Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Mera fensnack
-
Rasmus_W;364853 wrote:Getwet: Will man verkligen att fenan ska ligga 180 grader mot vattenströmmen? Dvs noll anfallsvinkel. Som jag har förstått saken ger noll anfallsvinkel noll lyft, man måste ha den nollskild för att få lyft.
Vad har du för utgångspunkt när du säger 180 grader, sitter fenan baklänges? 0 grader är “mot vattenströmmen”, om du utgår från anfallsvinkel.
-
Någon som läste Mal Wrights kommentarer på hans senaste session?
After much stuffing around with design parameters and machining woes, I tested the new V7 today and am very pleased with the result. I can say I have finally solved the problem of the sometimes it works sometimes it doesn’t behaviour of the V6. I was revelling in this fins ability to go fast anywhere and anytime, and spent a lot of time sailing tight to the wind, enjoying the experience because the V7 went so well on the tight angle. It just felt like it was on rails and wanted to hammer into the wind in a way that tended to overpower me quite readily on the 5.0. It even went very well back up the course and I was able to achieve 42+ at the same angle that I could sail back up the course, which says a lot I think.
Time to get serious about produding this commercially…
Sista meningen är ju lite lätt intressant.
-
GetWet! Vi menar samma sak, en vridning av seglet/fenan – torsion. Löst akterlik är bara en konstruktion som medger vridningen.
Precis som en flygplansvinge är assymetrisk borde/kunde väl en speedfena kunna dra nytta av ett bättre lyft -> mindre yta. Så länge man vill kunna speeda åt just det enda hållet. Funktionen åt fel håll lär väl bli…
… intressant
-
@getwet 364858 wrote:
Jag vet faktiskt inte Rasmus, däremot vet jag att en felaktig anfallsvinkel ger olika avlösningar på fenans bägge sidor vilket är förkastligt.
Vad jag teoriserar över är att hitta en så liksidig avlösning som möjligt. Om det sedan är möjligt eller inte vet i tusan.
Jag är iaf beredd att pröva både det ena och det andra, om inte för farten så för skoj skull. Och troligen lär man väl sig något på kuppen också, som att bli snabbare kanske:wink:Träffade några av världens snabbaste seglare i höstas och klämde lite på deras nya fenor från C3. Lätt rakeade och vridbara…….vet ifan hur dom fixat till det och inte fick vi ta del av det heller. Ännu mer omöjligt att få tag på en fena!
Martins och de andra seglarnas kommentarer om fenorna var att man lätt kunde gå ned 2 cm och bibehålla lyftet. Så något är det med de fenorna och jag skulle gärna tänka mig att köra en mindre fena med bibehållet lyft.
Vet du om C3 fenorna hade symetrisk eller asymetrisk profil.
Det är en viss skillnad på hur dessa beter sig om dom har inbyggd torsion eller ej. Vid asymetrisk profil är det klart en fördel, men dessa funkar ju bara på en bog.
Vad blir skillnaden i avlösning om man har torsion eller ej???
Teorin att fenan skulle “hitta” rätt anfallsvinkel är nog bra, men i förhållande till vad?? Anfallsvinkeländringen är ju marginell, speciellt på en speedbräda.Men speedfenor är ju mycket extrema, med mycket smalt användningsområde.
Man ligger hela tiden på marginalen och en liten dynamisk torsion kan kanske ge det där lilla extra.Jag tänker göra lite tester och diskutera igenom det med fler hydroexperter.
-
GetWet du har blivit katalysator och driver utvecklingen framåt:laugh: bra jobbat :cool2: lite special prylar i din fenväska så det blir en topprankad svenk att glädjas åt, det skulle vara jätte roligt.
Hot vet du var man kan få tag i Carbon skivor att sätta i NC fräsen, blev sugen på att ta fram några engna modeller.M.v.h. Rune
-
Hur mycket torsion ska till för det där lilla extra, en halv grad kanske? Med tanke på hur lite det behövs för markanta skillnader tror jag att det är svårt att räkna med en kontrollerad torsion, det är så små skillnader att gjutningen eller råämnets egenskaper kommer att avgöra om det är en bra fena eller inte.
Det går inte riktigt att jämföra med vingar. Vatten är tusen gånger tätare än luft och det handlar om någon eller några grader på ett helt vingspann (dessutom skulle fenorna vara bortåt en meter långa om de hade samma korda/längd-förhållande), med tanke på hur korta fenor är skulle motsvarande torsion/tvist/twist/vridning vara tiondelar. Om ens det. -
@HOT 364873 wrote:
Vid asymetrisk profil är det klart en fördel, men dessa funkar ju bara på en bog.
Hjälp! Hade precis fått lära mig att asymetrisk fena inte betydde att den bara fungerar på en bog, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47111.
-
@Svenne 364886 wrote:
Hur mycket torsion ska till för det där lilla extra, en halv grad kanske? Med tanke på hur lite det behövs för markanta skillnader tror jag att det är svårt att räkna med en kontrollerad torsion, det är så små skillnader att gjutningen eller råämnets egenskaper kommer att avgöra om det är en bra fena eller inte.
Det går inte riktigt att jämföra med vingar. Vatten är tusen gånger tätare än luft och det handlar om någon eller några grader på ett helt vingspann (dessutom skulle fenorna vara bortåt en meter långa om de hade samma korda/längd-förhållande), med tanke på hur korta fenor är skulle motsvarande torsion/tvist/twist/vridning vara tiondelar. Om ens det.Jag håller med dig Svenne, det är knappast en halv grad som behövs och det kan nästan rymmas inom produktionsmarginalen. Möjligen kan det bli kontrollerbart om man tillverkar bakre delen av fenan i ett flexibelt material.
Jmf med ett högvärdigt s-flygplan. På 14m spännvidd är torsionen 2cm.
Men jag hoppas bli positivt överraskad, om bara någon kan förklara varför torsion ger klara fördelar. Eller funkar dynamiken annorlunda Down Under?
Eller är det det så att hela fenan är rörlig?????
Jag har konstruerat UAV-er med helt rörliga vingar en gång i tiden, med gott resultat. Men det var mycket problem med fladder i början. Föreställer mig att problemen blir större i vatten. -
@vasa 364885 wrote:
GetWet du har blivit katalysator och driver utvecklingen framåt:laugh: bra jobbat :cool2: lite special prylar i din fenväska så det blir en topprankad svenk att glädjas åt, det skulle vara jätte roligt.
Hot vet du var man kan få tag i Carbon skivor att sätta i NC fräsen, blev sugen på att ta fram några engna modeller.M.v.h. Rune
Försök med någon av följande:
http://www.r-g.de/
http://www.carbon-vertrieb.de/
http://www.advanced-composites.com/
http://www.cstsales.com/
http://www.tanso.com/foretagspres.htm
http://www.al-composite.com/ -
@fredrik.ygge 364888 wrote:
Hjälp! Hade precis fått lära mig att asymetrisk fena inte betydde att den bara fungerar på en bog, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47111.
Men den kräver betydligt större anfallsvinkel när det går på “fel” bog = Högre motstånd.
Läge att konstruera Styrbords- och Babords-fenor för Speed. -
@HOT 364873 wrote:
Vet du om C3 fenorna hade symetrisk eller asymetrisk profil?
Fenan som nämns heter c3 x2
Den har symetrisk profil som är tunn som fan
30 graders rake -
HOT;364894 wrote:Läge att konstruera Styrbords- och Babords-fenor för Speed.
F*n, tänker du ta alla mina idéer eller?! 😉
Skönt att jag inte behöver argumentera mot dig i alla fall. 🙂 -
@tbsurf 364896 wrote:
Fenan som nämns heter c3 x2
Den har symetrisk profil som är tunn som fan
30 graders rakeSer intressant ut? Med 6mm tjocklek i roten och endast 2mm spetsen och 30 deg rake, måste denna fena både flexa och tvista en hel del. (Om dom inte har kommit över något nytt material som är superstyvt)
Ganska extrem konstruktion, men det är kanske så en speedfena ska se ut för att fungera bra i hög fart. Något som slår mig är att det saknas fillets mot brädan, detta skulle förbättra flödet runt basen.Kanske läge att kontakta Vierth.
If You can’t beat Them, Join Them!!!!
-
Klämde lite på Boogies C3 fenor i höstas, och dom kändes verkligen styva faktiskt, trots att dom är så grymt smala. Var en fröjd att snacka teknik med den snubben, man fattade typ nästan ingenting, men det märktes att han verkligen brinner för ämnet.
HOT: mao tror jag att han mer än gärna diskuterar med dig.
-
Tycker du att c3 x2 är styv?
Det går ju att vrida och bända runt den hur lätt som helstInte 100 hur den är tillverkad men det ser ut som den är i gjuten/moulded kolfiber
Logga in för att svara.