• hot

Medlem
    14 februari, 2007 vid 14:48

@getwet 364984 wrote:

Nix, detär omöjligt att få tag på dem. Tillverkas bara till ett fåtal seglare och finns ej att köpa. tror inte ens att dom kommer ut på efterhandsmarknaden.

Och till dig Jester, de fenorna vi klämde på i september under ESM är inte samma fenor som jag och TB klämde på senare.

TB:s beskrivning om att de var mjuka är helt korrekt, oerhört mjuka framförallt i bakkant (eller det gick att vrida fenan är nog mer korrekt).
    Den kändes nästan lite “svampig” men inte alls på samma sätt som dåliga fenor som gärna är mjuka åt fel håll så att säga.
    Jag och TB blev oerhört förvånade när vi kände på dom och jag kan lätt påstå att jag aldrig kännt något liknande förut.
    Försöker påminna mig om vad Martin och en kille till sa om dem, och det var att han provat först med “normal” storlek till sitt segel men det var så mycket lyft att det inte gick att kontrollera. Slutkontentan var iaf att dom kunde köra med betydligt mindre sizer på fena.

Jag tror också att vi svenska seglare fastnat lite på gärsgården angående fenor (inte bara det förresten), och det nästan helt beroende på okunskap och en aning konservatism.
    Minns hur jag själv resonerat……kan inte spela SÅ stor roll…..vattnet är viktigast osv.
    Om man nu som fler o fler svenska speedare börjar närma sig 40 knop så är det definitivt dags att börja kika på vad som händer under vattenytan och ta reda på vad som gäller. 40 knop är en anmärkningsvärd hastighet utan motor………och det krävs bara mer o mer teknik och mer av materialet för att det ska gå ännu fortare.

Jag har ännu inte fått svar från Down Under, men i värsta fall får vi väl bygga egna supertunna speedfenor.
    Jag håller just nu på att leta efter en fiber, som är töjbar, och kan passa tillsammans med HT Fibern (Carbon) och matrisen (epoxi).
    Har även tittat lite på profiler under 6% med Re= 1,5-2 000 000. Borde fungera. Ncrit ligger på > 60kt. Återstår att hitta “rätt” tryckfördelning.

Bäst vore dock, om det fanns en fena att granska, noga.
    Jag ska även höra lite med Anders B. om han har kontakter, han har ju bott där länge och kört en del speed.

Trots allt har väl utvecklingen kanske inte stått helt stilla i Svedala.
    När jag började med fenor på 80-talet, trodde erkänt duktiga seglare nästan att fenan satt som prydnad på brädan.
    Av diskussionen här på tråden, är jag klart imponerad av all kunskap om fenor etc. som finns bland seglare idag.

• vasa

Medlem
    14 februari, 2007 vid 15:07

Nu var det länge sen jag gjorde några konstruktioner i Carbon men går det inte bra att använda en kombination med riktad fiber (har glömt vad det heter, sist jag konstruerade i kolfiber var det ett kilförbands förslag till vinginfästet på JAS, inte i går med andra ord:tongue: ) och väv där det ska vara flexibelt, alternativt bara riktade fiber där man lägger fiber så den sträcks endast i den riktning man vill låsa?

M.v.h. Rune

• getwet

Medlem
    14 februari, 2007 vid 15:39

@Svenne 364860 wrote:

Vad har du för utgångspunkt när du säger 180 grader, sitter fenan baklänges? 0 grader är “mot vattenströmmen”, om du utgår från anfallsvinkel.

Aj då, jag tänkte baklänges där.

Kanske man skulle ha en liksidig (fram och bakkant) assymetrisk fena så man bara vände på den när man ska åka tillbaka:wink: 😉

• hot

Medlem
    14 februari, 2007 vid 15:44

@vasa 365103 wrote:

Nu var det länge sen jag gjorde några konstruktioner i Carbon men går det inte bra att använda en kombination med riktad fiber (har glömt vad det heter, sist jag konstruerade i kolfiber var det ett kilförbands förslag till vinginfästet på JAS, inte i går med andra ord:tongue: ) och väv där det ska vara flexibelt, alternativt bara riktade fiber där man lägger fiber så den sträcks endast i den riktning man vill låsa?

M.v.h. Rune

Jaså var du Rune som fixade vingfästena, som vi fortfarande har problem med! Skämt åsido! (Jag jobbar med 39’an)

Jag tror du har rätt, flexen går att fixa med roving, tejp eller väv, men jag hade tänkt mig att testa på en slalomfena först (det finns ju färdiga formar) och den är betydligt tjockare än en supertunn och här krävs det nog även en flexiblare fiber för att simulera funktionen.
    Jag ska även diskutera lite med kompositgubbarna.

• fredrik-ygge

Medlem
    14 februari, 2007 vid 19:24

@getwet 365107 wrote:

Kanske man skulle ha en liksidig (fram och bakkant) assymetrisk fena så man bara vände på den när man ska åka tillbaka:wink: 😉

Japp, och så fenan mitt under symmetrisk bräd och masten mitt i symmetriskt seglet så att man slapp gippa. Skulle passa mig finfint.

• faster

Medlem
    14 februari, 2007 vid 21:18

kan man inte fräsa ut en fena med cnc-maskin i G10 material?

• lbj

Medlem
    14 februari, 2007 vid 21:20

@faster 365156 wrote:

Jo. Men du har inte råd att betala den

• faster

Medlem
    14 februari, 2007 vid 21:43

@lbj 365159 wrote:

Jo. Men du har inte råd att betala den

Vad vet du om det!

• lbj

Medlem
    14 februari, 2007 vid 22:05
    faster;365163 wrote:
    Vad vet du om det!

Ja förstår precis. Ja förhandlar med han i morron. Sa du 10 st?

• judo-freddan

Medlem
    15 februari, 2007 vid 16:46

Man kan lätt konstatera att det fler än en gång har handlat om strömningsmekanik vid dina sjukhusvistelser. Den gången du låg inne för punginfektion på grund av speedsegling med kiteshorts rekommenderades du ju frekvent utlösning, vilket även det berör strömningområdet, hehehe..:blush: :grin::grin: 😀

• lbj

Medlem
    15 februari, 2007 vid 17:03
    faster;365156 wrote:

5000:- plus moms/ st. Frakt bjudaer han på

• getwet

Medlem
    15 februari, 2007 vid 18:31

@Judo-Freddan 365284 wrote:

Man kan lätt konstatera att det fler än en gång har handlat om strömningsmekanik vid dina sjukhusvistelser. Den gången du låg inne för punginfektion på grund av speedsegling med kiteshorts rekommenderades du ju frekvent utlösning, vilket även det berör strömningområdet, hehehe..:blush: :grin::grin: 😀

Får medge att min kompetens på området utlösning är oerhört mycket större än gebitet avlösning.
    Nä, aldrig mer shorts i höghastighets farter……..men jag följde läkarens rekommendationer till punkt och pricka:blush:
    Sen kan man även undra hur många speednördar som faktiskt skulle få något som påminner om “avlösning” den dagen dom fick hålla en assymetrisk C3 fena i sin hand…….

• judo-freddan

Medlem
    15 februari, 2007 vid 18:47
    getwet;365311 wrote:
    Får medge att min kompetens på området utlösning är oerhört mycket större än gebitet avlösning.
    Nä, aldrig mer shorts i höghastighets farter……..men jag följde läkarens rekommendationer till punkt och pricka:blush:
    Sen kan man även undra hur många speednördar som faktiskt skulle få något som påminner om “avlösning” den dagen dom fick hålla en assymetrisk C3 fena i sin hand…….

Assymetrisk C3-fena? Är det en sån där fotbollsfena?

• faster

Medlem
    15 februari, 2007 vid 19:40

@lbj 365291 wrote:

5000:- plus moms/ st. Frakt bjudaer han på

Det var billigt för en cnc-maskin. Vad kostar fenorna?

• lbj

Medlem
    15 februari, 2007 vid 21:19
    faster;365326 wrote:
    Det var billigt för en cnc-maskin. Vad kostar fenorna?

Jag missuppfattade dig. Jag frågade min kolega ang kopierfräsning, verkstadsteknisk metod där fräsverktygets matningsrörelser styrs av ett följarfinger som avkänner en tredimensionell mall. Anordningen påminner om en pantograf.
    Bearbetningskostnad ligger på 1500:-/tim plus moms. Verkar billigare att slipa för hand

Sida 9 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.