Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min bräda..nån kunnig? en Sputnik 280

• Min bräda..nån kunnig? en Sputnik 280

Publicerad av anonym-anvandare på 16 juli, 2005 vid 17:50

Har just börjar segla så jag köpte en sputnik 280, segel på 5 kvadrat, förra året. Och åkte nu för 5:e gången på haga….Fy fan va kul de va men jag undrar om det e rätt bräda att börja på som nybörjare? Tycker att det va otroligt vinglig (pga. att det e så smal?) Någon me nåt tips om en annan bättre ”lära sig bräda”? (ingen som har någon till salu?)

Provade å gippa va ju skit svårt! Några tips? (Ska leta efter tidigare inlägg)

/jocke

el_duderino svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • jester

Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:08

Sputnik 280 är inte alls lika svår som sina mindre syskon, men jämfört med dagens brädor är det helt klart ganska teknisk att segla. En vanlig modern freeride-bräda av valfrit märke borde passa utmärkt. Volym är helt borende på vad du väger. men minst din kroppsvikt + 20 liter är en bra utgångspunkt, gärna lite mer.

Ett par bra exempel på brädor är Starboard Carve och JP Freeride/XCiteride.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:31

mm..tack!

Funderar på nån av dessa modeller:

RRD Twin Tip 105 ( 62 cm bred, 107 liter) -finns där jag bor!

eller

HI FLY FREE 140, LÄTTPLANADE FREERIDE BRÄDA
    140 LIT L 269 B 66,5 V 7,7

Vad tycker ni? Funkar nån av dessa??

(tack för svar grin.gif)

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2005 vid 19:14

En fråga till om min bräda…jag hittar ingen info om brädan…någon som vet lite olika mått på en Sputnik 280?

Typ bredd å Vol?

• jester

Medlem
    16 juli, 2005 vid 20:17

Hmmmm… hade en 280 själv på det glada 90-talet. har för mig att den var 58 cm bred och 104 liter.

Jag tycker du skall undvika dom renodlade freestyle-brädorna (twin-tipen), då dom är ganska speciella och dom flesta inte lämpar sig för ren freeride-åkning.

• stinger

Medlem
    17 juli, 2005 vid 11:16

Hittade det här:
    Length: 280 cm
    Width: 54 cm
    Volume: 100 liters
    Weight: 6.9 kg
    + en bild

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:35

Sputnik var en linje brutalt snabba race-brädor i början/mitten av 90-talet. Under fötterna på riktigt duktiga seglare gick de grymt fort, när vanliga dödliga seglade dem gick det ofta rätt dåligt, många av dem var rejält svårseglade, din är en av de någorlunda lättseglade. Däremot kommer den knappast hjälpa dig utvecklas.

Den bästa bräda du kan få tag på är nog en RRD 360 eller nån modern freeride på 130 liter eller mer.

• el_duderino

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:59

Precis en sådan hade jag och lärde mig på för 3 år sen typ..
    hahaha, vilken härlig bräda!!!
    Tyvärr tog det inte altför lång tid innan jag knäckte hela nosen,
    men jag hann lära mig t.ex. tacks helitacks gippar å lite annat på den……
    Håller med om att det inte är den optimala brädan för det kanske men tänk sen så lätt det kommer va när du byter till en modern/bredare bräda!
    grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min bräda..nån kunnig? en Sputnik 280

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.