyrare men jag har en känsla av att den håller lite bättre kvalité
-
Hello compadre! Önskar det vore så men jag bytte för två år sedan så det är inte orsaken. Av mekar på peugeotverkstan har jag fått höra att många firmor som kör tunga grejer eller bara lastar osymmetriskt eller bara vill ha bättre väghållning kompletterar sina Peggysar med pneumatik som stagar upp helt enkelt för att väghållningen e rätt så urkass som original. Men som sagt rakt fram är det inga problem. Alla bilar ska väl ha sina akilleshälar antar jag.
Slog du några rekord nere i haschlandet då?
-
Ja det gjorde vi nog…….lämnade tillbaka 13 tombackar i affären, men det var nog det enda rekordet vi slog! No wind, no record.
Surt att bussen är så sunkig i väghållningen, och att montera in pneu verkar ju sanslöst!
Är det månne bilen i sig som är lite ”mjuk” i ramen eller? Eller är det fjädringen som är för mjuk? Kanske en krängningshämmare skulle hjälpa?Ballt vore det med lite lågprofil men det känns överkurs.
-
getwet wrote:Ja det gjorde vi nog…….lämnade tillbaka 13 tombackar i affären, men det var nog det enda rekordet vi slog! No wind, no record.
Surt att bussen är så sunkig i väghållningen, och att montera in pneu verkar ju sanslöst!
Är det månne bilen i sig som är lite ”mjuk” i ramen eller? Eller är det fjädringen som är för mjuk? Kanske en krängningshämmare skulle hjälpa?Ballt vore det med lite lågprofil men det känns överkurs.
Synd. Men en trip är ju ändå alltid nice.
Apropå speed: Om inte Visingsö visar sig vara ett speedspot så verkar faktiskt Linsurfarna ha hittat ett bra ställe i sin brunsjö. En av dem hade seglat 33 knop med 8,5 häromdagen och ingen av dem är ju så där jätteerfaren på speed så långt jag vet.. (Slätt som ett barnarsle m a o..:smirk: ) Kan vi kanske kolla in vid nästa SV-pung om du kommer förbi.
Nej nej, Boxer/Ducatona är bara sådana. Jag har testat andra också. Modellerna går inte att jämföra med Chevor eller T4or vad gäller väghållning. Men det finns ju annat som är bra som volymen t e x.
Har fått nåt skit med en eller flera spridare tror jag för det vitryker rätt bra ur avgasröret. Aldrig får man vara nöjd..
-
Vi har observerat resultaten från sjön och det är helt klart värt att kolla upp, det och Visingsö.
Är på span nu efter en nybuss……http://home.mobile.de/cgi-bin/homepageSearch.pl?sort=2&language=de&customerId=546013&partnerHead=1Kolla in Joint Aventuran, det lutar ditåt!
-
getwet wrote:Vi har observerat resultaten från sjön och det är helt klart värt att kolla upp, det och Visingsö.
Är på span nu efter en nybuss……http://home.mobile.de/cgi-bin/homepageSearch.pl?sort=2&language=de&customerId=546013&partnerHead=1Kolla in Joint Aventuran, det lutar ditåt!
Den där modellen såg ju inte dum ut alls. Toa med handfat och allting. Bekvääämt.. Vill ha!
-
Hej igen! Det börjar närma sig sakta men säkert. Har i stort sett bestämt mig för en caravelle/transporter (T4) den långa varianten. Jag skulle vilja veta lite allmän information om denna bussen.
Först och främst, skillnaden på Transporter resp. Caravelle. Vad jag har förstått så är Caravellen något finare i inredningen och har fönster bak medan Transportern inte har lika fin standard i inredningen men har helskåp utan fönster. Blir det en Caravelle skulle man kunna tona bakrutorna och sätta gipsskiva alt. något annat för fönstren (inifrån), skulle det funka?Så åter till information.
Vad drar den?
Hur är det med kvalitén, rost, motor div. saker?
Hur är det med registreringen? Har tänkt att inreda den precis som ”S..” här på forumet har gjort med sin vad jag förstår, långa Transporter, se bifogad bild.
Har fler frågor som jag inte kan komma på precis nu, skulle uppskatta ifall någon som vet något om bussen kan berätta lite generellt om den. Alla svar uppskattas, allt från registrering till ventilation. -
Först och främst, skillnaden på Transporter resp. Caravelle. Vad jag har förstått så är Caravellen något finare i inredningen och har fönster bak medan Transportern inte har lika fin standard i inredningen men har helskåp utan fönster. Blir det en Caravelle skulle man kunna tona bakrutorna och sätta gipsskiva alt. något annat för fönstren (inifrån), skulle det funka?
SVAR: Rätt ang fönster. Det finns även en variant som kallas ”Kombi” som har fönster men saknar Caravelles ”lyxiga” inredning.
Kompisar som köpt Caravelle har tonat rutorna och satt liggunderlagsisolering innanför, vissa har även satt på en träfiberskiva (masonite).
Det bästa är nog att köpa en Transporter med rutor i dörrarna bak och sedan leta upp en sidodörr med ruta på skroten. Borde bli bäst och billigast.Vad drar den?
SVAR: Min 2,5liters bensinare på 110hk drar 1,1-1,2l/mil. En Diesel drar från 0,7l/mil uppåt en liter. Passa dig för de klena dieselmotorerna! Det skall vara 2,5liters raka femman med turbo – annars får du en jäkligt slö bil samt att den drar mycket mer eftersom du pinar den.Hur är det med kvalitén, rost, motor div. saker?
SVAR: Min erfarenhet är hur bra som helst! Rost lagar jag lite smågrejer varje år, men det är bara ytligt. Och jag har en 94:a. Senare årsmodeller är bättre då de har galvad kaross.
Motorn har jag lagat lite, men det är bara förslitningsgrejer. Tex min katalysator. Se till att de har bytt kammrem innan du köper den, det är dyrt och blir megadyrt om den pajar. Det skall göras var 12.000:e mil tror jag. Det står i serviceboken.
För övrigt håller koppling, växellåda etc hur bra som helst! I Göteborg så kör hemtjänsten med Caravelle och de säger att de inte byter något förrän efter 50.000mil!
De vanligast besiktningsanmärkningarna är styrleder, spindelleder och diverse bussningar i framvagnen. 2/3 av vikten ligger på framvagnen så det är inte underligt att det slits. Däck rullar typ 3000mil fram och tre gånger så länge bak…Hur är det med registreringen? Har tänkt att inreda den precis som ”S..” här på forumet har gjort med sin vad jag förstår, långa Transporter, se bifogad bild.
SVAR: Regga den som lätt lastbil med boinredning. Skatten blir några hundringar dyrare pga att den ofta är tyngre än originalet då du satt in inredning – men skatten sjunker drastiskt! Du tjänar in ombesiktningskostnaden på ett par tusenlappar redan första året!Ventilation:
Jag har satt en solcellsdriven fläkt och det klarar jag mig med. Jag har kompisar som har mycket mer men jag har aldrig haft problem med fukt. Sätt den dock inte rakt ovanför huvudet där du sover (som jag gjort). Den surrar nämligen lite och det är lite irriterande kl.04 en sommarmorgon!Lycka till! Surfbussen är fortfarande min kärast ägodel! Trots hus, fru och Roberto Riccibrädor 😉 Livet är inte komplett förrän man har en surfbuss!!!
/Staffan
-
Det tog en vecka och sedan fick hon det bekräftat igen!!! 😀
Tack för en blöt och trevlig fest. Min jacka luktar fortfarande lite rök dock. :smirk:
Angående själva T4’an har vi flera exempel på surfare som köper dem när de gått ganske mycket. Mausers hade väl gått nästan 20tusen!!?? Johan och Kate handlade just en T5 Multivan som gått 18tusen. Byt oljan så skall det väl bara var å åk!
-
Ja, bara du byter kamrem var 12000 mil på bensinarna. Och växellådsolja var 6000mil på automatarna (märkesverkstad pga specialverktyg). Och sedan olja gissningsvis 1gång/år eller var 1500mil. Då rullar de järnet! Avgassystem är dock rätt dyra, håller iofs länge men bra att kolla innan man köper.
/Magnus -
@Basse 361939 wrote:
Det tog en vecka och sedan fick hon det bekräftat igen!!! 😀
Tack för en blöt och trevlig fest. Min jacka luktar fortfarande lite rök dock. :smirk:
Angående själva T4’an har vi flera exempel på surfare som köper dem när de gått ganske mycket. Mausers hade väl gått nästan 20tusen!!?? Johan och Kate handlade just en T5 Multivan som gått 18tusen. Byt oljan så skall det väl bara var å åk!
Exakt! Men det visste hon ju redan från första gången vi sågs i Varberg för tre och ett halft år sedan – hon kan aldrig konkurera med surfbussen! 🙂
Tack själv! Det var väldigt festligt!
Jag byter olja, fyller på vatten och tankar bensin. För övrigt rullar de! Min har rullat 40.000 mil varav 8.000 i min ägo.
/Staffan
-
En liten notis om lätt lastbil med bostadsinredning. Dom har ändrat reglerna, man behöver således göra ventilationsprov (i stockholm har jag för mig) som kostade en hyffsad slant. Det enda sättet att komma undan detta är el istället för bränbart i köket.
Det var lite andra saker som också var ändrade, bland annat så behövdes fast monterat bord och lite annat smått å gott. Inget som vållar några större problem, iaf inte i jämförelse med ventilationstestet.
-
Ola_P;362183 wrote:En liten notis om lätt lastbil med bostadsinredning. Dom har ändrat reglerna, man behöver således göra ventilationsprov (i stockholm har jag för mig) som kostade en hyffsad slant. Det enda sättet att komma undan detta är el istället för bränbart i köket.
Det var lite andra saker som också var ändrade, bland annat så behövdes fast monterat bord och lite annat smått å gott. Inget som vållar några större problem, iaf inte i jämförelse med ventilationstestet.
Ändrat? Så har det väl varit hela tiden? När jag reggade för tre år sedan var man tvungen att testa installationen på något företag uppe i Haninge för dyra pengar om man ville ha gasolinstallation eller båtvärmare. Sättet att komma förbi det är att helt enkelt inte ha någon gasolinstallation.
Sedan var det snack om sängplats på minst 80x180cm (tror jag det var) och i bestämmelserna stod det också något om bord att käka på och ev någonstans att förvara kläder m m på men det var de inte så noga med på bilprovningen (för det var ju lite luddigt skrivet i bestämmelserna.) Huvudregeln var ju bara att det tydligt skulle framgå att utrymmet var ägnat åt boende och inte åt persontransport.
-
@Judo-Freddan 362199 wrote:
Ändrat? Så har det väl varit hela tiden? När jag reggade för tre år sedan var man tvungen att testa installationen på något företag uppe i Haninge för dyra pengar om man ville ha gasolinstallation eller båtvärmare. Sättet att komma förbi det är att helt enkelt inte ha någon gasolinstallation.
Sedan var det snack om sängplats på minst 80x180cm (tror jag det var) och i bestämmelserna stod det också något om bord att käka på och ev någonstans att förvara kläder m m på men det var de inte så noga med på bilprovningen (för det var ju lite luddigt skrivet i bestämmelserna.) Huvudregeln var ju bara att det tydligt skulle framgå att utrymmet var ägnat åt boende och inte åt persontransport.
Nej, det har inte gällt alla brännbara köksinstallationer tidigare, bara gasol. Man är tvungen att ha kök för att få husbilsregga, det enda som man kommer undan testet med är el (gasol, t-sprit, fotogen etc. behandlas nuförtiden lika).
Reglerna är numera generellt något tydligare. Det skall vara minst en säng, samt en för varje sittplats i skåpet, har man två säten i skåpet skall man således ha minst två sängplatser. oavsett antalet säten i hytten. Den ena sängplatsen kan vara barnmått på, dvs. 120*40 (eller nått åt det hållet har jag för mig).
Reglerna ändrades någotsånär nyligen, försökte regga om min till husbil då jag framförallt ville slippa sätta in och ut inredning och mecka in den extra sätesraden. Det gick dock inte, vilket förmodligen hade varit möjligt med de tidigare reglerna.
Nu är min buss personbilsreggad med en notis om att det finns säng i skåpet.
Logga in för att svara.