Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första midjesele…

• walle_gbg

Medlem
    17 juli, 2008 vid 20:15

Lite bra tips kring teknik finns tex på:
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0076v01.htm
    Jag tror inte Cribb använder “locked-7”-begreppet men han beskriver samma sak.

Jag hade en intressant upplevelse i Vilshärad förra året då jag hade glömt min midjesele.
    På 90-talet körde jag på slalom-prylar. En massa cambers och sånt. Självklart hade jag sittsele som inte använts sen dess. Numera kör jag endast våg/freestyle-segel och har en midjesele som jag trivs fint med. Vid tillfället då jag glömt min midjesele upptäcker jag att min gamla sittsele låg kvar i botten på min bag. Fint – då kan man köra lite tänkte jag. Det fungerade inte alls trots att jag tio år tidigare hade levt i symbios med sittselen. Istället för att dra/väga seglet utåt från brädan så lyftes jag mer uppåt med ett antal vurpor som följd. Analys – dagens brädor ar mer kompakta och man står närmre riggen och seglen bör också hållas mer upprätta. Hängselelinorna sitter då högre upp och behöver högre sittande krok för samma vinkel mot kroppen.

Jag har inte kört på några speed/race-prylar från de senaste tio åren vilket jag gärna skulle testa. Min gissning är att ju mer kraft du behöver rikta bakåt på brädan, dvs luta dig själv och därmedriggen snett bakåt istället för bara utåt sidan destå lägre får du hängselepositionen. Längre bom kommer yttrligare att sänka hängselepositionen. Dessutom får man ju en mer direkt kraftöverföring från riggen ner i höften och benen med sittsele utan en flexig rygg emellan.

Kontenta:
    Våg/freestyle/freeride – midjesele
    Speed/race/stora freeride- sittsele

• hakuna

Medlem
    18 juli, 2008 vid 06:59

Jag är ju rätt lång, 192 cm, men benen är typ XXL och överkroppen M. Det gör att midjesele känns väldigt weird, som att den är för högt upp.
    Eller så är det att jag har för svag rygg och kört med sittsele i 17 år…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första midjesele…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.