Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Mera fensnack
-
@Oåxen 364687 wrote:
Ahaa…
Fena = segel eller segel = fena. Så klart, så måste det ju vara.
För egen del så råkar jag aldrig ut för den där punkten “när underbenen inte längre klarar att hantera kraften från fenan”. Det måste ju antingen bero på att:
A – jag är en oerhört vältränad 41-åring med vader som Anja P, eller nåt.
eller
B – jag har minst en fena till varje segelstorlek som inte är för stor, eller för liten.
eller
C – ett bristfälligt resonemang som på något förunderligt vis funkar oaktat alla teoretiska principer
eller
D – Rasmus_W kanke inte heller kan förklara varför fentvist skulle behövas.Tilläggas bör kanske att jag bara seglat Formula EN gång.
Kanske behöver Rasmus_W köpa fenor i rätt storlek för att skona sina klena ben? He he…. ; )
Hittills ingen som kunnat förklara behovet av fentvist, någon?
Jag skrev inte att det här betyder att det behövs tvist utan att folk fått för sig att det behövs. Vilket jag inte tror att det gör. Och visst är det så att några av mina fenor inte matchar seglets vindregister hundraprocentigt, framförallt går inte 6.6:an så bra ihop med sin fena när det blåser såpass att jag lika gärna hade kunnat segla vågbräda och 4.5 i stället för slalom och 6.6.
Däremot, som sagt, ser jag en vits med att ha ett brett register på fenorna, precis som jag ser en vits med t.ex. en 6.6:a som går att segla med när övriga börjar slänga på 7.5 såväl som när de seglar 5.0. Det blir helt enkelt mer segling och mindre omriggning/fenbyte med såna prylar. Vare sig man faktiskt har prylar att byta till eller inte.
Men nej, jag ser inte varför man skulle fixa det med tvist bara för att man gör det i seglen. Däremot gissar jag att en vinge på något sätt måste deformeras för att “släppa” kraft men har ingen aning om hur. Vissa formulaseglare har ju funderat på fenor som går att dra upp som centerborden i vissa jollar eller på windsurfer original men det verkar opraktiskt.
-
HOT skev
“Ett problem med fenutveckling är ju att det saknas beräkningsmodeller/formler för just denna typ av applikationer. Marknaden är allt för liten, så det blir en handfull entusiaster som gnetar på, oftast med begränsade medel.
Men som alla erfarna seglare vet, så är det inte bara teori som gäller, utan i det är i hög grad vad som händer i praktiken, under brädan, som gäller.”Skönt att höra. Jag tror att timmar på vattnet är viktigare än finliret med fenan
-
Rasmus_W;364711 wrote:Men nej, jag ser inte varför man skulle fixa det med tvist bara för att man gör det i seglen. Däremot gissar jag att en vinge på något sätt måste deformeras för att “släppa” kraft men har ingen aning om hur.
Jag tror att du har missförstått twist, som används för att kompensera att den skenbara vinden vrids med höjden (bla på grund av markfriktion). Att twisten ökar för att luffa ur vindbyar är inte samma sak.
-
Nä. Jag är rätt medveten om att twist finns av flera skäl och att ett av skälen handlar om seglets uppförande under konstant belastning och att ett annat handlar om att seglet deformeras på ett sånt sätt att det gör det enklare för seglaren att hantera varierande belastning. Jag är i princip mest intresserad av det sistnämnda eftersom det är det som gör att jag kan hantera vindstyrkor mellan 5 och 25 m/s med relativt få riggar.
-
skillnaden är väll att seglet ändrar profil och skotvinkel mot vinden, fenan skulle endast kunna ändra anfallsvinkel vilket skulle ge samma effekt som spinout
-
Snarare fråga än påstående:
Tolkar några av inläggen som att all svikt är av ondo och ju hårdare fena desto bättre. Men visst finns det väl positiva effekter av att inte ha stenhård fena (oaktat diskussioner om “lyft”)?
Jag har testat så få fenor att det kan vara helt andra faktorer som påverkar, men jag tycker att jag upplevt att jag lättare får spin-out i choppigt vatten med en stenhård fena än med en något mjukare. Det känns inte helt konstigt om en reducering av peak-krafter skulle minska risken för spin-out. Om den svikten i fenan kallas “twist” eller något annat har jag ingen åsikt om.
-
Twist = en form av dans. Och jag dansar inte!
Twist eller inte? Så här ser jag på det.
Anledningen till att man bygger in twist i en flygplansvinge (inte stabben Patrik) är att dels så längdstabilserar detta vingen och dels så rollstabiliseras hela flygplanet vid sväng.
På långa vingar ger twisten en märkbar effekt = minskning av det inducerade motståndet.
(Totalmotståndet = Profilmotstånd + Inducerat motstånd)Detta utnyttjas på våra segel, som blir längdstabila av twisten och lättare att hantera.
Kan vi utnyttja detta på vår fena? Knappast, fenan sitter fast längst bak på en stor bräda med en fet pilot och ett segel som är för stort. Fenan fungerar som Patrik säger, bara som ett stabiliserande roder för att ta upp sidomomentet som bildas där bak av segel och pilot.
Alltså har en twist av fenan bara marginell betydelse. Och dessutom är det en känd faktor att en twistande, mjuk fena vibrerar, ofta med följd att man får ha öronskydd.
Minskningen av det inducerade motståndet vid twist är maginell. (bättre att öka sidoförhållandet = längre fena, detta ger betydligt större effekt)
När det gäller att ev förhindra avlösning etc på fenan, förhindra spinout, är det inte någon faktor att titta på, utan här är det i stället fenans planform, profil, yta och sidoförhållande som ger resultat.När det gäller flex (mjuk, hård fena) så kan den lite mjukare fenan ge nybörjaren lite mjukare gång i bökigt vatten. Men då fungerar fenan ej som tänkt och ger dels för lite lyftkraft samtidigt som de konstiga momenten som bildas, kan lyfta brädan ur vattnet.
Detta är till fördel vid Formula och lättvindslalom, men bra fenor twistar fortfarande inte, utan flexar bara.Mina fenor (di röe) twistar knappas och flexen i spetsen är max ca 4-5mm.
Rätt eller fel, men det funkar riktigt bra, och man har alltid kontroll på ekipaget.Tycket man att kraften från fenan är för stor (ont i benen) så tror jag det är fel att använda mjuka, degiga fenor som åtgärd, utan gör som Patrik säger, byt fena till en med mindre yta, då du byter segel.
Jag har oftast en fena till varje segelstorlek, även om mina styva fenor knappast ger några problem pga storlek/yta. -
@HOT 364731 wrote:
Twist = en form av dans. Och jag dansar inte!
Twist eller inte? Så här ser jag på det.
Anledningen till att man bygger in twist i en flygplansvinge (inte stabben Patrik) är att dels så längdstabilserar detta vingen och dels så rollstabiliseras hela flygplanet vid sväng.
På långa vingar ger twisten en märkbar effekt = minskning av det inducerade motståndet.
(Totalmotståndet = Profilmotstånd + Inducerat motstånd)Detta utnyttjas på våra segel, som blir längdstabila av twisten och lättare att hantera.
Kan vi utnyttja detta på vår fena? Knappast, fenan sitter fast längst bak på en stor bräda med en fet pilot och ett segel som är för stort. Fenan fungerar som Patrik säger, bara som ett stabiliserande roder för att ta upp sidomomentet som bildas där bak av segel och pilot.
Alltså har en twist av fenan bara marginell betydelse. Och dessutom är det en känd faktor att en twistande, mjuk fena vibrerar, ofta med följd att man får ha öronskydd.
Minskningen av det inducerade motståndet vid twist är maginell. (bättre att öka sidoförhållandet = längre fena, detta ger betydligt större effekt)
När det gäller att ev förhindra avlösning etc på fenan, förhindra spinout, är det inte någon faktor att titta på, utan här är det i stället fenans planform, profil, yta och sidoförhållande som ger resultat.När det gäller flex (mjuk, hård fena) så kan den lite mjukare fenan ge nybörjaren lite mjukare gång i bökigt vatten. Men då fungerar fenan ej som tänkt och ger dels för lite lyftkraft samtidigt som de konstiga momenten som bildas, kan lyfta brädan ur vattnet.
Detta är till fördel vid Formula och lättvindslalom, men bra fenor twistar fortfarande inte, utan flexar bara.Mina fenor (di röe) twistar knappas och flexen i spetsen är max ca 4-5mm.
Rätt eller fel, men det funkar riktigt bra, och man har alltid kontroll på ekipaget.Tycket man att kraften från fenan är för stor (ont i benen) så tror jag det är fel att använda mjuka, degiga fenor som åtgärd, utan gör som Patrik säger, byt fena till en med mindre yta, då du byter segel.
Jag har oftast en fena till varje segelstorlek, även om mina styva fenor knappast ger några problem pga storlek/yta.TACK ANDERS!!! Äntligen ett klarläggande.
Dags för del två i årets fendebatt. Varför blir en bakåtsvept vågfena svängigare än en rak fena – samma yta och djupgående. Eller rättare sagt, blir den svängigare? Eller är det som med de gamla fotbollsfenorna? Tro ersätter empiriska studier.
/ Patrik
-
Oåxen;364732 wrote:TACK ANDERS!!! Äntligen ett klarläggande.
Dags för del två i årets fendebatt. Varför blir en bakåtsvept vågfena svängigare än en rak fena – samma yta och djupgående. Eller rättare sagt, blir den svängigare? Eller är det som med de gamla fotbollsfenorna? Tro ersätter empiriska studier.
/ Patrik
För att profilen och vridmomentet ändras när brädan lutas.
@Anders/HOT: Hur mycket belastning behövs på dina fenor för att de ska flexa 5 mm? Har du testat i rigg?
–S
-
Vågfenor?
Mina vågfenor är fortfarande styva och flexar eller twistar inte dom heller.
Men så är jag ju inte någon Kauli heller.Normalt vågseglar man med avsevärt mindre segel än ex slalom med mindre krafter på fenan/brädan, speciellt när man går med vågen. Ridning kräver mindre yta på fenan för att brädan ska svänga bättre/snabbare. Oftast fixar man detta med en degig fena som flexa och fungerar allmänt dåligt för allt utom att gå bra i svängen. Försök hänga med en slalombräda som tar höjd.
Det blir som jag ser det en kompromiss, för allt utom svängprestanda.
Sen har det väl kanske gått lite troll i betydelsen av fenan storlek när det gäller våg. Men detta kommer kanske från dom som guppar ut och rider in.
Jmf med en våg-surf fena vilken belastas förhållandevis lite.Jag håller på med att försöka få fram en vågfena med inte bara bra svängprestanda, utan även bra funktion för övrigt. Får se om det lyckas.
Själv tycker jag en split-fin, som är både mjuk och hård samtidigt, är den optimala lösningen för mig. Den biter även i vitvattnet och svänger mer än vad jag kan kontrollera. Men det är så jag seglar. Passar säkert inte alla.
Hur många har en vågfena till varje segelstorlek och använder dessa???
-
Svenne
När fenan flexar 5mm har jag maxlast från seglet. Beror ju på storleken fena/segel. Eller omvänt, strax innan man överbelastar fenan och den kaviterar.
Svårt att simulera flexen vid statisk belastning, så det är en beräkning vid Cl-max. -
HOT;364741 wrote:Svenne
När fenan flexar 5mm har jag maxlast från seglet. Beror ju på storleken fena/segel. Eller omvänt, strax innan man överbelastar fenan och den kaviterar.
Svårt att simulera flexen vid statisk belastning, så det är en beräkning vid Cl-max.Ah, ok!
-
lämnar tråden lite om optimering av fenor…. men hur kommer det sig att man inte har tre fenor på ws brädor när man har det på vågbrädor?
-
@fredrik.ygge 364728 wrote:
jag tycker att jag upplevt att jag lättare får spin-out i choppigt vatten med en stenhård fena än med en något mjukare.
@HOT 364731 wrote:
När det gäller flex (mjuk, hård fena) så kan den lite mjukare fenan ge nybörjaren lite mjukare gång i bökigt vatten.
Ha ha ha! Jag tar den som en man. 😀
Log in to reply.