Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Mera fensnack
-
Fan va coolt, vi har fått en egen Boogie man i Sverige! (mannen som tillverkar de legendariska C3 fenorna för er som inte vet vem Boogie är)
-
Fenan och dess funktion är ju ett ganska omdiskuterat ämne bland seglare, och fenan kan nog ses som en av hörnstenarna i vår utrustning.
För att sprida lite info om hur fenan fungerar och varför, hur man ska välja bland alla modeller etc etc, har jag börjat fila lite på en artikel som ger lite info om detta.
Artikeln kommer att ta upp vad jag och andra har kommit fram till, vad gäller teori och praktik. Förhoppningsvis hinner jag färdigställa artikeln under våren.Det är alltid roligt att diskutera fenor, med alla, för det finns alltid något nytt att lära för alla.
Jag ser fram emot att träffa intresserade på Haga, vecka 20, för att utbyta erfarenheter.
-
Håller med getwet. Kul med mera kunnande här på konfen. Även om jag inte kopplar allt som skrivs så är det ändå intressant att läsa.
-
Jag vet några som kommer att stå på kö……:wink:
Och jag kan bara lägga till att vi är många som är mycket tacksamma för att du blandat dig i denna tråd, och försöker ge upprättelse och ljus till en vanligtvis ganska så oförstådd stackars fena.
@HOT 364284 wrote:
Fenan och dess funktion är ju ett ganska omdiskuterat ämne bland seglare, och fenan kan nog ses som en av hörnstenarna i vår utrustning.
För att sprida lite info om hur fenan fungerar och varför, hur man ska välja bland alla modeller etc etc, har jag börjat fila lite på en artikel som ger lite info om detta.
Artikeln kommer att ta upp vad jag och andra har kommit fram till, vad gäller teori och praktik. Förhoppningsvis hinner jag färdigställa artikeln under våren.Det är alltid roligt att diskutera fenor, med alla, för det finns alltid något nytt att lära för alla.
Jag ser fram emot att träffa intresserade på Haga, vecka 20, för att utbyta erfarenheter.
-
När jag seglade mycket i Fiskebäck i början på 90-talet fanns det en kille där som tillverkade egna extremt smala fenor i nån alulegering (uppskattningsvis ca 5 cm korda, men med ungefär normalt djup). Nån som vet mer om detta och vart det tog vägen sedan?
-
@fredrik.ygge 363750 wrote:
getwet: Verkar som du är på väg till nästa nivå som speedare! Alla storstjärnorna verkar helt absorberade av fenämnet. Det är väl den svåraste sista biten när man lärt sig basics om segel, brädor, stance etc.
Om ni inte sett den vill jag peka på:
http://speedsailingdesign.blogspot.com/
Finns många som tänkt länge och hårt på ämnet och en del artiklar finns att ladda ner där.Tack för tipset. Den är numera med i länksamlingen!
-
Kan inte du berätta lite om den fenan du körde +38knop med på Haga?
Gärna med bilder på profilen och såHemligt vapen, jag gör som dom i Americas cup täcker över kölen.
Var sitter profilen????????????
-
faster;364382 wrote:Hemligt vapen, jag gör som dom i Americas cup täcker över kölen.
Var sitter profilen????????????
Det är bra Faster, att åtminstone du kan köra fort (för det kan inte jag…) så det väger upp allt prylteknikformelberäkningsbögeri. 🙂
-
Faster
Eftersom du inte vill visa din fena, kvittar det väl vilken profil du har.Om du tar en bågfil och sågar din bästa fena rakt av, från framkant till bakkant, kan du se hur profilen ser ut. Den är säkert symetrisk och ganska vass i bakkant.
-
@Svenne 363748 wrote:
Jag hoppas snarare att mäster Håkan kan ta död på myten att det flexas och twistas över huvud taget. Möjligtvis att toppen på fenan rör sig lite i sidled, men annars är det en väl bevarad surfmyt som han gärna får ta kål på.
Nu har i och för sig svårt att se hur toppen skulle kunna röra sig i sidled om inte hela fenan flexar eller böjer sig på nåt vis, men det kanske nån kan förklara för mig.
-
@Oåxen 363855 wrote:
VARFÖR???
Inte så svårt att förstå det teoretiska resonemanget kring varför ett segel behöver twista. Spilla vind i byarna, hårdare vind med ökad höjd etc.
MEN, varför skulle en fena behöva twista? Vattenhastigeheten lär ju vara konstant över hela fenanslängd i vertikalledet, t ex.
Jag kan å andra sidan se varför man skulle kunna få för sig att twist behövs. Man kommer ju hur som haver till en punkt när underbenen inte längre klarar att hantera kraften från fenan och då är det ju lätt att inbilla sig att man skulle kunna flytta lite på den punkten genom att fenan på nåt vis “spiller” kraft och eftersom seglet gör det genom att twista så är det lätt att få för sig att fenan också borde göra det.
Även om jag för den delen anser att det självklart är bra om fenan har ett stort register så har resonemanget ovan såpass rejäla brister att jag inte bemödar mig att peta i dem.
-
@Rasmus_W 364663 wrote:
Jag kan å andra sidan se varför man skulle kunna få för sig att twist behövs. Man kommer ju hur som haver till en punkt när underbenen inte längre klarar att hantera kraften från fenan och då är det ju lätt att inbilla sig att man skulle kunna flytta lite på den punkten genom att fenan på nåt vis “spiller” kraft och eftersom seglet gör det genom att twista så är det lätt att få för sig att fenan också borde göra det.
Även om jag för den delen anser att det självklart är bra om fenan har ett stort register så har resonemanget ovan såpass rejäla brister att jag inte bemödar mig att peta i dem.
Ahaa…
Fena = segel eller segel = fena. Så klart, så måste det ju vara.
För egen del så råkar jag aldrig ut för den där punkten “när underbenen inte längre klarar att hantera kraften från fenan”. Det måste ju antingen bero på att:
A – jag är en oerhört vältränad 41-åring med vader som Anja P, eller nåt.
eller
B – jag har minst en fena till varje segelstorlek som inte är för stor, eller för liten.
eller
C – ett bristfälligt resonemang som på något förunderligt vis funkar oaktat alla teoretiska principer
eller
D – Rasmus_W kanke inte heller kan förklara varför fentvist skulle behövas.Tilläggas bör kanske att jag bara seglat Formula EN gång.
Kanske behöver Rasmus_W köpa fenor i rätt storlek för att skona sina klena ben? He he…. ; )
Hittills ingen som kunnat förklara behovet av fentvist, någon?
HOT?
Vi anknyter lite till segelflyget så kanske någon går igång. Bygger man in tvist i en segelflygvinge(stabben?)?.
Roder på båtar(motor- och/eller segel-), bygger man in tvist i dessa roderprofiler?
Rasmus_W verkar ju inte förmå sprida något ljus över ämnet. Kom igen nu ni andra!
-
Oåxen;364687 wrote:Roder på båtar(motor- och/eller segel-), bygger man in tvist i dessa roderprofiler?
Nej, varför skulle man göra det?
-
@Svenne 364692 wrote:
Nej, varför skulle man göra det?
Varför behövs det då på vs-fenor?
De snabbaste segelbåtarna/katamaranerna/trimaranerna är ju uppe i rätt så goda hastigheter. Så om vs-fenorna hade behov av fentvist torde väl dessa segelbåtar ha liknande behov?
-
concord är det enda plan jag vet som har twistande vingar och det är för att fejka en subsonic profil i underljudsfart, men twistande roder, gör att den kan hamna i självsvängning vilket man till varje pris villl undvika, böjning utav vingar och stabbe används som dämpning mots. stötdämpare i en bil, stumma vingar skulle trilla av.
Log in to reply.