Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mer harmoni åt folket! Massor! :)

• Mer harmoni åt folket! Massor! :)

Publicerad av carl-r på 4 januari, 2009 vid 21:51

Nu när man inte har seglat på flera månader och man börjar se att det snart har vänt, seglingen börjar närma sig igen, så är det inte utan att man klurar på hur man ska bli bättre seglare nästa säsong. Då slår mig tanken att det viktigaste för mig är inte exakt tekniken och att göra allting rätt, utan att vara avslappnad och i harmoni. För är man bara relaxed och har en bra dag, då funkar det mesta ändå, och gör det inte det så är det lugnt iallafall. Värre är det de dagar då man är stressad, hetsig, och prestationsfixerad. Då brukar det bli pannkaka av allt. Nästan så man vill kasta grejerna, bara man kommer in till stranden igen först.

Eftersom det finns så mycket samlad erfarenhet och surfarharmoni här så tänkte jag höra om ni har tid och lust att berätta, hur ni gör för att era dagar ska vara sköna och solskensfyllda oavsett väder och plikter. Det kan vara allt från inställningen till livet, eller hur man får en bra sömn, till små tips om i vilken ordning man ska packa saker.
    Vad som helst som gör att man hetsar mindre och istället kliver ut i vattnet med lugn och harmoni i kroppen.

hakuna svarade 15 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • andersbq

Medlem
    4 januari, 2009 vid 22:06

Fint skrivet, men om “man” verkligen vill, så kan “man” flytta till t ex Halland eller Skåne. Jag var ute en sväng igår, det kändes riktigt riktigt bra. Livet blir så mycket lättare när man får komma ut på vattnet nån gång i veckan.
    Ni på östkusten måste ha enormt starkt psyke för att överleva vintern (eller som Jesper ett hyggligt jobb med långt jullov)

• booman

Medlem
    5 januari, 2009 vid 00:01

Vad gäller W-surf så bor man ju kanske på fel plats. Just nu -21 och isen lägger sig på sjön som ett betongblock, så det blir nog en sen start i vår…:frown:
    Och fortsatt kallt ska det ju bli, suck… (Se webkamera från vårt spot i Falun på http://www.runnsurf.se även länk i sign.)
    Tittade på lite bilder från sommaren på Gotland -08, nästan så man fick ångest när man tänker på hur långt det är till nästa. Men ett tips för att hålla hoppet uppe är ju, förutom att hänga här på forumet, att investera inför kommande sessions.:cool2: (Bra priser under vintern och mycket att se fram emot till våren) Annars försöker man att hålla sig i form med skidåkning. Åker Kortvasan, så man har lite mål att träna för, (åkt 2ggr tidigare, himla kul, rekommenderas).

Ha en god fortsättning på det nya året därute…

//BooMan

• sebbe87

Medlem
    5 januari, 2009 vid 09:33

jag brukarn is-surfa för att hålla ångarn uppe, och det är riktigt kul. Fördelen med is-surfing är att det behövs inte så mycket vind heller för att det ska funka.

• carl-r

Medlem
    5 januari, 2009 vid 09:39

Ville bara säga att jag tänkte inte specifikt på vintern utan egentligen mer på surfsäsongen när man försöker klämma in jobb, familjen, segling, kompisar och sömn på ett alldeles för kort dygn.
    🙂

• stoorfaen

Medlem
    5 januari, 2009 vid 10:27

Hmm, låter som hönan och ägget i mina öron. Är surfet bra så blir jag harmonisk och skön att ha runt sig, och tvärt om! Men en sak som brukar ge mig den där extra pumpen som behövs för att testa nytt och inte bara sejfa… ett band med Dios Holy Diver på både A och B sidan! HOLY DAIVA!

• benke-2

Medlem
    5 januari, 2009 vid 16:48
    Carl R;523951 wrote:
    Ville bara säga att jag tänkte inte specifikt på vintern utan egentligen mer på surfsäsongen när man försöker klämma in jobb, familjen, segling, kompisar och sömn på ett alldeles för kort dygn.
    🙂

Gäller ju att börja ladda för nästa säsong, hur mycket ligger Ålbergarekordet (maxfart)på.
    Kiladalen-open i speed verkar bli hårt nästa år.

Det finns ju många speeders där ute i ladorna i kiladalen.

Motståndarna är ju: Jöns Jönsson, Jönåker
    Kjulsta-Anders kör på Tiger GTI (harhåålet)
    Västerbo-Naishkille, (35 knop med Naishwave 253 kör som f-n i Harhåålet)
    åså Nävekvarns Tomas “steffopoeten” (ctrl alt delete) 35 knop, kör som f-n med Shadov 260 där har man blivit frånkörd.

Kanske kan bli 40+ nästa år.

• carl-r

Medlem
    5 januari, 2009 vid 17:36

Svårt att säga, jag har siktat en rundbottnad kölplanka i taket på ett garage som har gått på bålsjön senast i somras enligt sägnen. Jag vet inte vad den var uppe i, men annars är det väl jag med mina häftiga 26 knop. 🙂
    Men som sagt, jag måste hitta harmonin och lugnet först innan jag kan va med och tävla på riktigt. Zen. 😉

Jag undrar ni som har barn och så, jag har hört om såna här “plus och minus”-poängsystem för att få komma till stranden med rent samvete. Är det nåt som funkar eller blir det bara ett shackrande? Jag tycker att det låter illa jobbigt, men det kanske är där man hamnar varesig man vill eller ej när ungarna växer? Förra sommaren fick jag surfa massor eftersom sambon tyckte jag var mest jobbig när jag gick och tittade på träden och tydligen suckade jag också. Jaja, iväg med dig, du är bara jobbig när du är sådär lät det. Men som sagt andra timmen (eller var det tredje?) på vattnet började ju samvetet gnaga och det är ju inte bra för harmonin.

• rrd

Medlem
    5 januari, 2009 vid 17:45

@Carl R 523902 wrote:

…hur ni gör för att era dagar ska vara sköna och solskensfyllda oavsett väder och plikter. Det kan vara allt från inställningen till livet, eller hur man får en bra sömn, till små tips om i vilken ordning man ska packa saker.
    Vad som helst som gör att man hetsar mindre och istället kliver ut i vattnet med lugn och harmoni i kroppen.

Surfing är ju väldigt speciellt eftersom vädret styr när man kan surfa, dvs i en lite överdriven förlängning styr ditt liv…

En surfare lever i nuet, vid bra vind, vad bra är får du försöka känna dig fram till. Och vad som är bra i dag är inte alltid bra i morgon. En surfare lever i framtiden vid en god prognos och dåtid när säsongen är över, om den nu någonsin är det.

Jag tycker det är viktigt att kunna ta fram bra surftillfällen ur minnet, ett tips är en surfloggbok som ger ett bra stöd. Att kunna plocka fram bra surfsessions kan vara extremt bra vid många olika tillfällen i livet.

Surfing hänger mycket ihop med frihet och känsla. Känslor som säkert skiljer sig mycket åt för olika individer men är tillräckligt starka för att driva fram ett starkt beroende o lyckorus som slår det mesta. En del fokuserar på nya manövrar andra mer på känslan i vågriding eller speed. Några vill
    att andra ser den nya manövern eller det feta hoppet andra seglar gärna ensamma i perfekta förhållanden. Gillar man att ha koll på prylarna så finns alla möjligheter till prylhysteri. Men troligtvis för att detta leder till den rätta surfkänslan för individen…

Lycka till med att hitta din egen väg.

• carl-r

Medlem
    5 januari, 2009 vid 18:47

Prylhysteri försöker jag till varje pris undvika i windsurfingen. Men jag inser att ha koll på prylarna kan vara bra för själen. Jag har 2 bomkörningar förra året pga att nån grej saknades och jag hade tänkt lite fel. Ena gången var det mastfot, andra gången har jag för mig att det var nåt större, men det kan nog ha varit mastfoten då med.
    Nån med lite mer erfarenhet kanske tom har dubbla av nåt? Är det nåt man “ska” ha dubbelt av?

Ett ballt tips jag läste nånstans var att alltid spela en schysst skiva när man svänger in på parkeringen så slipper nån radiolåt man inte gillar fastna på repeat när man är ute på vattnet.

Ang att leva i nuet så är jag expert på det enligt min kära fästmö. Men jag har insett att det är smart att se till att det alltid finns iaf russin hemma och nån banan så är matsäcken löst om det kniper med tid. En rejäl matsäck och en termos kaffe känns också bra för lugnet. Riktigt gott att sitta och smutta på en kopp mellan turerna. Resan hem blir också mycket bättre med en skön blodsockernivå. 🙂

Det som jag lättast kan sätta fingret på att sabbar en surfsession för mig, tja förutom kasst med vind, är att ha en tid att vara hemma till och särskilt en tajt sådan. Då kan det nästan kvitta från början, men är man nånsin så smart att man hoppar ett potentiellt surf?
    🙂

• jakobb

Medlem
    5 januari, 2009 vid 21:59

Jag vet inte om det bara är jag, men brukar ni också känna att när det blåser sådär perfekt och allting känns underbart.. att man inte vill sluta surfa eftersom man inte vet när nästa gång blir? I regel slutar det med att jag blir helt fucking slut, och knappt orkar ta mig hem (cyklar eftersom min unga ålder inte tillåter mig att köra bil), och fast jag vet att det blir så gör jag samma sak varenda gång. surfing måste vara jävligt kul asså 😉

• carl-r

Medlem
    8 januari, 2009 vid 08:57

Inga kloka gubbar som vill dela med sig av sin livserfarenhet? 🙂

jakobb: Alltid…

• jps

Medlem
    8 januari, 2009 vid 09:44

Klok och klok… Det får någon annan avgöra.

Jag tror i alla fall att allt handlar om kompromisser. Jobb, familj och egna intressen måste balanseras upp på något sätt. Sätter man surfandet på den högsta piedestalen så måste minst en av de andra två offras på ett eller annat sätt.

Tex:

– Förbli singel, jobba enbart för att få in pengar (ingen karriär etc) – gärna på en plats dör surfingen är optimal. Surfa!!!

– En massa varianter mellan dessa

– Ha familj och jobb + försök surfa så mycket som de första två tillåter.

Den sista varianten är nog den vanligaste. Om man försöker sig på detta (vilket jag gör) så handlar det nog mest om att försöka leva i nuet så mycket som möjligt. Dvs koncentrera sig på den sak man förtillfället ägnar sig åt. Njut av surfandet fullt ut medan det pågår! Inte fundera på att det är för kort tid eller dyl. Det svåraste är nog att surfandet måste ske då det finns vind vilket innebär mängder av planerande (vädersiter) och bomkörningar vilket inte passar så bra ihop med familj och jobb…

My two cents

• woodleaflay

Medlem
    8 januari, 2009 vid 12:37

@Carl R 524051 wrote:

Jag undrar ni som har barn och så, jag har hört om såna här “plus och minus”-poängsystem för att få komma till stranden med rent samvete. Är det nåt som funkar eller blir det bara ett shackrande?

Det där med plus och minus tror jag kan bli svårt. Självklart får man hitta en kompromiss mellan varandra så att båda blir nöjda men vinden kommer ju inte enligt scheman så man får helt enkelt ta chansen när det kommer och se till att ha alla med på dealen. En annan nyckel för mig är disciplin och struktur. Kan låta trist men får man allt vanligt harvande med handling, städning och skjutsande löst på strukturerat och bra vis så blir det mer tid över till kul. Likaså klara prioriteringar. För mig innebär det att alla andra egna intressen prioriteras bort om det blåser. Likaså gräsklippning, målning, städning och annat som kan göras sedan. Det enda som stoppar är familjeangelägenheter som kräver min närvaro och jobb.

Sedan gäller det som någon sa att ta vara på de stunder man får. Det är inte mängden tillfällen eller hur många trick man satte som gäller. Ut och kör! Den som har roligast vinner!

• hakuna

Medlem
    9 januari, 2009 vid 08:41

Jag har hela paketet, fru, två barn, villa och egen firma…
    Förra året blev kompromissen så att det blev hyffsat intensivt i oktober och det vägde upp mycket av många missade dagar under vår och sommar. Jag minns såklart mest sista veckan då jag var ute 4 eller 5 ggr.
    Min fru är också sådan att hon vet hur knäpp jag blir om jag inte får surfa när det är bra väder, och då (min) sässongen är bara halva året så får man rätt bra prio när det är streck på prognoskartan.
    Att frugan har en kväll i veckan då hon träffar sina vänninor eller ngt gör att det blir en bra balans till slut (hoppas jag, det känns så iaf).
    Att bo nära havet är en klar fördel, jag fick surfat bra mycket mer när jag bodde i Frölunda än som nu 3,5 mil in i landet. Ser man att det blåser så kunde jag vara på vattnet på 20 min, en hel session behövde inte ta mer än 2 timmar. Då kunde man gå ut de där kvällarna i juni som man missar om man inte ser att det blåser, för det är väldigt lokala vindar tex.

På vinterhalvåret blir det mest jobb på dagarna och tv-serier på projektorn och mörk choklad på kvällarna.

Niclas – letar efter hus i Askim…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mer harmoni åt folket! Massor! :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.