Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Midjesele/sittsele
-
Midjesele/sittsele
Publicerad av anders_hoffman på 12 oktober, 2002 vid 21:15Vad är bäst, och är det någon egentlig skillnad på dom?? (bortsett från konstruktionen) vad är bäst till en kille i mellanstadiet kör nu en Npfreeride automatic sittsele men har vissa svårigheter att kroka i ibland. kommer kroken högre upp med en midjesele??
s svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
… inte lätt att säga!
Ärligt talat så är det vilken typ av segling man håller på med samt trender som avgör.
Sittsele används framförallt av race- och freerideseglare. Man får bättre ned kraften i brädan och man seglar fortare (?) och planar tidigare, de är lite jobbigare att kroka ur i och med att kroken sitter lite lägre. Det finns dock sittselar som har kroken högre – om du har problem att kroka ur skall du leta efter dessa.
Midjeselen används framförallt av våg och freestyleseglare. Mer en trend än en praktisk sak tror jag.
Med en midjesele är det enklare att kroka ur. Men där slutar nog fördelarna. Jo, en fördel till – om man kraschar och landar på ryggen från hög höjd gör det inte lika ont…. Nu kommer det att låta som att jag dissar midjeselen fett – och det gör jag till viss del. Eftersom jag seglat mycket på bägge så tillåter jag mig att ge några uttalanden…
Det sägs att man blir rörligare i en midjesele än i en sittsele men det är bara båg! I så fall har de som seglar midjesele inte testat en bra och smidig sittsele. Med en sittsele har man samma rörlighet i benen som med en midjesele men man slipper ”korsetten” som styvar upp hela rygg/mage partiet – man kan röra sig hur fritt som helst i överkroppen! Där har midjeselen en stor nackdel!
Dessutom så tycker jag att det är jobbigt när man käkar och seglar efter – man får inte vara för mätt eftersom sittselen trycker på magen. Detta kan vara individuellt.
Det är enklare att kroka ur men inte i – det är lika enkelt på bägge.
En stor fördel har midjeselen – man krokar inte i av misstag vilket man kan göra i vissa manövrar med en sittsele – kroken kommer liksom närmare linorna på nått sätt med en sittsele.
En annan sak är hållbarheten. En midjesele håller bättre, en sittsele pajar hela tiden eftersom man rör sig mycket i den. Sömmarna och de mjuka tygdelarna som gör att de blir rörliga pajar. Jag avverkade en sele om året (minst) fram till dess att jag bytte till midjesele i våras. Och varför jag bytte var mest pga att jag var trött på att köpa nya hela tiden och det faktum att alla sa att det var bättre för vågseglare. Jag var ju tvungen att testa om det var sant som alla sa. Men det är jag som du märkt inte övertygad om.
När jag bytte var det första jag märkte att jag var tvungen att böja på benen för att kroka i. Det andra att det var enklare att kroka ur. Det tredje att det var svårare att komma upp i planing. Alla dessa tre är dock bara justeringar av tekniken.Det var lite erfarenheter.
Staffan
-
Vad kör du för längder på hängseletamparna då?
Jag tycker 24″ är lagom till midjesele och 26″ till sittsele…
Köpte en midjesele i våras… Tycker den är mkt bekväm när man väl får den att sitta som den ska… Misslyckas man (som vanligt), så knäcker den revbenen… Tycker framförallt fördelen är att man inte måste lägga vikten i selen bara för att man är ikrokad. Tycker jag är skönt i Apelviken, så slipper man ägna ett bad åt att komma ur selen…
Min åsikt då… -
Hur ska man hänga??? Nedåt eller utåt?? Nedan följer 2 alternativ.
1) Har hört att man ska försöka att inte hänga ner i selen för att på så vis föra bort så mkt vikt som möjligt FRÅN brädan, vilket låter rimligt. DVS vinden blåser i seglet och man använder sin vikt för att dra seglet åt andra hållet och mindre vikt hamnar på brädan!
2) Läste en WS tidning förra veckan, där stod det att man ska hänga så mkt som möjligt i bommen. om man jämförde med att bommen satt 2m ovanför brädan så kunde man hänga helt i den och ingen vikt hamnade på fötterna utan allt på mastfoten vilket var bäst enligt dem!
Alltså ska man hänga utåt eller nedåt?? Naturligtvis så blir det naturligt en kombination av dessa två, men vad ska man sträva efter??
Jag har själv en sittsele och har jävligt svårt att få i och ur kroken. Känns som man måste ha bommen så lågt för att slippa hoppa upp och kroka i. Kanske borde prova längre linor!!
-
jag vet tyvärr inte hur långa mina linor är men jag har inte fasta utan dom är inställninsbara, men det är inte att rekommendera för den dras alltid ut till det längsta till slut!
-
det beror lite på hur mycket det blåser och andra förhållanden, men ska man plana tidigt så ska man ”ligga” i selen. Försök att inte böja vid höften utan var så rak som möjligt.. är man överriggad och vill ha så mycket kontroll som möjligt så ska man krypa ihop mer..
-
Körde med hängsele för första gången igår å hade inga problem att kroka i men ur var värre, fick kastfall hela tiden och flög som en vante..men skoj var det!
-
Jag kör 24 med midjeselen man jag tycker faktiskt att de är lite för korta, just nu har jag dem monterade tätt men jag funderar på att byta till 26. Jag har dock ganska långa armar…
Till sittselen körde jag 26 vilket jag tykte var bra. Min sittsele hade en krok som satt ganska högt.
Staffan
-
Jag håller med Jonatan.
En viktig sak är att inte ”sätta sig” i selen. Det ger varken bra fart, planingsegenskaper eller annat. Var så rak i kroppen som möjligt, hela tiden. Stå upprätt så reser det riggen och du får mer yta mot vinden vilket genererar mer kraft=tidigare planing och mer fart!
Det finns folk som kör ”sittandes” även med midjesele, det måste vara riktigt värdelöst för planing och fart…När vinden sviktar och du kommer in i ett vindhål kan det vara en fördel att lägga lite mer vikt i selen framåt/nedåt. Du är fortfarande ganska rak i kroppen men hänger framåt och på bommen. Detta gör att du lägger mer vikt på mastfoten och du fördelar vikten på brädan. Du kanske inte ens behöver kliva ur stropparna i vindsvackan pga detta.
Om du har svårt att komma i och ur så kan en lösning vara att sänka bommen men det ger allmänt lite sämre egenskaper då du snabbt vill upp i planing. I hårdvind kan det vara en fördel eftersom mer tryck hamnar på brädan och den blir lite lugnare.
Den andra lösningen är längre hängseletampar.
Den tredje är träningStaffan
Logga in för att svara.