Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?

• bonasurf

Medlem
    15 september, 2003 vid 12:07

Ja just det.
    Har en mast som varit fast i snart två år.
    Bommarna är ju för stora för masttoppen. Vi har varit 8:a pers på masten och sedan ett tag har jag sett den som omöjlig. Hur löser man bomtricket utan att ha en thin bomm? De lider ju bara på mast toppen. confused.gif

• dr-masse

Medlem
    15 september, 2003 vid 12:29

Linda silvertejp, på med bommen. Funkade för mig, ah! Rätt hög spänning krävs på bommen. Bomtricket är utmärkt.

Surfa På!

• getwet

Medlem
    15 september, 2003 vid 12:31

Igår på Fituna var vi 6 gubbs som drog och vred i vild förtvivlan utan att lyckas på en mast som kärvat ihop.
    Men två neil pryde bommar löste problemet……..observera att det var fler fabrikat som testades men bara NP lyckades…… wink.gif Problemet med att masten smalnar av går ju att justera i bomfästet, se till att den inte nyper vid där den undre delen går in.
    Efter att 6 man tagit i allt vad dom kunde utan att lyckats och två bommar gjorde det utan några som helst problem så verkar framtiden för kärvande master vara oviss……..´men det måste tydligen till två NP!

• gurra1978

Medlem
    15 september, 2003 vid 18:02

Kan meddela att min mast fortfarande sitter fast och vägrar dela på sig. Jag försöker med mina två bommar men de bara slirar. Jag blir tokig. Tur att man har en bil som sväljer en odelbar 430 mast grin.gif

• ola-h

Medlem
    16 september, 2003 vid 08:49

Alternativet till silvertejp kanske kan vara att låne mast/bom-adapter av någon bekant som kör RDM- Dessa är lite gummiaktiga och lagom tjocka så en bomm sitter kanon mitt på överdelen av en traditionell mast.

• adde

Medlem
    16 september, 2003 vid 10:59

En bit grov slang som kapas i rätt längd (12-15 cm) och sedan skärs upp på längden fungerar utmärkt. Både till Bomtricket och som RDM adapter.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 13:29

bommarna behöver inte sitta superhårt, glider de så är det bara att ta flera bommar. Klämmer de dock inte alls åt runt masten , kan du ta en bit läder eller en gummivante och linda ett par varv runt masten och sen sätta bomen över det, då blir det lagom tjockt för bomen och du får ett bra grepp.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 13:31

låna fler bomar så slirar de inte, och sen vrider du fram och tillbaka i små små rörelser då lossnar det.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 13:33

p.s du är säker på att det är en delbar mast va? wink.gif

• tartaros

Medlem
    16 september, 2003 vid 17:25

Värme eller kyla kommer inte att funka. Om du värmer kommer bägge delarna expandera lika mycket och tvärt om om du kyler, resultatet blir i bägge fallen att det kommer att sitta fast lika hårt som tidigare. Bomtricket är nog att föredra.
    //Marcus

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 18:17

Har nog kommit igåg fel om det där med att kyla ner!
    Det rörde sig nog om att ta loss en förlängare som sitter fast.
    Logiskt skulle det väl funka om man hade en förlängare av metall, eller??

• frippe75

Medlem
    16 september, 2003 vid 18:57

EHh… låt bli svaja som fan tricket….

Jag anses så här 2 år senare fortfarande vara skyldig någon en mast… Vi stod iofs på mitten av masten och hoppas utav bara h-vete…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.