Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Med barn till Maui
-
Med barn till Maui
Publicerad av rip på 15 oktober, 2007 vid 11:24Jag har läst lite i andra trådar om hur utmärkt det funkar att ta med sina barn till Maui. Detta har jag berättat hemma och förslagit en resa på en månad under mars -08.
Jag fick givetvis en del motfrågor som jag hade svårt att besvara och hoppas att det finns andra som bär på erfarenheter.
Vi skall åka 2+2 och barnen är då 8 månader och 3 år.-På vägen har vi funderat på att stanna ett par dagar i San Fransisco för att dela upp resan. Är detta en bra idé eller får man bara en dubbel JET-lag?
-Vi har tänkt att ta med paraplyvagn till båda, behövs det för den äldre?
-Bil skall vi hyra för hela tiden när vi är där. Då behövs ju bilbarnstolar. Är det något problem? Vid stoppet i San Fransisco behövs det ju också för att ta sig till något hotell. Har någon erfarenhet av detta?
-Jag hade först tänkt ta med mig utrustning men har tänkt om då det blir bökigt vid resa och bilfärder på plats och i stället hyra det på plats. Är detta rätt tänkt? Det blir kanske surf hälften av dagarna.
-Vi skall eventuellt åka tillsammans med 2 familjer till. Var skall vi bo? Område? Kanske någon som vet om någon bra villa som vi kan hyra?
-Kom gärna med andra tips som kanske var viktigt att ta med eller fixa eller undvika…Tack på förhand
mag svarade 17 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
@RIP 422262 wrote:
Jag har läst lite i andra trådar om hur utmärkt det funkar att ta med sina barn till Maui. Detta har jag berättat hemma och förslagit en resa på en månad under mars -08.
Jag fick givetvis en del motfrågor som jag hade svårt att besvara och hoppas att det finns andra som bär på erfarenheter.
Vi skall åka 2+2 och barnen är då 8 månader och 3 år.-På vägen har vi funderat på att stanna ett par dagar i San Fransisco för att dela upp resan. Är detta en bra idé eller får man bara en dubbel JET-lag?
-Bil skall vi hyra för hela tiden när vi är där. Då behövs ju bilbarnstolar. Är det något problem? Vid stoppet i San Fransisco behövs det ju också för att ta sig till något hotell. Har någon erfarenhet av detta?
-Jag hade först tänkt ta med mig utrustning men har tänkt om då det blir bökigt vid resa och bilfärder på plats och i stället hyra det på plats. Är detta rätt tänkt? Det blir kanske surf hälften av dagarna.
-Vi skall eventuellt åka tillsammans med 2 familjer till. Var skall vi bo? Område? Kanske någon som vet om någon bra villa som vi kan hyra?
-Kom gärna med andra tips som kanske var viktigt att ta med eller fixa eller undvika…Tack på förhand
Det funkar perfekt för barnen;
det finns alltid alternativ till windsurfing; bada, surfa, snorkling, dykning, hajk i
regnskogarna, kolla vulkanerna, slappa, fotboll, fika, shoppa bra dollar kurs nu… 😉
inga direkt giftiga djup, varm och skönt men alltid chans till skugga under palmer/ träd vid stränderna.
Bra sjukvård/ sjukhus…testat både för barn och vuxna…
Att dela upp resan funkar kanon…kanske skönare faktiskt.
Bilstolar brukar man få checka in ”gratis” de inverkar alltså inte på resten av bagaget/ antal väskor etc; kolla först…men det finns där också.Det mesta finns på ön, dvs det är USA så det mesta finns.
Kolla om ni hittar något på North Shore.
Ha en skön resa!
Calle N
-
Tackar för svar.
Har främst kollat boende runt om Kahului för att få fina stränder och närhet men det kanske är lättare att hitta nåt på North Shore? Jag kan väldigt lite om Maui. Hur ser det ut på North Shore? Är det barnvänligt? Lätt för övriga familjen att få fina badstränder eller åka och titta på nåt? Hur lång tid tar det att köra till Kahului (eller vart man nu åker för att kanske shoppa och titta på akvarie eller vad man nu vill göra)? -
Kahului ligger på north shore. Kör man utmed både north shore och south shore så har man i stort sett alltid nära till stränder. De finns fantastiska familjebadstränder lite korts och tvärs. Själva kahului är rätt charmlöst, i synnerhet om man jämför med att bo någon annan stans utmed kusten. Kolla på en Maui-karta. Väster om kahuliu och flygplatsen finns det lite balla områden, men som fortfarande är lite mer ”local style” kanske kan uppfattas som lite rått för en familj. Öster ut är det desto er ”idylliskt”. Stable road som ligger vid övre kanaha har fantastiska stränder och lung och skön stämmning (dock lite ljudstört av flygtrafiken). Vidare utmed kusten österut kommer camp one, Spreckan, Baby beach (namnet säger väl allt) Baldwin beach, Paia bay, Kuau, Mamas, Lanes, Hookipa och så lite berg fram till Haiku som ligger en 10 minuter drive från Hookipa. Allt mellan flygplatsen och Hookipa är fantastiska områden att bo i. Väljer man Paia har man nära till allt men boendet blir då lite ”ihoptryckt”. Väljer man beach front så har man typ ännu bättre men då får man oftast pynta upp ordentligt. Vill man ha billigare men skön stämmning är Haiku helmysigt men kräver då bil till strand och surf (man måste ändå ha bil). Längre bort österut är ännu billigare men då allt längre till det ni vill ha (Jaws och fina vattenfall får ni i och för sig nära till). Ju längre österut innebär även mer regn. Allt ”up-country” till exempel upp mot Mackawo (felstavat) är oftast större och billigare än nere i Paia och vid standen.
Att sticka från Paia till Kihei (sydostsidan) tar under en halvtimme och till sydvästkusten max det dubbla. Det är således inga stora avstånde om man vill göra utflykter dit. Skaffa en karta, ring runt och fråga om avstånd… ni har en kul resa framför er!
/Jesper
-
Har kollat närmare på kartan och var nog ut och seglade lite…
Har fått kontakt med en som hade ett hus i Haiku och det ser ju perfekt ut! Avstånden verkar då inte vara några problem, förstår jag.
Tack igen! -
@RIP 422262 wrote:
Jag har läst lite i andra trådar om hur utmärkt det funkar att ta med sina barn till Maui. Detta har jag berättat hemma och förslagit en resa på en månad under mars -08.
Vi körde Stockholm-London-SanFran och stannade på Hotell The Opal i San Francisco för 500:- natten 2+1 (3år) nu i våras. En helt OK frukost ingick. Inget fancy hotell men för 500:- ett KAP! Tips ifrån min sambo är att inte ta kvällspromenader ifrån Unionsquare på gator nedanför geary street. Lite halvruffigt men man har ju bil ialla fall…
Garaget kostade 20dollar dygnet…
Sanfrancisco var som alltid en höjdare även med familj.. Åka ner till turistfällan pier39 och kolla sjölejonen som ligger och buffar på bryggorna… tror vi åkte dit 6 gånger på 5 dagar ..typ
Frukost i Saosalito precis efter brofästet på goldengate… eller en sjysst middag..
Vinsafari till Napa 5 mil norr…
Redwoods med 150meter höga träd … som en sago värld….Lite spårvagn …. Hur mycket som helst att göra…
Vi tog 5 nätter i Sanfrancisco och kunde lätt ha stannat en vecka till i ”området”. ”hann” inte ner till Carmel förbi seaworld. Men det står ju kvar både 2008-2009-2010-2011..Året innan stannade vi 2 dagar i chicago… Ganska tråkig stad med barnen.
Rent jetlag mässigt spelar det nog ingen roll.. Det blir lite kämpigt….
Men resmässigt kändes det inte alls så jobbigt eftersom det blir uppdelat… Sanfrancisco – Maui känns som en svensk inrikesresa efter london-sanfran 🙂Väl på Maui kommer man inte i en skön ”att-vara-på-landet-känsla” och dagarna spenderas bäst med att göra ingenting..
Vi har haft planer på att besöka Oahu och göra en massa utflykter.. Det har aldrig blivit av då vi inte haft ”tid”… upptagna med att pilla oss i naveln på stranden i 11 veckor :-)…
Faaan… NU måste jag boka 2008….
Vi syns!
-
Se bara till att inte segla hookipa när det är fler än 9 vågsurfare ute. Två stackars seglare fick sina prylar konfiskerade av polisen nyligen…
-
@adde 423169 wrote:
Se bara till att inte segla hookipa när det är fler än 9 vågsurfare ute. Två stackars seglare fick sina prylar konfiskerade av polisen nyligen…
Nu är jag ute på djupt vatten… Jesper & Calle får kommentera..
Men gäller inte det 10 surfare på pavillions brytet, alltså det längst till vänster… Men det kanske var underförstått ?
-
Tack som fasen! Mycket bra råd! Skall boka biljetter nu i dagarna så snart skall det bli verklighet!
/Erik@frippe75 423126 wrote:
Vi körde Stockholm-London-SanFran och stannade på Hotell The Opal i San Francisco för 500:- natten 2+1 (3år) nu i våras. En helt OK frukost ingick. Inget fancy hotell men för 500:- ett KAP! Tips ifrån min sambo är att inte ta kvällspromenader ifrån Unionsquare på gator nedanför geary street. Lite halvruffigt men man har ju bil ialla fall…
Sanfrancisco var som alltid en höjdare även med familj.. Åka ner till turistfällan pier39 och kolla sjölejonen som ligger och buffar på bryggorna… tror vi åkte dit 6 gånger på 5 dagar ..typ
Frukost i Saosalito precis efter brofästet på goldengate… eller en sjysst middag..
Redwoods med 150meter höga träd … som en sago värld….Lite spårvagn …. Hur mycket som helst att göra…
Vi tog 5 nätter i Sanfrancisco och kunde lätt ha stannat en vecka till i ”området”. ”hann” inte ner till Carmel förbi seaworld. Men det står ju kvar både 2008-2009-2010-2011..Året innan stannade vi 2 dagar i chicago… Ganska tråkig stad med barnen.
Men resmässigt kändes det inte alls så jobbigt eftersom det blir uppdelat… Sanfrancisco – Maui känns som en svensk inrikesresa efter london-sanfran 🙂Väl på Maui kommer man inte i en skön ”att-vara-på-landet-känsla” och dagarna spenderas bäst med att göra ingenting..
Vi har haft planer på att besöka Oahu och göra en massa utflykter.. Det har aldrig blivit av då vi inte haft ”tid”… upptagna med att pilla oss i naveln på stranden i 11 veckor :-)…
Vi syns!
-
Japp…. läs tråden ”OJOJOJ vilket hets” under konfen. Där skall du läsa bloggen som någon länkar till.
Har ni bokat boende?? Har ni då kollat av att ni får tillbaka alla pengar och så om det strular till sig ännu mera på boende-fronten där borta??
Står något om det i någon annan Maui tråd här på resor tror jag. Denna var det!!
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53819 -
@Basse 424466 wrote:
Japp…. läs tråden ”OJOJOJ vilket hets” under konfen. Där skall du läsa bloggen som någon länkar till.
Har ni bokat boende?? Har ni då kollat av att ni får tillbaka alla pengar och så om det strular till sig ännu mera på boende-fronten där borta??
Står något om det i någon annan Maui tråd här på resor tror jag. Denna var det!!
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53819Inser att jag hänger med altt för dåligt här nu för tiden! Jag skall försöka jobba mindre…
Det låter ju trist men hoppas det ordnar sig för Hookipa måste jag segla när jag är där! -
Jag kollade lite på hotellet och det verkar ju helt ok. http://www.theopalsf.com/ (det var väl här?)
Hur bokade du rummet? och till det priset?@frippe75 423126 wrote:
Vi syns!
-
jag undrade hur det är med vattentemperaturerna på hawaii under vintern, typ december januari, är det shorty som gäller eller räcker en ruchgaard?
-
Typ 23-24 grader så det är upp till dig om du är frusen eller ej! 😉
/Magnus
Logga in för att svara.