• hot

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 13:12

    @Jester 364916 wrote:

    Klämde lite på Boogies C3 fenor i höstas, och dom kändes verkligen styva faktiskt, trots att dom är så grymt smala. Var en fröjd att snacka teknik med den snubben, man fattade typ nästan ingenting, men det märktes att han verkligen brinner för ämnet.

    HOT: mao tror jag att han mer än gärna diskuterar med dig.

    Det låter ju intressant att dom var så styva, trots tjockleken.

    Jag ska skicka ett mail och se om han är intresserad att diskutera tryckfördelningar och buckets mm.

    (Jag har länge gått och grunnat på att testa supertunna profiler, men inte haft resurser och tid ännu. Men nu är kanske läge att försöka. Gjorde ett halvhjärtat försök för ett par år sedan på ett par slalomfenor. Dom blev lite sladdriga, men hade stor fartpotential. Lite bättre produktionsteknik och högre e-modul på fibern skulle kanske hjälpa)

  • hot

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 13:14

    @tbsurf 364921 wrote:

    Tycker du att c3 x2 är styv?
    Det går ju att vrida och bända runt den hur lätt som helst

    Inte 100 hur den är tillverkad men det ser ut som den är i gjuten/moulded kolfiber

    Vad gäller? Var den styv eller sladdrig?

  • tbsurf

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 13:22

    @HOT 364926 wrote:

    Vad gäller? Var den styv eller sladdrig?

    Mjukare än allt jag har i min fenbag

  • hot

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 13:24

    @tbsurf 364928 wrote:

    Mjukare än allt jag har i min fenbag

    Låter mest troligt, med den tjockleken. Hmmmm.

  • maglu

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 13:46

    En synpunkt från en som följer diskussionen med intresse…

    En fena, vinge eller liknande, med en viss anfallsvinkel och en viss fart, får en viss lyftkraft.
    Om man ökar farten och behåller samma anfallsvinkel ökar både sidokraft och motstånd/förluster.
    Vid ökad fart kanske det vore intressant att en fena vrider sig och minskar anfallsvinkeln för att minska fartförluster men behålla samma sidokraft (motkraften från seglet borde vara ungefär samma).
    Jämför med formel 1-vingar, där man experimenterat med flexande(twistande) vingar, för att ha konstant downforce vid ökad fart, men med minskat luftmotstånd (används inte eftersom det blev förbjudet då vingarna kunde ramla av).
    Detta kanske inte har betydelse för vs-fena, eftersom jag antar att anfallsvinkeln istället anpassas genom att hela brädan går rakare vid högre fart, lägre anfallsvinkel (och lägre avdrift).

    Då borde mjukheten i en fena ha större betydelse för hur den hanterar peak-krafter.

  • hot

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 14:09

    @Maglu 364933 wrote:

    En synpunkt från en som följer diskussionen med intresse…

    En fena, vinge eller liknande, med en viss anfallsvinkel och en viss fart, får en viss lyftkraft.
    Om man ökar farten och behåller samma anfallsvinkel ökar både sidokraft och motstånd/förluster.
    Vid ökad fart kanske det vore intressant att en fena vrider sig och minskar anfallsvinkeln för att minska fartförluster men behålla samma sidokraft (motkraften från seglet borde vara ungefär samma).
    Jämför med formel 1-vingar, där man experimenterat med flexande(twistande) vingar, för att ha konstant downforce vid ökad fart, men med minskat luftmotstånd (används inte eftersom det blev förbjudet då vingarna kunde ramla av).
    Detta kanske inte har betydelse för vs-fena, eftersom jag antar att anfallsvinkeln istället anpassas genom att hela brädan går rakare vid högre fart, lägre anfallsvinkel (och lägre avdrift).

    Då borde mjukheten i en fena ha större betydelse för hur den hanterar peak-krafter.

    Utan tvekan får man ett jämnare uttag av lyftkraften vid peakar etc. Det hela blir ju ett dynamiskt förlopp. Man får en fena som “anpassar” sig till fart och anfallsvinkel. Svårigheten är att anpassa tvisten rätt så att fenan ej börjar vibrera med ett divergerande förlopp = fladdra.
    Det är här den stora raken troligen kommer in, och stabilserar förloppet.
    Vore kul att testa detta i vattentank.

  • jester

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 15:54

    jag tyckte den var ganska styv iaf… Men jag kan komm ihåg fel. Var väl kanske lite för försiktig

  • hot

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 17:31

    @tbsurf 364921 wrote:

    Tycker du att c3 x2 är styv?
    Det går ju att vrida och bända runt den hur lätt som helst

    Inte 100 hur den är tillverkad men det ser ut som den är i gjuten/moulded kolfiber

    Jag skulle gärna vilja känna och mäta lite på den.
    Är den på plats i Haga på F2 Challenge?

  • tbsurf

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 18:09

    @HOT 364968 wrote:

    Jag skulle gärna vilja känna och mäta lite på den.
    Är den på plats i Haga på F2 Challenge?

    Jag har tyvärr bara fått klämma på Martin van Meurs fenor när jag varit i Holland och nu senast i England.
    Dom är omöjliga att köpa, i alla fall för mej.

  • tbsurf

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 18:32

    Öhh föresten så har inte jag teknik att få fart på en sån där fena riktigt ännu
    Jag kör fortare med vanliga fenor än så länge

    Har provat lessachers kopia (speedweed)och måste säga att det känns väldigt skumt att inte få något lyft när man gasar iväg på strippen

    Fattas många timmar på vattnet här

  • getwet

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 18:45

    @HOT 364968 wrote:

    Jag skulle gärna vilja känna och mäta lite på den.
    Är den på plats i Haga på F2 Challenge?

    Nix, detär omöjligt att få tag på dem. Tillverkas bara till ett fåtal seglare och finns ej att köpa. tror inte ens att dom kommer ut på efterhandsmarknaden.

    Och till dig Jester, de fenorna vi klämde på i september under ESM är inte samma fenor som jag och TB klämde på senare.

    TB:s beskrivning om att de var mjuka är helt korrekt, oerhört mjuka framförallt i bakkant (eller det gick att vrida fenan är nog mer korrekt).
    Den kändes nästan lite “svampig” men inte alls på samma sätt som dåliga fenor som gärna är mjuka åt fel håll så att säga.
    Jag och TB blev oerhört förvånade när vi kände på dom och jag kan lätt påstå att jag aldrig kännt något liknande förut.
    Försöker påminna mig om vad Martin och en kille till sa om dem, och det var att han provat först med “normal” storlek till sitt segel men det var så mycket lyft att det inte gick att kontrollera. Slutkontentan var iaf att dom kunde köra med betydligt mindre sizer på fena.

    Jag tror också att vi svenska seglare fastnat lite på gärsgården angående fenor (inte bara det förresten), och det nästan helt beroende på okunskap och en aning konservatism.
    Minns hur jag själv resonerat……kan inte spela SÅ stor roll…..vattnet är viktigast osv.
    Om man nu som fler o fler svenska speedare börjar närma sig 40 knop så är det definitivt dags att börja kika på vad som händer under vattenytan och ta reda på vad som gäller. 40 knop är en anmärkningsvärd hastighet utan motor………och det krävs bara mer o mer teknik och mer av materialet för att det ska gå ännu fortare.

  • lbj

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 21:19

    Hittade detta fentest från 1989 men det är väl spolat nu.

  • _frippe_

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 22:15

    He he vilken klassiker. Jag kommer ihåg när läste det där i SurfSport(?) och testade med min rosa plastfena (orginal till Danamic 295) och morsans osthyvel hemma i köket 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 01:20

    @Svenne 364860 wrote:

    Vad har du för utgångspunkt när du säger 180 grader, sitter fenan baklänges? 0 grader är “mot vattenströmmen”, om du utgår från anfallsvinkel.

    Jag vet inte men jag skyller på GetWet, det var han som började prata om perfekta 180 grader mot strömmen och då tänkte jag att noll eller 180 grader kanske inte gör så stor skillnad. GetWet kanske är ute på en freestyleplanka och seglar baklänges eller nåt. Så fort som han seglar är det modigt.

  • the_novice

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 09:44

    Schysst test!
    Frågan är väl hur fort vattnet kommer ur kranen? Är väl mera ett test för en vågfena än en speedfena…
    Finns ju kitare som gör 50knop med endast en osthyvel (eller har dom en i varje hörn?) under brädan 🙂

Sida 8 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.