Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mer inspiration
-
hengo;551854 wrote:rika jävlar, faaen vad fet den var!!
nu tycker jag att alla ska dra lärdom av detta och köpa riktiga brädor med bindningar och köra kiten lite lägre, så kanske vi också en dag kan få en vacker sport 🙂
Då kan vi ju lika gärna köra wakeboard istället. Nä fler trick med kiteloop säger jag så det finns något orginellt med vår sport.
-
är inte kabeln klar snart? tempo tempo!
Brushanen;551870 wrote:Läge att bilda en wakeklubb i Gbg och köpa en båt kanske? -
kasimir;551891 wrote:Då kan vi ju lika gärna köra wakeboard istället. Nä fler trick med kiteloop säger jag så det finns något orginellt med vår sport.
Kiteloops kan va nice, men tycker det är en extremt liten del. Men de börjar urarta, snart kommer pkradinglarna kunna göra 4 airpasses och då är cirkusen igång i vanlig ordning.
Tycker det behövs stil innan vi kan börja tänka på att vara orginella.
-
Jag tänkte mig mer waketrick med kiteloop. Sen har grabbarna börjat lägga på grab på flera av tricken, men snyggt vetifan om det är. Tycker ofta det är de enkla tricken som är snyggaste. Men det är ju samma sak inom snowboard, sällan den som kör med mest stil som vinner såvida det inte är åkarbedömda tävlingar. Visst ibland är det någon som gör nån sjuk inverterad 1080 med nån late 180 men oftast är det mest en massa snurrar så man blir yr.
-
Men helt ärligt egentligen, varför börjar ni inte med wakeboard istället?
Inte för att jag tycker dingel är snyggt utan mest för att ni gör alla dessa jämförelser mellan kite och wake och tycker ni glömmer bort att det inte är exakt samma grej.
Helt seriös fråga från min sida. Visst en bra båt kostar en del….
Jag tycker mixen är det bästa med denna sporten! Kommer aldrig gå hardcore åt varken det ena eller andra hållet.
Och vi kan väl aldrig bli originella om vi bara härmar wake?????
-
pepä ska vi dra till halmstad o hyra mr winsch en dag? Eller ta shaggwagon o sätta lina på kroken o bränna på stranden?
Asså varför har vi ingen kabel i sverige, det är fan skandal! norge har 2, finland 1, danmark 1.
Ska styra upp!
-
Förstår inte riktigt vad du menar, varför lika gärna åka wake? Det är typ som att säga att de som gillar att dingla i straps lika gärna kunde ägna sig åt rope boarding, eftersom att det är mer likt vad de håller på med än nån annan brädsport.
Har verkligen inte åkt tillräckligt med wake , hade man varit miljonär och haft världens båt kanske det hade blivit så. för mig är de kite som gäller och det man har hållit på med i alla år, så är det bara. Har svårt att tro att man skulle sluta kita även om det fanns en fetebåt och en kabel här, kite har variation och man behöver ingen motor eller el. Man kan köra på stora ytor och nya ställen hela tiden, köra stora kickers på öppet hav. Man kan dra av fetehopp och man kan köra strapless. Men det bästa av allt, när man lär sig nya trick så behöver ingen vända och plocka upp en igen, man bara tar upp kiten och kör vidare.
Som det ser ut idag så kör ju kiteeliten bara waketrick i princip, med undantag för några kiteloops. Och med undantaget att de kör straps och oftast har kiten högt för att få extra hangtime. DET ÄR LAMT! Ska man ta trick från en annan sport kan man väl iaf försöka att inte förstöra tricket helt, och inte göra tricket 100gånger lättare bara för att man har möjligheten?
oldschool är coolt och kul, det är bara de här mellanstadiet som vi kallar freestyle, där man tar alla waketrick, gör dom enklare och skalar av allt som har med stil att göra jag har lite svårt för…
-
Framför allt för att våra sporter är ju i grunden väldigt lika varandra, så lägg till det faktum att wakeboard har ju funnits typ 10 år längre än kite och därav hunnit utvecklas långt mycket mer än kite. Det handlar inte så mycket om att härma som det handlar om att komma ikapp och framförallt själva utvecklas, både vad det gäller trick och stil men även utvecklas som åkare. Det är ju först nu den första generationen av kitare som kitat sen barnsben börjar bli duktiga medan wake har haft flera sådana generationer redan. När vi kommer ikapp kan vi utveckla vår originalitet och ta det snäppet längre.
Jag håller fullständigt med dig Paul om att det är mixen som gör vår sport originel men vi måste samtidigt utvecklas, det går inte längre att bara göra höga hopp, boardoffs och piruettesnurrar. Wakestyle är numera en del av kite, likaså vågsurf, varför inte säga till alla som surfar vågor med kite att skippa kiten och bara gå ut med en vågbräda? Jo, för precis som du säger är det en mix av ovanstående som gör vår sport originell.
-
Jag håller med dig totalt! Men många gnäller så mycket bara på kiteare som verkligen försöker göra waketricken ”rätt” men samtidigt tror jag inte det är så lätt som många tror, jag menar gör själv en railey med kiten under 45 grader och se…
Gnäller man för mycket kan man gå och köpa en båt och börja öva!
Om man säger så här då, ibland kan man bli grymt impad av att en wake åkare får grym höjd i sina trick, då menar jag FAN kiteare har ju möjligheten att sätta samma trick ännu högre om kiten sedan är över 40-45 grader so what bara det görs utan dingel och med stil!? Eller hur?
Sen glömde jag säga, grymt skön film!
-
Håller med 100%, det sköna med sporten är att kite blir precis det man vill att det ska vara. Vill man köra wakestyle så gör man det, vill man köra vågor så kan man det, vill man hoppa högt så kan man det, vill man bara köra fram o tillbaks så är det fine det med, kolla bara i danmark med den äldre herren på 85 år som kitar, det passar honom utmärkt. Kite blir precis det man själv vill att det ska vara.
-
gh0st;552080 wrote:Håller med 100%, det sköna med sporten är att kite blir precis det man vill att det ska vara. Vill man köra wakestyle så gör man det, vill man köra vågor så kan man det, vill man hoppa högt så kan man det, vill man bara köra fram o tillbaks så är det fine det med, kolla bara i danmark med den äldre herren på 85 år som kitar, det passar honom utmärkt. Kite blir precis det man själv vill att det ska vara.
Spot on!!
-
Det är där vi är väldigt originella. Kite rockar helt enkelt! =)
-
hengo;552042 wrote:Förstår inte riktigt vad du menar, varför lika gärna åka wake? Det är typ som att säga att de som gillar att dingla i straps lika gärna kunde ägna sig åt rope boarding, eftersom att det är mer likt vad de håller på med än nån annan brädsport.
Har verkligen inte åkt tillräckligt med wake , hade man varit miljonär och haft världens båt kanske det hade blivit så. för mig är de kite som gäller och det man har hållit på med i alla år, så är det bara. Har svårt att tro att man skulle sluta kita även om det fanns en fetebåt och en kabel här, kite har variation och man behöver ingen motor eller el. Man kan köra på stora ytor och nya ställen hela tiden, köra stora kickers på öppet hav. Man kan dra av fetehopp och man kan köra strapless. Men det bästa av allt, när man lär sig nya trick så behöver ingen vända och plocka upp en igen, man bara tar upp kiten och kör vidare.
Som det ser ut idag så kör ju kiteeliten bara waketrick i princip, med undantag för några kiteloops. Och med undantaget att de kör straps och oftast har kiten högt för att få extra hangtime. DET ÄR LAMT! Ska man ta trick från en annan sport kan man väl iaf försöka att inte förstöra tricket helt, och inte göra tricket 100gånger lättare bara för att man har möjligheten?
oldschool är coolt och kul, det är bara de här mellanstadiet som vi kallar freestyle, där man tar alla waketrick, gör dom enklare och skalar av allt som har med stil att göra jag har lite svårt för…
håller med! kite ger sjukt mycket åktid och är mycket lättare att lära sig trick med, ger mer variation än kabel. Wakeboard är tungt och smärtsamt men en fet doubleup är fan som att köra 996an med joystick! Lite trist att tanka båten bara…
bäst är att kombinera, bara man är på brädan och vattnet hela tiden, pushar sig själv och sina vänner och har skoj.
Sen ska man ju såklart ha kiten lågt och boots när man kitar, shorts, feet stance och greppa alla trick! -
ey paul, I heard you guys have a boat out there, you should take us all out and let us decide when its not windy : )
-
Det finns ju inget som utesluter det andra. Vi kan bara kitea när det blåser över 7 meter och det går typ bara att köra wake under sju. Perfekt att kombinera! Nu kanske diskussionen iofs rörde sig om de som kör ”wakestyle” med kiten, men va fan! Bara vi har kul!
Logga in för att svara.