• oaxen

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:36

    @Svenne 364733 wrote:

    För att profilen och vridmomentet ändras när brädan lutas.

    @Anders/HOT: Hur mycket belastning behövs på dina fenor för att de ska flexa 5 mm? Har du testat i rigg?

    –S

    Hur kan fenprofilen ändras bara för att brädan lutas? Vilket vridmoment?

    Borde inte en djupare/smalare fena lättare vridas runt i svängen än en bred/lång?

  • hot

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 13:13

    Är det så att momentet från fenans lyft kommer längre ut från brädan vid lång och smal och därför “hindrar” snabba svängar????
    Den korta tjocka “känns” bättre.

  • getwet

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 18:14

    @Oåxen 364693 wrote:

    Varför behövs det då på vs-fenor?

    De snabbaste segelbåtarna/katamaranerna/trimaranerna är ju uppe i rätt så goda hastigheter. Så om vs-fenorna hade behov av fentvist torde väl dessa segelbåtar ha liknande behov?

    Du har missuppfattat det hela Oåxen, det är inte tvisten man är ute efter, det är torsion. Men som jag påpekat tidigare så har det tyvärr smygit sig in ord som tvist istället för torsion. Tänk dig att fenan vrider sig runt en axel i längsriktningen med vattenströmmningen, att fenan hela tiden står i perfekta 180 grader till vattenströmmningen. Inte att den ska släppa i bakkant som ett segel gör i akterliket.
    Tror nog att vilken hydrodynamiker som helst är på och bekräftar att det är effektivast med rätt anfallsvinkel………..

  • oaxen

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 18:27

    @getwet 364811 wrote:

    Du har missuppfattat det hela Oåxen, det är inte tvisten man är ute efter, det är torsion. Men som jag påpekat tidigare så har det tyvärr smygit sig in ord som tvist istället för torsion. Tänk dig att fenan vrider sig runt en axel i längsriktningen med vattenströmmningen, att fenan hela tiden står i perfekta 180 grader till vattenströmmningen. Inte att den ska släppa i bakkant som ett segel gör i akterliket.
    Tror nog att vilken hydrodynamiker som helst är på och bekräftar att det är effektivast med rätt anfallsvinkel………..

    Nja.

    Jag tror att DU missuppfattat ordet torsion, vilket anger vridning, vilket grovt sett är detsamma som tvist. En fena kommer rimligtvis aldrig att ligga på perfekta 180 grader under segling p g a sidokrafterna riggen genererar. Den effektivaste fenan torde väl vara den “rakaste”, d v s den med effektivast vinkel, som du skriver. MEN hur kan det motivera fenor med inbyggt “vrid”?

    Man kan ju anta att man kör “rakare” på en slör än vad man gör på halvvind eller kryss.

    Jag sätter mina pengar på HOT och styva fenor.

  • getwet

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 19:20

    Självklart är torsion en vridning, men långt ifrån en tvist på ett segel, tom djävligt långt.
    Eftersom en fena inta kan (än så länge) vrida sig runt en axel så lär det bli med hjälp av torsion som vi delvis kan få en fena att ställa sig i en bättre vinkel.
    Men vi kan väl göra ett test, du med din teori och jag med min så får vi se vem som går fortast.
    Styva fenor håller jag också på, men jag skull gärna vilja se att dom kan vrida sig en aning, dock inte mjuka i toppen som en del anser sig vara förlåtande.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 20:26

    Torsion i hus. (D.v.s. håller med Oåxen om defintionen.)

  • faster

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 20:37

    @HOT 364635 wrote:

    Faster
    Eftersom du inte vill visa din fena, kvittar det väl vilken profil du har.

    Om du tar en bågfil och sågar din bästa fena rakt av, från framkant till bakkant, kan du se hur profilen ser ut. Den är säkert symetrisk och ganska vass i bakkant.

    Eftersom min egen profil inte duger så kommer här på allas begäran en annan profil från tidigt 90-tal Persson/Aagessen weed 26. 38+ knots

  • getwet

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 21:06

    @fredrik.ygge 364825 wrote:

    Torsion i hus. (D.v.s. håller med Oåxen om defintionen.)

    Det är precis det jag är ute efter Ygge, ett vrid där man kan få delar av fenan att ställa sig i ett bättre läge, inte någon djävla fucking tvist! Tvist vill jag ha i seglet……..

    I windsurfingvärlden är tvist något helt annat än på civilingenjörs språk!
    Tvist=löst akterlik
    Tvist på en fena för mig skulle alltså innebära en lös bakkant….torsion däremot ett vrid på fenan likväl som tornet i Malmö.

  • vasa

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 21:33

    skall man ha torsion (vridning) som getwet påpekar då är frågan om man skall tillåta fenan att få en kraftigare anfallsvinkel vid belastning, det skulle rent teoretiskt ge ett lägre mostånd och högre fart i mellan vindbyarna då fenan skulle kunna vara mindre och med tunnare profil, hur den profilen skulle se ut för att klara en kontrolerad avlösning vill jag inte ha nån åsikt om (fet spinout är största risken) men jag vet att det finns en del galna lösningar med höghastighetspropellrar (vilket är långt ifrån samma sak). andra varianten är att fenan minskar sin anfallsvinkel med belastning likt en kontrollerad mini spinout. om det är det du menar getwet så har du lika mycket hår på bröstet som en isbjörn,:grin: fy f..n va läskigt det borde bli, men du får försöka testa kanske blir det galet snabbt :shocked: det är dom galnaste iderna som ger dom största genombrotten.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 21:34

    Ok. Kan bara civilingenjörsspråk, kanske därför jag blir förlorad. Tvist sa det dock aldrig i skolan, men väl torsion. För mig ser ett “tvistat” segel ut som en torsion. Well, well, märka ord kanske.

    Edit: Var egentligen svar till getwet. vasa hann emellan.

  • bigtuna

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 23:12

    @fredrik.ygge 364838 wrote:

    Ok. Kan bara civilingenjörsspråk, kanske därför jag blir förlorad. Tvist sa det dock aldrig i skolan, men väl torsion. För mig ser ett “tvistat” segel ut som en torsion. Well, well, märka ord kanske.

    Edit: Var egentligen svar till getwet. vasa hann emellan.

    Verkligen en snygg bild, han är grym den killen som surfar där 😉

  • storner

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 23:42
    getwet;364831 wrote:
    Det är precis det jag är ute efter Ygge, ett vrid där man kan få delar av fenan att ställa sig i ett bättre läge, inte någon djävla fucking tvist! Tvist vill jag ha i seglet……..

    I windsurfingvärlden är tvist något helt annat än på civilingenjörs språk!
    Tvist=löst akterlik
    Tvist på en fena för mig skulle alltså innebära en lös bakkant….torsion däremot ett vrid på fenan likväl som tornet i Malmö.

    Jag är inte civilingenjör men jobbade på segelmakeri för många år sedan (Wallén Sails). För mig är det inte det lösa akterliket i sig som är tvist. Däremot designar man segel med löst akterlik för att få till en fucking djävla tvist liknande tornet i Malmö:wink:.

    Debatten huruvida fenan borde ha en tvist/torsion/vridning håller jag mig helst utanför då jag helt saknar kunskap i ämnet. Läser inläggen med intresse. Är rent spontant på vridningsmotståndarnas sida eftersom jag har lättare att förstå den teorin. Har dock läst på nätet att det finns speedteoretiker, av den högre skolan, som förespråkar assymetriska vridna fenor varför jag absolut inte vill förkasta den teorin.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 00:35

    Getwet: Will man verkligen att fenan ska ligga 180 grader mot vattenströmmen? Dvs noll anfallsvinkel. Som jag har förstått saken ger noll anfallsvinkel noll lyft, man måste ha den nollskild för att få lyft.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 05:42

    @BigTuna 364851 wrote:

    Verkligen en snygg bild, han är grym den killen som surfar där 😉

    Precis. Man tager vad man haver sa Kajsa Warg och tog första bästa bild från Köp & Sälj. 😉

  • getwet

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 06:10

    @Rasmus_W 364853 wrote:

    Getwet: Will man verkligen att fenan ska ligga 180 grader mot vattenströmmen? Dvs noll anfallsvinkel. Som jag har förstått saken ger noll anfallsvinkel noll lyft, man måste ha den nollskild för att få lyft.

    Jag vet faktiskt inte Rasmus, däremot vet jag att en felaktig anfallsvinkel ger olika avlösningar på fenans bägge sidor vilket är förkastligt.
    Vad jag teoriserar över är att hitta en så liksidig avlösning som möjligt. Om det sedan är möjligt eller inte vet i tusan.
    Jag är iaf beredd att pröva både det ena och det andra, om inte för farten så för skoj skull. Och troligen lär man väl sig något på kuppen också, som att bli snabbare kanske:wink:

    Träffade några av världens snabbaste seglare i höstas och klämde lite på deras nya fenor från C3. Lätt rakeade och vridbara…….vet ifan hur dom fixat till det och inte fick vi ta del av det heller. Ännu mer omöjligt att få tag på en fena!

    Martins och de andra seglarnas kommentarer om fenorna var att man lätt kunde gå ned 2 cm och bibehålla lyftet. Så något är det med de fenorna och jag skulle gärna tänka mig att köra en mindre fena med bibehållet lyft.

Sida 6 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.