• Oregistrerade

    Gäst
    31 mars, 2007 vid 07:10

    Det enda som gäller om man vill åka fort med en båt med lite effekt är att hissa motor/drev
    Så svaret kanske är att man måste hissa fenan när man kommit upp i en 30-35 knop precis som en tävlingsbåt, så att man kanske åker med en 15 cm fena som man hissar ner till 23 när man kör under 30 knop.

    Har inte märkt av någon kavitationsvall eller liknande dom 100 tals gånger jag paserat 45-50 knop med båten (iofs ingen snedbelastning på drevet).

    För att öka farten med 10% i farter över 40 knop så behövs det 20% mer effekt är en erkänd tumregel, samtidigt som seglets framdrivande kraft minskar något pga av den sämre vinkeln från fartvinden och choppen vid ca 20 m/s gör ju mycket motstånd även på en speedstrip.
    Så det kanske inte är så konstigt att toppfarterna inte ökar i så snabb takt.
    Men någon form av kavitationsvall eller liknande tror jag inte på.

  • royn

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 10:44

    Hittade en del saiter på nätet där man kunde räkna ut fen storlek, beroende på bräda, vikt, erfarenhet och trycket i seglet. Bla denna sida:

    http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

  • Oregistrerade

    Gäst
    31 mars, 2007 vid 23:58

    om man snackar halvind altså
    /Benke

  • Oregistrerade

    Gäst
    1 april, 2007 vid 00:34

    Skulle bara säga att en starboard carve 121 aldrig kommer att gå bra med en riktig speed-fena pga av sin vikt, bättre å köpa en beg slalom på ca 50 cm bredd å speeda på riktigt

  • marden

    Medlem
    1 april, 2007 vid 12:14

    @Oregistrerade 373631 wrote:

    Det enda som gäller om man vill åka fort med en båt med lite effekt är att hissa motor/drev
    Så svaret kanske är att man måste hissa fenan när man kommit upp i en 30-35 knop precis som en tävlingsbåt, så att man kanske åker med en 15 cm fena som man hissar ner till 23 när man kör under 30 knop.

    Har inte märkt av någon kavitationsvall eller liknande dom 100 tals gånger jag paserat 45-50 knop med båten (iofs ingen snedbelastning på drevet).

    För att öka farten med 10% i farter över 40 knop så behövs det 20% mer effekt är en erkänd tumregel, samtidigt som seglets framdrivande kraft minskar något pga av den sämre vinkeln från fartvinden och choppen vid ca 20 m/s gör ju mycket motstånd även på en speedstrip.
    Så det kanske inte är så konstigt att toppfarterna inte ökar i så snabb takt.
    Men någon form av kavitationsvall eller liknande tror jag inte på.

    har en lätt styrpulpetare som gör nästan 30kn me en 30hk
    svärfar har en gammal 60hk över som jag funderar att prova på båten.
    skulle det va någon ide att höja upp motorn lite med en läkt under för att få högre toppfart
    förstörs sväng o acc egenskaper helt eller krävs det en specialpropeller o hydralisk höjning för att det ska ge nått?
    frågan hör väl hemma på något annat forum har du något tips om sånt?

  • vasa

    Medlem
    1 april, 2007 vid 13:50

    ja du behöver en bättre propeller, du kan modda orginal lite men risken är obalans och att bladen går av, anars är det rätt tänkt 😀

  • marden

    Medlem
    1 april, 2007 vid 19:37

    vilket var det som var rätt tänkt? att snik höja motorn, eller att det krävs riktiga grejer för att det ska va nått.
    ska propellen va en “ytskärande” eller bara en med högre stigning?
    siktar högst på +40kn eller vad som är rimligt utan att sätta på det värsta som finns

  • vasa

    Medlem
    1 april, 2007 vid 19:52

    både och 😀 , det behöves högre stigning på propellern ja, och en rostfriytskärande om du skall upp i högre hastigheter typ 50knop+

  • vasa

    Medlem
    1 april, 2007 vid 19:57

    men testa att höja den lite, det negativa blir som du säger lite sämre ax och om propellern är för dålig (vilket den inte behöver vara) uteblir fartökningen helt, tänk på att vinkeln på drevet blir känsligare ju mer du hissar motorn, svängegenskaperna blir bättre och stabiliteten sämre då tyngdpunkten flyttas uppåt:cool2:

  • Oregistrerade

    Gäst
    3 april, 2007 vid 17:47

    [QUtillåterOTE=Mården;373786]har en lätt styrpulpetare som gör nästan 30kn me en 30hk
    svärfar har en gammal 60hk över som jag funderar att prova på båten.
    skulle det va någon ide att höja upp motorn lite med en läkt under för att få högre toppfart
    förstörs sväng o acc egenskaper helt eller krävs det en specialpropeller o hydralisk höjning för att det ska ge nått?
    frågan hör väl hemma på något annat forum har du något tips om sånt?

    Säg så här: sätt den så högt som kylvattenintaget tillåter, så blir det nog en bra och billig lösning. Att ha den kvar lågt medför troligen risk för vobbel om båten är lätt

  • marden

    Medlem
    11 april, 2007 vid 15:24

    så där då var premiär turen gjord me hembygget till fena
    får väl va nöjd när man kom tillbaks, höjdtagnings förmågan var väl inte klass me en curtis 32 men det var iofs inte väntat heller
    blåste ca 10 m/s o hade7,0 an toppa 29,5 me curtis o 27 me hembygget men det hängde nog mer på vindbyarna än fenan
    fler raporter lär komma

  • appel

    Medlem
    13 april, 2007 vid 19:10

    Hej Mården! Ber om ursäkt för min sågning av din proto. Läste ju på lite på vasas uppmaning och lärde mig lite om fillets. Eftersom jag är sjukt flygintresserad så ser jag numera fillets överallt på flygplan, och har sett dem i alla tider utan att registrera dem. Farten med nya fenan är ju vg, men är det inte så att du har väl liten motor för vindstyrkan (7.0 10m/s). Skulle tro att fenan vill ha mer vind. Vet inte din vikt, men själv tycker jag att min 8.0 simmer cr 2 med 3 camber spelar riktigt bra med 42 cm rakblad och runt 12 m/s, väger 79 kg. Det känns sjukt stort, men har lärt mig att det är en korrekt känsla. Körde den uppsättningen på Haga park kristiflygarhelgen -05,och upplevde att bara en var hårfint snabbare. Han körde en falcon med vad jag kommer ihåg en 7.8 v8. Tror det var en local. (Ge dig gärna tillkänna he he) Ser fram mot fler rapporter.

    AHD 290 6.9 kg oldschool! http://www.runnsurf.se

  • surfan

    Medlem
    14 april, 2007 vid 05:57

    Det var troligen Råbert Stavnås (faster) som seglade falcon och v8

  • marden

    Medlem
    14 april, 2007 vid 17:54

    hej på dig appel såga på du ideerna är inte mina utan hot:s,jag försökte bara göra något anorlunda me en fena.
    är själv lite tveksam angående fillets.
    angånende fenan är den nog tänkt att ha till hårdare vind, vilket jag beställde idag till nästa helg,får se hur det går då
    det var bara det att jag var så sugen på att testa så det blev två vändor med fenan sist, kom på så här efteråt att det nog inte blev nån djupare slör heller när höjdtagning inte va så bra
    skulle gärna haft lite större rigg men nästa storlek på segel är 10,1 vilket inte lirar me brädan som också skulle testas.
    såg annars att nicklas va ute me 6.2 samma dag o gick fortare kanske inte va vinden som saknades utan mitt trim.

  • appel

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 19:19

    Nu vill vi ha en utvärdering av fillets Henrik. Hade förmånen att se den live på Öland, snygg! Tack för att du räddade min flygarehelg med 6.0:an. Den gav mig ett sponserbjudande till nästa säsong.

Sida 17 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.