-
Mera fensnack
Har haft mer snack här på sjukan nu angående fenor och dynamik runt dessa. (vi utgår ifrån att det enbart är FART som gäller, inte något annat)
Ett av de absolut viktigaste sakerna man måste komma fram med är att få en bra “avlösning” på fenan vilket naturligtvis kan vara väldigt olika beroende på fart och förhållande.
Vad vi ganska snabbt kom fram till var iaf att Lessachers fenor med “steg” på är teoretiskt sett ren humbug, har ingen som helst effekt, snarare en negativ effekt eftersom vinkeln mot vattnet aldrig kan garanteras. Det är mer en design grej.
De “urgröpningar” (mindre yta) som finns längst upp på fenan, mot botten på brädan, ni vet den där urfasningen i bakkant faktiskt har en teoretisk effekt(troligen också i verkligheten) eftersom avlösningen i det området kommer att bli bättre pga det troligen är där det är mest turbulent, vi vill ju egentligen ha en så smal fena som möjligt eftersom en effektiv avlösning då kommer tidigare. Nu går det ju inte att ha en för smal fena pga andra orsaker, synd men sant. Håkan (som min sänggranne heter) menade på att vad vi verkligen måste göra är att fixa skarven mellan bräda och box. Minsta lilla ojämnhet/springa där så förstör det avlösningen radikalt, då kan urgröpningen vara till en viss hjälp eftersom det finns brister i skarven mellan box och fena. Problemet kvarstå ändå och är bara hjälpt till en viss del.Håkan påpekade också att man måste ha klart för sig att förstå vilken fart fenan träffas med, farter på 70-80km/h i ett vattenmotstånd.
Eller som han sa: Stoppa ned en hand i vattnet när du kör i 40knop med båten och försök att hålla den kvar……….Ikväll ska vi snacka anfallsvinkel…..fenor med torsion!
Log in to reply.