Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min Copello är död…

• Min Copello är död…

Publicerad av kinetic på 4 september, 2008 vid 19:42

Jaha då har den lämnat in…Ungefär 70% av botten-laminatet har släppt (från ca 15cm framför fenkassetten till något framför mastkassetten…). Såg det inte först utan var ute en sväng men tyckte att brädan sög fast samt att den lät konstigt förutom att det kändes som att köra med ett rejält sjok gräs kring fenan…Nåja lagas skall den nog men det får bli tills nästa sässong inkl en uppgradering till tuttlebox o kanske att ja kapar nosen 10-15cm, tills dess får jag klara mig på min mindre bräda, skall bli intressant att se hur det går med 75 liter, 268/52cm o 7.6:grin:, 6.8 funkar fin-fint iaf… . E det någon som har en aning hur bottenlaminatet kan lossna så där bara? Det kan ju iofs ha varit på G ett tag utan att jag märkt det, har tyckt att det har funnits lite underliga märken i botten ett tag men inget mjukt….

svenne svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • svenne

Medlem
    4 september, 2008 vid 20:37

Inget konstigt. Utmattning i en redan från början flexig/vek konstruktion. Det handlar inte om att det lossnar ”så där bara”, det har blivit en liten blåsa som successivt vuxit sig tillräckligt större och när den har kommit till en kritisk storlek orkar inte konstruktionen runt om hålla emot och då går det fort.

• bohm

Medlem
    4 september, 2008 vid 20:50

Du kan få köpa min… 270 lång och Anders Bringdals autograf på… Slalom står det också, men det är nog feltryckt, för den går i princip bara rakt fram 🙂

• kinetic

Medlem
    4 september, 2008 vid 21:24

Svenne: ”Utmattning i en redan från början flexig/vek konstruktion”…Menar du att dessa brädor var klent byggda från början? Lite märkligt isf för jag har inte ett enda mjukt ställe på ovansidan, inte ens under hälarna… Tror du att det går att ”rädda” brädan om man tar bort laminatet på undersidan, kollar så sandwichen är OK o sedan drar på 2 lager kol upp över kanterna? Vad jag pratar om är en ”refinish” där man gör om botten på nytt o ”lackar” om hela brädan…Eller e det bortkastat? PS: Det är naturligtvis inte jag själv som skall göra detta utan någon som vet vad han sysslar med *hahaha*

Bohm:Nja…ja har redan en 75 liters bräda o behöver en större, 270:n har ju bara 85 liter har ja för mig…

• canoya

Medlem
    4 september, 2008 vid 21:30

Jag har en 280 Slalom Racing. Intresserad?

/Håkan

• kinetic

Medlem
    4 september, 2008 vid 21:40

Canoya: Too old för 280 e en -92/93…Ev intressant bräda är endast 275 Slalom från -94, o då i odingat skick, såna finns inte*hahaha*, därav att jag kommer laga denna bräda…

• klang

Medlem
    4 september, 2008 vid 21:44

Det var f.n på tiden

Köp en ny dyr bräda och anslut i 35+ klubben på riktigt…

• svenne

Medlem
    4 september, 2008 vid 21:48
    kinetic;496932 wrote:
    Svenne: ”Utmattning i en redan från början flexig/vek konstruktion”…Menar du att dessa brädor var klent byggda från början? Lite märkligt isf för jag har inte ett enda mjukt ställe på ovansidan, inte ens under hälarna… Tror du att det går att ”rädda” brädan om man tar bort laminatet på undersidan, kollar så sandwichen är OK o sedan drar på 2 lager kol upp över kanterna? Vad jag pratar om är en ”refinish” där man gör om botten på nytt o ”lackar” om hela brädan…Eller e det bortkastat? PS: Det är naturligtvis inte jag själv som skall göra detta utan någon som vet vad han sysslar med *hahaha*

Bohm:Nja…ja har redan en 75 liters bräda o behöver en större, 270:n har ju bara 85 liter har ja för mig…

Generellt är äldre brädor inte alltid byggda på bästa sätt och de har fått stå ut med en hel del under årens lopp. Belastningen på undersidan är annorlunda mot ovansidan, så det går inte riktigt att jämföra. Bringan sa det själv i nåt filmklipp om hans senaste bräda – kärnan kommer att komprimeras till slut (utmattning) och brädan tappar shapen. Försvinner stödet för laminatet, dvs kärnan, ökar rörelserna i botten och till slut släpper det (mer utmattning).

Sannolikheten är nog ganska stor att kärnan är det som inte är fräscht längre (eller minst fräsch). Om du inte är tokkär i brädan så skulle jag lägga pengarna i köp-nåt-annat-fonden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min Copello är död…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.