Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Midje- eller sittsele?
-
Midje- eller sittsele?
Publicerad av henkeman70 på 20 februari, 2007 vid 12:24Står i begrepp att köpa en ny sele och vill gärna få lite koll på fördelar/nackdelar med de olika typerna av selarna.
nicke-l svarade 18 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
the sit sele offers noobies the luxury of not having their waist sele up around their chest, thing is, the nature of the harness can mean that riders adopt a really nasty riding position, as you ”sit” in it.
The mid-sele offers a little more mobility, and riders normally use them because they dont look so nasty.
choose a harness that offers great back support, and that wont slide up too easily. remember that this is normally where al the power from the kite is transferred to your body, so it needs to fit nice and offer support, dont buy the cheapest harness, try some different ones and see what you think. Its all about rider preference.
-
Kör man på vatten är allt annat än en midjesele förkastligt. Vill du köra på snö är väl sittsele kanske bra. I vilket fall som helst så är det fult som fan med sittsele och midjesele är hur bra som helst har aldrig haft några problem med skav eller att den har tryckt för hårt. Skulle rekommendera midjesele i båda fall. Hade vi bott i ett land där det gick att köra i bara shorts hade sittsele aldrig varit ett alternativ.
-
@skotten 366008 wrote:
the sit sele offers noobies the luxury of not having their waist sele up around their chest, thing is, the nature of the harness can mean that riders adopt a really nasty riding position, as you ”sit” in it.
The mid-sele offers a little more mobility, and riders normally use them because they dont look so nasty.
choose a harness that offers great back support, and that wont slide up too easily. remember that this is normally where al the power from the kite is transferred to your body, so it needs to fit nice and offer support, dont buy the cheapest harness, try some different ones and see what you think. Its all about rider preference.
Word och aloha
-
Det var nån som sa att sittselens fördelar uppenbarar sig först om magmåttet är störe än bröstmåttet. Tur man inte har det problemet ännu 🙂
-
Någon som kör Prolimit sele? Jag är 31-32 tum runt midjan. Ska jag beställa en Medium eller en Large? De har ju ingen size chart på sin hemsida. Noobs.
Känner mig fortfarande inte särskilt klok på vad de egentliga fördelarna/nackdelarna med en sitt- eller midjesele skulle vara. Tydligt är att en sittsele ser fult ut. Det känns ju avgörande. Eftersom man i övrigt är sååå jävla snygg i en dräkt av gummi, tyskshorts, en bräda som inte matchar kiten och en hjälm.
Kan det vara så att en sittsele ger ett mer bekvämt ”lyft” i hoppen? Klämms familjejuvelerna eller inte? Kan man kanta hårdare med en midjesele än en sittsele med tanke på att du kan luta dig mer bakåt om selens center sitter lite högre?
-
Sittsele är inte bättre på något sätt och det är som man kan tro ett bra sätt att bli kastrerad på. Skulle inte tro att man kantar hårdare med sittsele, hade det funnits några fördelar med dem så hade de som kör touren haft sådana.
-
har du kollat denna http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=21_22&products_id=202&osCsid=89688bedf1dbb7500f0998ef6906b8b9 ,jag har föregångaren(warrior) det e den bästa jag helt klart provat
-
Varför har man sittsele?
Ser ju förjävligt ut!!!!!! Min egen åsikt dock.
-
INTE sittsele..
men vil du ha en sele som absolut inte åker upp så titta på ”Session” från OceanRodeo!
Den har löstagbara stroppar till benen som inte skär in/kastrerar dig…
Jag kör själv med den selen och har faktiskt oftast stropparna på, jag gillar att ha selen löst och då e det bra med stroppar.
Men sele är personligt, prova själv och lyssna inte så mycket på andra!
-
har aldrig haft en sitt sele men kan tänka mig att du lättare kan använda din egna tyngd för att kontrollera trycket än med en midje. ju högre upp trycket kommer destå tyngre blir det.
Dock så kommer pungen aldrig bli den samma enligt en kompis som använt en! -
man får snygg mage av midje:wink: hehe, de e något jävulskt i början:grin:
Logga in för att svara.