• hot

Member
    9 mars, 2007 at 06:44

@Oregistrerade 369002 wrote:

tror att jag kan lägga in bilder på merlin fenan snart:D denna eller nästa helg ska pappa i familjen försöka ta massor m bilder, dock på papper så sen måste vi framkalla å scanna å hålla på så dt lär la ta lite tid.. :p
    MEN vad vill ni ha för bilder? vinkel, sidor framifrån å så? 😀
    M

En sidovy på hela fenan och ett par närbilder från sidan, vid basen, vid spetsen och mitt på, gärna i vinkel mot längden.
    Sen får du gärna mäta bredd och tjocklek mitt på fenan. (profil och korda)

(Patriks förslag är lite väl destruktivt)

• Oregistrerade

Guest
    9 mars, 2007 at 09:58

ojj.. orkar inte ngn göra ngra bilder å visa hur bilderna ska va? dt är ju inte jag som ska ta bilderna å vet inte hur intresserad pappan är av att ta massor m kort på stressig arb.tid. ska försöka fjäska å se om jag kan få hem den men annars vill jag ha bildbeskrivning av korten som jag kan ge honom.. :p å bilder på vart han sak mäta, så han inte mäter massa annat. 😀
    M

• hot

Member
    9 mars, 2007 at 10:04

@Oregistrerade 369116 wrote:

ojj.. orkar inte ngn göra ngra bilder å visa hur bilderna ska va? dt är ju inte jag som ska ta bilderna å vet inte hur intresserad pappan är av att ta massor m kort på stressig arb.tid. ska försöka fjäska å se om jag kan få hem den men annars vill jag ha bildbeskrivning av korten som jag kan ge honom.. :p å bilder på vart han sak mäta, så han inte mäter massa annat. 😀
    M

Ok. Be honom ta några bilder bara, och lägg ut dessa här, så blir det nog bra.

• marden

Member
    9 mars, 2007 at 16:36

första fenan med löst akterlik! 🙂

men ska nog bort när epoxin torkat tillräkligt för att slipa i

• marden

Member
    10 mars, 2007 at 19:07

sådär nu var min första egen desigenade fena nästan klar
    lite yt finish kvar bara
    den gamla mistral fenan ser roligare ut nu än innan iallafall
    ska bli fint att regga en session på gps-speed.com där man kan skriva homemaid på fenan hoppas bara att den har några pb i sig?:)
    bifogar några dåliga kort inte helt lätt att visa profilen men jag halverrade tjokleken till 8% och försökte lägga den på 40-45% av kordan vilket inte var helt lätt då den tenderae att bli liksidig fram o bak och blev alldedes för mjuk så jag laminerade på ett lager kolfiber vilket ser snyggt i svart!

• jps

Member
    10 mars, 2007 at 19:22

Den ser snabb ut i alla fall 🙂

Bra jobbat!

• surfan

Member
    10 mars, 2007 at 22:03

den kan jag tänka mig att tästa!!

• kurtkomet

Member
    10 mars, 2007 at 22:12

Kul tråd och väldigt kul att se entusiaster i arbete! Jag tänker inte ens försöka lägga mig i diskussionen om dynamiken, men är nyfiken på vad ni använder för program för att ta fram profilerna? Eller är det känsla och kärlek som gäller?

• marden

Member
    11 mars, 2007 at 09:47

jag hoppas den kommer gå tillräckligt bra och inte bara på tvären så man kan få några utlåtanden från andra intreserade surfare surfan.
    profien tog jag fram med känsla,kärlek o ett skjutmått hur långt det nu räcker?

• john1

Member
    11 mars, 2007 at 12:11

Det ser ut som att den horisontelle “måsvingprofilen” i basen vill ge mkt lyft åt brädans tail i höga hastigheter. Nästan lit hydrofoildesign.
    JJ

• Knatte

Guest
    11 mars, 2007 at 16:31

Hur har du gjort fenan ?? Tillverkningsteknik osv. Har du några bilder på själva skapandet 🙂

• marden

Member
    12 mars, 2007 at 16:29

kanske skulle skriva en “guid”…. i ren steffo anda!!

men ska försöka låta bli att bli helt idiotförklarad, skriver ändå en kort sammanfatting hur jag fick tillbringa några timmar i garaget

utgick ju från min gamla fena som jag helt enkelt slipade ner tjock leken från ca12 till 6,5mm i roten o sen smalare närmare toppen så tjockleken blev ca 8% av bredden.
    kolfibret var bara laminerat i ett lager där det syns på orginalet och inget i toppen där den var röd antar att dom försök få en flexigare topp.
    hade ritat på en mer bakåtsvep fen form men ändrade mig till ett mer normalt speed utsenende
    profilen slipade jag fram helt ovetenskapligt men försökte hålla bak maxbredden så den hamnade på drygt 40% från framkant.
    spaklade upp en fillets med pp för att inte luften ska komma åt profilen
    vet inte riktigt vad kärnan i fenan består av antar att det är någon sorts glasfiber, den var väldigt mjuk i det här skedet så det blev att försöka laminera på ett lager kolfiber vilket styvade upp den mycket mer än jag trodde.
    det är nog mer tur en skicklighet om profilen o fenan ska funka.
    tog inte så mycket bilder o dom som inte blev helt kass har jag redan lagt ut
    kan väl bidra några innan kolet åkte på.en där den ligger brevid en selekt speed28

• hot

Member
    12 mars, 2007 at 16:46

@Mården 369671 wrote:

kanske skulle skriva en “guid”…. i ren steffo anda!!

men ska försöka låta bli att bli helt idiotförklarad, skriver ändå en kort sammanfatting hur jag fick tillbringa några timmar i garaget

utgick ju från min gamla fena som jag helt enkelt slipade ner tjock leken från ca12 till 6,5mm i roten o sen smalare närmare toppen så tjockleken blev ca 8% av bredden.
    kolfibret var bara laminerat i ett lager där det syns på orginalet och inget i toppen där den var röd antar att dom försök få en flexigare topp.
    hade ritat på en mer bakåtsvep fen form men ändrade mig till ett mer normalt speed utsenende
    profilen slipade jag fram helt ovetenskapligt men försökte hålla bak maxbredden så den hamnade på drygt 40% från framkant.
    spaklade upp en fillets med pp för att inte luften ska komma åt profilen
    vet inte riktigt vad kärnan i fenan består av antar att det är någon sorts glasfiber, den var väldigt mjuk i det här skedet så det blev att försöka laminera på ett lager kolfiber vilket styvade upp den mycket mer än jag trodde.
    det är nog mer tur en skicklighet om profilen o fenan ska funka.
    tog inte så mycket bilder o dom som inte blev helt kass har jag redan lagt ut
    kan väl bidra några innan kolet åkte på.en där den ligger brevid en selekt speed28

Ser bra ut Mården!

Profilen kommer att funka bra om du bara spacklar och slipar kolet, gärna med så fint som 1200 vattenslip. Se till att framkanten inte blir för vass bara.

• getwet

Member
    14 mars, 2007 at 08:19

Nu när svensk musikexport är på dalande kurs kanske fentillverkning i de svenska garagen kan vara en trovärdig BNP höjare:wink:

• speedman

Member
    15 mars, 2007 at 12:57

Eftersom det har varit lite dött i den här tråden så måste jag bara stoppa in den här för att lägga lite mer ved på brasan. Såg just att man numer kan få fenor med inbyggd radio, det känns verkligen som ett steg framåt. 🙂

Den känns ju riktigt trevligt att kunna lyssna på lite musik medan man speedar men vad tror ni om speedpotentialen på den här? 😀

Page 14 of 20

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.