Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Min bräda ramlar av…

• Min bräda ramlar av…

Publicerad av Anonym på 3 juni, 2004 vid 11:16

Hur gör man för att inte brädan skall ramla av när man hoppar? Fötterna sitter ordentligt fast i padsen, men så fort jag lättar ramlar den av. Finns det något knep?

kitefredrik svarade 20 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • walle

Medlem
    3 juni, 2004 vid 11:23

Byt stroppar och pads!

• niklas82

Medlem
    3 juni, 2004 vid 11:41

Klipp av en bit av en cykel slang.. skruva på i stropp skruvarna och sätt dom bakom hälen … gött och ha när man åker tok överriggat och inte pallar tappa brädan…

eller så kanske du kan hitta hälstroppar, som fanns förr i tiden

• mazlow

Medlem
    3 juni, 2004 vid 11:49

Som sagt, nya pads och stroppar och lättare bräda.

• honk

Medlem
    3 juni, 2004 vid 12:00

Ifall man kör med våtdräktsskor så kan det vara svårt att få med brädan ibland..

Ifall det är det du har gjort så kan jag bara rekommendera att ta av dig skorna, inte nog med att board-off-tricken blir lättare utan det blir lättare att få med sig brädan…

Själv brukar jag trycka upp foten genom att böja på tårna vid uthoppet och på så vis få ett stadigt fäste i brädan.

Annars kan du alltid köra med wakebindningar 🙂

// honk

• stebe

Medlem
    3 juni, 2004 vid 12:15

Best säljer hälstroppar.
    Hade samma problem med min gamla planka och körde med cykelslang lite farligt dock om en fot lossnar och den andra sitter kavr, det kan bli riktigt otrevliga vridningar då.

Men på min nya bräda har jag schyssta stroppar och pads som lutar framåt fötterna sitter hur bra som helst.

• Anonym

Gäst
    3 juni, 2004 vid 14:41

Jag tror jag börjar med att ta av bootsen. Ny bräda ligger inte i budget i år, och nya bindningar känns som lite overkill. Däremot skall jag prova en variant till cykelslang runt hälen om inte barfota hjälper…

Tack för tipsen!

/Fredrik

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2004 vid 14:45

för helvete… vilket tjat om hälstroppar, materiallirare wink.gif
    se till att du inte vinklar ner tårna när du hoppar utan försök vinkla upp fötterna så mkt som möjligt. Du kan försöka trycka ut fötterna något mot utsidan av stropparna, hjälper i alla fall medan man kör om man har för stora stroppar. Visst, vill du köra mkt wake style m hårda landningar och skita i board offs mm så kan du köra m hälstroppar – cykelslang är då det billigaste och funkar bra!
    //Anna

• walle

Medlem
    3 juni, 2004 vid 14:56

vadårå??? e man inte bättre ju mer och dyrare prylar man har? grin.gif

• roland

Medlem
    3 juni, 2004 vid 14:57

Haha orkar du inte läsa eller Anna

• ollefax

Medlem
    3 juni, 2004 vid 16:13

På vindsurfing brädan försöker man skruva fast dem så det klämmer åt på sidorna av foten, kan du skruva om dem så att de klämmer där kan jag rekomendera det. kanske går att lägga små plattor mellan skruven och stroppen som trycker ner stroppen för att få dem att bli ”smalare” Jag har riktigt tajt och tycker det funkar mycket bättre.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2004 vid 16:48

Tänk på:
    Bättre att brädan trillar av än att du inte kommer loss. exempel: du har en fot kvar i brädan som snurrar= bruten fotled.
    Ex2: Du kommer inte ur brädan när du kommer tbx till stranden= blodiga knän.
    De e viktigt att du får loss brädan lätt som beginner!!!!

Farbror Joa på Gotland

• honk

Medlem
    3 juni, 2004 vid 20:31

Som sagt… Med lite teknik så går det att nypa fast fötterna bra utan massa specialprylar..

Jag har varken hälstroppar eller några speciella bottenplattor plus att mina stroppar är väldigt öppna och det funkar alldeles utmärkt att hoppa utan att lossna..

Till skillnad från Anna så vinklar jag tårna neråt och trycker ifrån med tårna så att själva foten trycks uppåt och hårt mot stroppen.. Då får man ett stadigt grepp och sitter mer fast vilket jag tycker funkar bättre än ifall man försöker streta uppåt med tårna.

Min teknik funkar inte om man har alldeles för stora stroppar.. men ifall allt är någorlunda rätt inställt så skall det funka bra.

• skejtar_henke

Medlem
    3 juni, 2004 vid 20:41

vad har du för bräda och stroppar. Kan var ide och stå lite duck. Lättare att hålla kvar brädan då.

• backe

Medlem
    4 juni, 2004 vid 05:48

Som sista, lite duckstance, mao strapsen satta så tårna pekar ut i Chaplinstyle ska det nog gå bättre.
    Sen får man fan knipa resten.

• kitefredrik

Medlem
    4 juni, 2004 vid 12:22

I kombination med ovanstående tips; Om du har en bräda som är större än säg typ 130*36 (har du mindre lär det inte behövas) kan det underlätta att man ollar till (alltså skejt-olla, inget annat! grin.gif ) precis när brädan lämnar vattnet för att undvika att den ”suger fast”.

Inte helt lätt och kräver tajming men efter typ 50 försök sitter det och hjälper iaf mig att behålla Cyclone 144*36-plankan på föderna! Främst vid hopp med bakåt/framåt-rotationer.

Jahupp!

Annars kan det la gå så heeer…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA