Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mega loopar tutorial!
-
pjoter;608657 wrote:en megaloop är megastor. 🙂
Sen börjar man den på samma sätt som en fegisloop, dvs med ett hopp. En vanlig kiteloop drar man direkt från vattnet.
Paul, mayhem 9 är en sjukt bra loopkite! 🙂
Hmm… så man kan alltså säga att en megaloop är en fegis loop för icke fegisar.
/Per
-
Landa inte på röven i full patte för då lär du få rejäl tarmsköljning.
-
perl;608660 wrote:Hmm… så man kan alltså säga att en megaloop är en fegis loop för icke fegisar.
/Per
Haha, precis!
å en megaloop som inte är tillräckligt mega blir en pussyloop (dvs sån som de flesta av oss vanliga dödliga vågar med).
Fasen larssa kör inte du med våtdräkt? gummi är ett bra skydd för lekar som involverar rumpan vet du väl!
-
do it legit, or dont
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=UmXCbQWAPOE”]YouTube- Psycho Kiteloop[/ame]
-
Så. Printa in det i visuellt i hjärnan…
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=QXGtfXPKbjU”]YouTube- Kiteloops (Hooked-in) – Mobile Top Tips – Neal Hilder – Progression Kiteboarding Advanced[/ame] -
JagkallasPiotrellerPete;608696 wrote:Så. Printa in det i visuellt i hjärnan…
YouTube- Kiteloops (Hooked-in) – Mobile Top Tips – Neal Hilder – Progression Kiteboarding Advancedhahaa massive powah!
-
piotr, det där är ett typexempel på hur det inte ska se ut. 🙂
De e ju såna loopar en annan ligger å latchar, lååååångt ifrån megaloops. 🙂
Jag kiteloopar typ jämt (för gammal å lat för såndäringa wakestajl) å det är sådär illa de brukar se ut.Har endast gjort några få loopar som närmar sig megaloops och det som gäller är att vara tokriggad (dvs du ska behöva dra lite depower för att kunna köra å ladda hopp). sen är det att skicka kiten lagom hårt så man har kvar ritigt bra balans, man ska också komma ihåg att för att få de rätt ska man skicka kiten från typ 10 – 1 å sen hålla kvar den där tills man är högt uppe, sen fortsätter man skicka den neråt bakåt, dvs den ska inte upp å vända vid 12, då blir dom för små å mesiga.
Sen är ett bra tips att inte göra det såhär tidigt på säsongen om man inte tränat rejält med benmuskler under vintern, knäna kan fucka sig om man landar tokigt, då behövs MUSKLER.
Nästa grej är att man får klart bäst hopp å kickers om man kör i rena vågor, nackdelen är att man då kan landa i 320km/h i uppförsbacken på baksidan vågen och det gör ONT (jag har provat, det är då man sätter sig för att slippa rehaba knäna å ryggen resten av säsongen).Curry, det där är inte närheten av en megaloop. En riktigt fet kiteloop är det men ingen megaloop. Tycker båda har sin tjusning, såna kiteloops är klart mer hardcore, en megaloop är rätt mesig om man gör rätt, då landar man fint dingeldangel fast fort. En sån kiteloop köttar knäna rätt rejält även om man gör rätt.
-
MEGALOOP: Jag har inte gjort manga loops for det gor for ont men snacka gar jo
Borja loopa precis innan du nar apex pa ditt hopp
Och hall edgen ordentligt, man maste kunna gora ett vanligt hopp utan att glida 150m under draken pga en slapp edge. Far gor man inte det hamnar draken utanfor fonstret och det gor bara ont nar man forsoker loopa
Edga – draken fran 9.30 till 12 – precis innan apex sa loopar du
KITELOOP: Ska vall goras urkrokad, ikrokad ar nog pa samma satt men inte alls lika skont.
Ak framat i hog fart – borja dra upp draken mot 12 samtidigt som du krokar ur – fishpole gripp nar draken narmar sig 12 och EDGA.
Hall armarna bojda sa du pallar att halla edgen langre innan du snurrar bakat for en F16 eller raley for en kiteloop:santa:
-
okej, förra exemplet var väl ett dåligt sådan men visar ändå metoden för en kiteloop. det här tycker jag dock är ruggigt snyggt. (även fast denna är ”extrem” fastän loopen inte är så stor.. det behöver den inte vara….)
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=m_wtch1KIw8″]YouTube- backloop kiteloop[/ame] -
JagkallasPiotrellerPete;608696 wrote:Så. Printa in det i visuellt i hjärnan…
YouTube- Kiteloops (Hooked-in) – Mobile Top Tips – Neal Hilder – Progression Kiteboarding AdvancedEn sådan loop gör jag utan problem, samma med F16 både i och urkrokad, det är alltså ”MEGA” varianterna i mycket vind jag vill prova, jag tror dock det handlar mest om att våga är det inte så?
Man får definitivt inte tveka eller hur?? Finns liksom ingen räddning då mer än ett fall i hög fart rakt ner.
När jag var på Kap verde så var där ett gäng yngre sköna fransoser som loopade utav bara helvete och det såg så jävla lätt ut, såg lite ut som en ikrokad railey i kroppspositionen, sjukt avslappnat!
-
det är avslappnat… eller ja, kroppen kan hållas avslappnad, hjärnan är totalt inställd på att man kommer att dö. 🙂
men de killar dödsskönt i kistan.
en kiteloop är väl bara ett hopp med hjälp av att man loopar kiten, har inget med i eller urkrokat att göra. de e gött båda delar. Det enda är att med en snabbsvängande kite blir dom urkrokade sjukt menlösa om man håller händerna bredvid varandra på ena sidan bommen och det är klurigt att få till en hand i mitten och den andra handen vid ändan. tycker jag iaf.
-
it doesnt take much of a wipeout to get into trouble…
deadman to… well deadman.
[ame=”http://www.liveleak.com/view?i=593_1271607924″]LiveLeak.com – paragliding accident in Brazil.[/ame] -
Ehh, ja, logiskt tänkande och riskmedvetenhet är väll inte direkt brassarnas starkaste sida.
-
Jag lärde mig genom den Progression video par år sedan och det gick bra. Man kommer slamma lite. Det tillhör. Starka knä krävs.
Nu gör jag ingen mega loops, men hög nog att loopa kiten och blir fången i landningen.
Vissa kites har svårt att klarar sista 180 till 90 grader av svängen. eller är långsamma att stegra. Dem kan stalla i botten av loopen.
Min Eclipse Thruster 14 går bra att loopa. Den är snabb, med lagom drag för en så stor kite. Jag bröt revbenen med den i 7-8ms under backroll-kiteloop, så det räcker.
Min Best HP 10 är en loop machine. Den kan man loopa snabb och messig eller långsammare och bra drag. Det går att kontrollerar loop radien.
Provade Hovangs 09 Fuel 9m in Brazil. Den hade 3ggr kraft i loopen än min Best HP. Och man måste börjar loopen tidigare och mer aggressive att få den runt. Too much for me.
Provade en Core Riot XR, som är lite delta-bow style. Den hade svårt att komma runt. Man måste fish-pole-a den för att komma runt.
Min slutsats är att kite performance skillnader känns tidlig i loopar, medan dem kan kännas lika i vanlig hopp och cruizing
Logga in för att svara.