Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mer bilder från Vilshärad 4/9

• Mer bilder från Vilshärad 4/9

Publicerad av wilson56 på 7 september, 2009 vid 17:15

Roberts bilder är fantastiska men hindrar mig inte från att lägga upp några till från den omtumlande dagen i Vilshärad.
    Bokinge var uppe o vilade, siktade med kameran o knäppte mer behövdes inte för att fånga bl.a Martins framåt eller danskens bakåt. Några var mer hemtama än vi andra. Det var fantastiskt att se alla höga hopp o loopar när man var på vattnet, flera av mina glada tillrop drunknade dock och blev till gurglingar i någon av de stora tvättmaskinerna.
    Vi vilade ofta på stranden och diskuterade om detta var kul eller bara jobbigt, ett resultat av att inte kunna eller våga tror jag. Nu när man ser på bilderna kan man gräma sig över varför man inte vågade mer som “alla andra”….. men den tanken fanns i alla fall inte i mitt huvud då jag var på vattnet…konstigt. Det kallas väl överlevnadsinstinkt.
    Efter ett tag så började jag dock “vänja mig” och vågade skota in, trycka till uppför vågen och droppa ner på en våg av mindre storlek. All omild behandling gjorde väl mig avtrubbad till slut. Nästa gång är jag lika ovan, ömhudad och chockad igen.
    Resten av bilderna finns på http://upload.surfjerk.se/upload/
    /Jerker
    PS Grattis till Mackan! Visst har jag ofta njutit av din stilfulla segling men detta….?!

stewen svarade 15 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • broderisak

Medlem
    7 september, 2009 vid 19:28

Bild 49 samt 64 är ruggigt häftiga(i bildspelet)

• patriks

Medlem
    7 september, 2009 vid 19:40

Riktigt snygga bilder, man blir bra sugen!

• crash151

Medlem
    8 september, 2009 vid 00:07

8:an underbar. hehe…
    Tack för du delar med dig.

• mag

Medlem
    9 september, 2009 vid 19:13

Jag gillar vågornas storlek på bild 50-54, plus två höga hopp som avlöser varandra, coolt
    Mitt blå segel i bakgrunden ser inte stort ut! Det var iofs 2,9kvm men ändå. 😀
    Vågorna är stora i bakgrunden där långt ute.
    /Magnus

• militaren

Medlem
    10 september, 2009 vid 17:05

helt sjukt bra höjd. det pirrar till i magen.

• aronh

Medlem
    10 september, 2009 vid 20:29

Mmmm…. hardcore. Riktigt bra bilder. Kul att se för en som inte var där.

• eldgris

Medlem
    10 september, 2009 vid 22:46

Maffiga bilder! Hur är det att komma ut på denna spot? Det verkar inte vara så mycket shorebreak. Ser platt och fint ut mellan vågorna.

• lars_k

Medlem
    11 september, 2009 vid 05:59
    Eldgris;574923 wrote:
    Maffiga bilder! Hur är det att komma ut på denna spot? Det verkar inte vara så mycket shorebreak. Ser platt och fint ut mellan vågorna.

Shorebrejket är rätt snällt upp i vind närmast udden. Längre ner i vind är det rejält strömt, dåligt drag och bra tryck i brytet. Fast vågorna är också bra mkt fetare och renare men lite sämre vinkel. Jag brukar köra en bit ner men får då jobba mkt varje gång med att komma ut. Men det är det värt! 🙂

• ola-h

Medlem
    11 september, 2009 vid 06:12

Exakt. Längre ner i viken är det förvånansvärt mycket kraft i skumvallarna långt in vilket i kombination med en del ström gör det lurigt. Man ser rätt många fastna här och sedan gå tillbaka. Tricket är (som vanligt) att låta brädan löpa, dvs falla av och gå på fart i den inre delen av brytet. Väl en bit ut (och på vägen in) är det sedan enkelt att plocka höjd.

Och som sagt, uppe vid uddan är det inget shorebreak att tala om.

• m-c

Medlem
    11 september, 2009 vid 06:33

Bortse inte från faktum att en del “fastnar” inne i viken frivilligt, dvs, plockar en våg långt ut, “Vilshäradsvågen” visar sig alltsomoftast vara som skapt för att ridas, och inser att om man rider den vågen ända in till stranden så är dagen gjord:smile: Lätt värt en strandpromenad då och då…

Eller kan man ligga och köra fram och tillbaka bland alla andra:laugh:
    /M

• lars_k

Medlem
    11 september, 2009 vid 07:03

Japp. Det fina är att det knappt är en käft där nere. Brukar väl vara jag och Mag plus nån till. Man får feta vågor helt utan att behöva kolla om det ligger nån som sprattlar i tvätten eller är på väg ut. Samma sak på NV då man launchar i Haverdal, drar ner i vind och får allt det göttiga i princip helt för sej själv. 🙂

• stewen

Medlem
    11 september, 2009 vid 07:13
    Ola H.;574941 wrote:
    Exakt. Längre ner i viken är det förvånansvärt mycket kraft i skumvallarna långt in vilket i kombination med en del ström gör det lurigt. Man ser rätt många fastna här och sedan gå tillbaka. Tricket är (som vanligt) att låta brädan löpa, dvs falla av och gå på fart i den inre delen av brytet. Väl en bit ut (och på vägen in) är det sedan enkelt att plocka höjd.

Och som sagt, uppe vid uddan är det inget shorebreak att tala om.

Se upp bara att inte segla för långt ut till havs när man skall ta höjd tillbaka.
    Det gjorde jag förra fredagen och helt plötsligt befann jag inne bland brytande monstervågor samt att mitt i brytet låg en feting bumling som stack upp 3-4 meter ur vattnet!!:shocked:

Jag gjorde den snabbaste och säkraste gippen i världshistorien vetande att om jag trillar nu så är det förmodligen adjöss med grejerna samt kanske även mig själv! Scary shit 🙂

Kollade på sjökortet i efterhand efter grundet men kunde inte hitta det. Märkligt

• lars_k

Medlem
    11 september, 2009 vid 07:32
    Stewen;574959 wrote:
    Se upp bara att inte segla för långt ut till havs när man skall ta höjd tillbaka.
    Det gjorde jag förra fredagen och helt plötsligt befann jag inne bland brytande monstervågor samt att mitt i brytet låg en feting bumling som stack upp 3-4 meter ur vattnet!!:shocked:

Jag gjorde den snabbaste och säkraste gippen i världshistorien vetande att om jag trillar nu så är det förmodligen adjöss med grejerna samt kanske även mig själv! Scary shit 🙂

Kollade på sjökortet i efterhand efter grundet men kunde inte hitta det. Märkligt

Såg du hajen där ute i fredags då? Måste vart en vithaj, ryggfenan var ett par meter. Vilket as! 😮

• ola-h

Medlem
    11 september, 2009 vid 07:36

Ja, och det var lite jobbigt med de där piraterna också, som försökte borda min Quad, antagligen för att låta mig gå på plankan och sedan kapa åt sig alla fenorna själv.

• stewen

Medlem
    11 september, 2009 vid 08:57
    Ola H.;574966 wrote:
    Ja, och det var lite jobbigt med de där piraterna också, som försökte borda min Quad, antagligen för att låta mig gå på plankan och sedan kapa åt sig alla fenorna själv.

Va fän! True story!
    Kanske inte om storleken på bumlingen med lite eftertanke men jag upplevde den som sjukt stor :blush:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mer bilder från Vilshärad 4/9

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.