Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing mer lättvindstjat…

• mer lättvindstjat…

Publicerad av mikhogl på 14 september, 2006 vid 18:50

någon som har nå vettiga säga om följande kites, vad gäller register, rolighetsfaktor å relaunch:

boxer 19 04
    boxer 19 05
    element 17 05

puss och kram

cortex svarade 18 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • hbgsurfer

Medlem
    14 september, 2006 vid 21:01
    mikhogl wrote:
    någon som har nå vettiga säga om följande kites, vad gäller register, rolighetsfaktor å relaunch:

boxer 19 04
    boxer 19 05
    element 17 05

puss och kram
    Köp min Crossbow 16 2006 så får du en bra kite
    allt över 16 bär inte sin egen vikt nästan.
    du får mer ut av en 16 kvm

• gethighsports

Medlem
    14 september, 2006 vid 21:32

eller köp kungen av lättvind:

Flysurfer SPEED 17

• mikhogl

Medlem
    14 september, 2006 vid 21:50

varför finns det en massa stora c-kites?….stora snubbar?
    foil verkar ju bra men alltid så dyra. vad du ha för crossbowen då? mvh

• hugeo

Medlem
    14 september, 2006 vid 21:52

vem fan kör lättvind du kommer bara få ont i armarna och flyga iväg när vinden väl kommer

• mikhogl

Medlem
    14 september, 2006 vid 21:55

ingen risk, den kommer aldrig!!!!!!!!!! skulle den mot förmodan komma släpper jag skiten å skickar upp tolvan.

• cortex

Medlem
    15 september, 2006 vid 09:10

En bra riktlinje är att ha en kite med så högt AR som möjligt i lätt vind… och en snabb bräda på fötterna. Så Crossbow’en är ett betydligt bättre val än de kites du listade.
    Det allra bästa valet för lättvind är Speed 17. I synnerhet eftersom man kan få dem till riktigt bra pris beggade just nu.

Har man gott om stålar så är Psycho III 17 ännu roligare men på bekostnad av ca en halv m/s i bottendrag (vilket iofs är en hel del när vi snackar lättvindskiting). Å andra sidan kan du hålla en P3 17 i 10 m/s om du inte är flugviktare…

/Kaj(Tech)

• biorno

Medlem
    15 september, 2006 vid 10:30
    Cortex wrote:
    En bra riktlinje är att ha en kite med så högt AR som möjligt i lätt vind… och en snabb bräda på fötterna. Så Crossbow’en är ett betydligt bättre val än de kites du listade.
    Det allra bästa valet för lättvind är Speed 17. I synnerhet eftersom man kan få dem till riktigt bra pris beggade just nu.

Har man gott om stålar så är Psycho III 17 ännu roligare men på bekostnad av ca en halv m/s i bottendrag (vilket iofs är en hel del när vi snackar lättvindskiting). Å andra sidan kan du hålla en P3 17 i 10 m/s om du inte är flugviktare…

/Kaj(Tech)

Det allra bästa för lättvind är om du kan hitta en jättestor Aeros kite !

• tetras

Medlem
    15 september, 2006 vid 14:02

Jag har en North Rhino 05, 18m2 den funkar bra mellan 5-10m/s (väger 75 kg och kör på en Jaime Pro 129cm). Det är utan jänförelse den av mina drakar som jag använt mest i sommar både här i Sverige och nere i Frankrike. Håller dock med om att det är roligare att köra en 12m2 vid 10 m/s men 18m2 funkar också. Det är inte sällan som man är ensam ute när det blåser lite.:smile:

• cortex

Medlem
    15 september, 2006 vid 15:45

Rhinon har ju hyfsat högt AR så den funkar ju helt klart i någorlunda lätta vindar…

Speed 17 + jag (75 kg) + Spleene Door 59 = håller höjden i 3.5 m/s (plattvatten). Inte så skitkul, men vid 4 m/s så kan man börja lattja lite iaf. Vid 5 m/s har du riktigt bra tryck och kan hoppa iaf ett par-tre meter högt.

BTW, det är väldigt stor skillnad på energin i vinden i 3.5 m/s eller 5 m/s eftersom energin i vinden ökar med kvadraten på dess hastighet…

/Kaj(Tech)

• ziik

Medlem
    15 september, 2006 vid 18:29

Jag brukar rulla runt å leka lite med en Rhino -05 20kvm och en wakesurfbräda eller skimboard när det är klent. Då åker jag stabilt från 4 sekund ungefär.
    Blir dock väldigt mycket roligare när det blir 5 eller 6m/s…
    har inte lärt mig att hoppa så högt strapless än, men det är kul å latja lite.

Men högt AR är ju en bra riktlinje! ju större kite ju högre AR är min filosofi…

Ha det gott!
    //Joel

• mikhogl

Medlem
    15 september, 2006 vid 23:31

oki, följdfråga..finns det då någon 16-18 kite med högt ar som inte är hopplös att vattenstarta?? mvh

• cortex

Medlem
    16 september, 2006 vid 08:36

Speed 13, Psycho III 13, Speed 17, Psycho III 17. 😀

(En Speed/PIII 13 har ungefär bottendrag som en 16-18 LEI)

/Kaj(Tech)

• tomw

Medlem
    16 september, 2006 vid 15:29

Give it up dude.

Tappa en 18 i djupvattnet i lättvind kommer den inte upp.

Tror inte att en Flysurfer gör det. Har sett dem med duktiga åkare i Eypten, Sea-anchor blir det.

Om du väger 90kg plus- då ska du ha en 18.

TW

• cortex

Medlem
    16 september, 2006 vid 16:25

Fanken heller. Visst kan du ha ett jäkla missflyt så att det blir totalt jäkla bleke. Då får du inte upp någonting.
    Men så länge det blåser minst 3.5 m/s så får jag upp en Speed, Pulse eller Psycho3 utan större problem på djupt vatten. Man ska se till att ha brädan på fötterna bara så att man har lite att sätta emot när man ska backa upp kiten.

Du får upp den utan brädan på fötterna också, men det blir lite mer jobb.

/Kaj(Tech)

• atte

Medlem
    16 september, 2006 vid 22:34
    mikhogl wrote:
    oki, följdfråga..finns det då någon 16-18 kite med högt ar som inte är hopplös att vattenstarta?? mvh

Har kört Cabrinha Element 17kvm och nu de senaste 3 veckorna Flysurfer PsychoIII 17kvm. Jag väger ca 90kg. Har ingen aning om AR talen på någon av kitarna men detta gäller för mig, bräda Cabrinha Icon 144.

Cabrinhan kräver ca 5m/s för att få upp på djupt vatten. (Kan ändå inte köra med den under 6m/s)
    PsychoIII kräver endast 3-4m/s (kan köras från 4-5m/s)

Båda exp är med nosen neråt.

Om du har nosen uppåt så har Cabrinhan en tendens att sätta sig ner och kan vara knepig att få upp eftersom den inte kan flyta på blåsan utan snarare blir nertryckt av dess tyngd. Kräver säkert en 4m/s för att få upp.

Med nosen uppåt på FS PsychoIII så drar man lätt upp den genom att dra lite i dom främre linorna från 2-3m/s. Den står mera uppe på vatnnet tackvare att den har luft i hela kiten.
    (du kan inte köra allafall om du inte väger flugskit alt kör med ladgårdsdörren under fötterna.)

Jag vill inte ha några följdfrågor va fan jag har gjort ute i 2-3m/s. 😉

Hade.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing mer lättvindstjat…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.