-
mega weed?
Tjena!
Jag är ganska ny på brädan, men har under hösten nått viss framgång (planar, sele, stroppar och kastfall) med min bamsiga 160-liters Shark. Än så länge har jag seglat med 6.5 i alla väder. Det är klart lite besvärligt när det friskar på och naturkrafterna kan ruska om en rejält (trots mina 90 pannor). Erfarenheten visar dock på att det oftare är så att det blåser för fjösigt och att man önskar att man hade mer segelyta. Spontanköpte nyligen ett 8.3 (Challenger Fluido) med hopp om mer fart under trötta vindförhållanden. Nu till min egentliga fråga:
Jag har googlat runt för att ta reda på lämpliga fenstorlekar till denna uppsättning, men svaren jag hittar är allt annat än tydliga… Jag seglar i Skåneland och weed-fena är ett måste. Har en 34 cm weed och en 52 cm freeride. Trots att ytan på fenorna är likad så tycker jag att 34an inte känns så stabil (har bara kört denna med 6,5). En trolig orsak kan vara att jag är orutinerad…
Hur stor weed-fena krävs egentligen om jag vill segla med 8,3 ??? Enligt vissa “förslag” bör jag ha ca 50 cm (var hittar man en sådan isf????), andra tycks mena att 34 räckor gott.
Logga in för att svara.