Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Min första surfdag!
-
Min första surfdag!
Publicerad av spray på 30 maj, 2007 vid 17:01Hej alla
Idag var jag ute och testade surfing idag för absolut första gången. Vad ska man säga, det är inte så lätt men kanske inte så svårt heller :laugh:
Jag tejpade mängder av “luftbubbelplast” på brädans nos vilket visade sig vara skitbra. Riggningen tog kanske 45min eftersom det var första gången jag riggade. Tur killen i affären visade hur man riggade grejorna innan jag åkte hem.
Uppmätt vind: 1.0m/s i snitt, 1.6m/s högst uppmätta. Snett blåsande pålandsvind.
Jag tyckte inte det var JÄTTESVÅRT att hålla balansen på brädan, efter kanske 15min började jag kunna hålla balansen bättre.
Jag lade brädan vinkelrät mot vinden och seglet i lä. När jag började dra upp riggen hade jag stora problem med att brädan hela tiden vände sig upp i vindögat! Mycket irriterande, då det genast blev lite svårare att hålla balansen eftersom jag då blev tvungen att akta mig för seglet som ville in över brädan..
Har ingen aning om vad man gör för att motverka detta, kanske är det fotplaceringen?Efter en timmes badande hände det! Jag kände hur vinden ökade lite lite och jag täntke att nu j***ar. Drog upp riggen och rätt som det vaar så surfade jag på en låg kryss!!! Fattade inte exakt vad jag gjorde men det “råkade” bli rätt på något sätt. Hursomhelst insåg jag att det endast var tur och jag blev tvungen att kasta mig i vattnet eftersom jag var påväg rakt ut på djupt vatten.:blush:
Efter lyckoturen följde en timmes bad till och sedan gav jag upp för dagen.
Jag är lite osäker på fotplaceringen när man drar rigg och hur man flyttar fötterna precis när man ska börja segla.rookie svarade 17 år, 4 månader sedan 20 Medlemmar · 102 Svar -
102 Svar
-
Jättekul att höra att du äntligen har kommit ut på vattnet!
Fotplaceringen när du drar rigg är en fot på vardera sida om masten. Axelbrett kanske? Stå så du står stabilt. Det är också bra om du inte står för långt fram på brädan utan att brädan får en jämn vikt. (Viktigare ju mindre liter brädan är på).När brädan går upp mot vind som du beskriver så för du masten framåt. Då kommer brädan att falla av igen.
Det kan också vara att du trycker med fötterna på ett sätt så att du vrider brädan runt. Det kan vara svårt att känna vad man gör med fötterna när man står och balanserar första gångerna.
Man kan altså rotera brädan genom att trycka runt den med fötterna om du har balans och håller i bommen, masten eller upphalssnöret.När du väl kommer igång, dvs att du får drag i seglet så kan du troligtvis stå kvar där du står när du drar rigg om det blåser lite. Vartefter du accelererar så vandrar du bakåt. Om man smygputtrar framåt lite så kanske man står något bakom masten bara. I stropparna kommer du bara när du planar och då lär det nog blåsa en hel del mer.
Vartefter seglet får mer tryck från vinden kan du också behöva gå ut mot kanten i sidled lite. Sträva efter att hålla brädan plan mot vattnet.
🙂
-
Oregistrerad
Gäst30 maj, 2007 vid 19:11Kul att premiärsurfet var ok!
Visst har du en bräda utan centerbord? Det kan innebära att brädan lättare går upp i vind (är lovgirig) samt även mer känslig för vard du står. Det gäller både sidledes och framåt/bakåt. För att motverka att brädan vill gå upp i vind (lova/lovgirig) ställer du dig längre fram /längre in . Du kan även sätta mastfoten längre fram för att motverka lovgirigheten. Jag anser nog faktiskt att du bör vänta ett tag med att använda fotstropparna. Det är till för mer avancerad vindsurfing och även starkare vindar.
Pröva gärna att vända/trycka runt seglet framåt när du skall vända. Det kallas för att jippa. I lätt vind jippar man genom att trycka runt seglet. Detta är ett mycket stabilt och bra sätt att vända i lätta vindar i stälet för att slå varje gång.
i lite starkare vindar fotstyr du (trycker ned läsidan på brädan). då far nästan seglet runt själv eftersom du har bytt vindrikning.
Lycka till!
Per-Arne -
Tack så mycket för tipsen! Guld värt eftersom jag ska ut imorgon igen och försöka.
Brädan jag har är en jp x-cite med 9.0 segel så den har alltså inte centerbord.När jag väl lyckades få lite fart på brädan på kryss/halvinden, då fick jag kasta mig i eftersom jag som sagt seglade ut på djupt vatten. Jag vet inte hur man svänger riktigt, kan någon förklara hur jag enklast slår och jippar samt justerar kursen?
Tack för beskrivningen ovan men jag tror jag behöver en mer ingående förklaring =))
-
Nu minns jag inte riktigt hur det var i början men det låter som 1-2m/s är lite i minsta laget även för nybörjare. Då det blåser så lite måste man balansera seglet helt med muskelkraft istället för att använda vinden i seglet till att balansera kroppen. Givetvis är ju all tid på vattnet bra för inlärningen men det är nog lättare om det blåser 4-5m/s.
-
Ah jo jag funderade just på detta med vinden, det kändes som att den var i svagaste laget. Men såg på smhi att det skulle blåsa 15m/s på fredag här uppe 😉
Hur mycket vind kan jag ge mig ut i utan problem med ett 9.0 ?! Det skulle blåsa runt 7-9m/s imorgon kväll.
-
7-9 kan vara lite mycket, faktiskt. Fast det är bara att prova. Det kan iofs vara en fördel om det finns nån med båt i närheten om du provar.
Några saker: Många har skadat ryggen av att dra upp seglet. Visserligen beror det på att 80-talets segel vägde betydligt mer per kvadratmeter än ett modernt segel men 9.0 är rätt stort och väger därför lite. Vinglandet kan leda till att man glömmer bort att ha bra teknik när man drar upp seglet. Spänn magmusklerna en aning och håll ryggen rak. Du kan gå ner på huk och dra upp seglet genom att räta på benen eller böja dig framåt och visa rumpan åt hela världen, det är i princip en smaksak (fast den goda smaken rekommenderar taktik 1).
Ta dig tid att utforska lovandet och fallandet lite. Försök stå på samma ställe hela tiden och luta riggen så långt fram du kan, och lite till,och lite till, så masten nästan tar i nosen. Notera hur brädan svänger mot en länsbog. Du kan också föra masten lite åt lä, då faller brädan av lite till och så blir rörelsen en ganska naturlig vridning framåt för överkroppen. Sen lutar du riggen bakåt så bommen nästan dunsar i aktern och noterar hur brädan lovar upp i vindögat fortare än du anar.
På stor bräda i lätt vind (på liten bräda i hård vind kan det vara grymt svårt) tycker jag det är enklast att slå. Luta riggen bakåt och skota in så svänger brädan upp i vindögat. Flytta fram händerna eller flytta dem till upphalslinan. Kliv runt, släng fram riggen så brädan faller av och segla iväg.
Hur stor är din X-Cite? Är det en av de större kommer du kunna ha den och 9.0:an (vad är det för segel? Efter alla dina prylfrågor är vi naturligtvis nyfikna på seglel, mast och allt 🙂 ) ända tills de går i småbitar. Du kommer kunna plana tidigt och du kommer kunna segla med de prylarna i uppåt 11-12 m/s, även om det är roligare med betydligt mindre prylar i den vinden.
-
Tackar igen för alla tips jag fått. Det blev en -07 JP x-cite 145liter (säljaren tyckte inte att jag skulle ha en 130 eftersom jag då skulle tappa en hel del lättvindsegenskaper) med ett -07 NP V8 på 9.0kvm, till det nån mast och en bom som skulle passa enligt säljaren. “Loocal spirit” tror jag bommen heter.
Måste riggen alltid ligga i lä när man drar upp den? Det är lite småbökigt att hela tiden simma med brädan så att riggen “kommer rätt” dvs i lä.
-
Ja riggen måste ligga i lä. Men det finns mer än ett sätt att få den dit. Du kan kliva upp på brädan och dra upp/runt den med upphalet, du kan lyfta i masten så vinden slänger över den (funkar bara i ganska mycket vind) och så vidare. Efterhand kommer du på ett och annat trick för att komma upp så fort som möjligt på brädan. Att bara ställa sig på brädan och dra upp seglet en bit brukar göra så vinden tar tag i seglet och trycker runt bräda och allt tills du hamnar i startposition.
Bra prylval alltihopa. Seglet är lite väl avancerat men jag tror du kommer greja det, och du kommer kunna använda det länge om inte olyckan är framme. Blir du biten kan en 7.5:a kanske vara nästa segel, brädan funkar nog ok tills 6.0 börjar bli för stort.
En annan “styr-övning” jag tänkte på, och som kanske är den enda som blir aktuell om det skulle komma att blåsa en massa i morgon, är att bara dra upp seglet tills du står upprätt, med ena eller båda händerna på upphalslinan och ganska raka armar, och bara luta riggen framåt och bakåt, utan att ens röra bommen. Du kommer märka att det ofta räcker för att lova och falla.
-
@Spray 387172 wrote:
När jag väl lyckades få lite fart på brädan på kryss/halvinden, då fick jag kasta mig i eftersom jag som sagt seglade ut på djupt vatten.
Om du vill få stopp på det hela, som idag, så för du bara seglet (masten) bakåt så långt det går utan att seglet tar i brädan. Då kommer brädan att gå upp mot vind och ganska snart stanna.
Därefter är det bara att du tar dig runt masten genom att gå framför den.
När du står på andra sidan masten, fäller du masten framåt för att falla av och parerar vinden när det börjar dra igen, så är du igång åt andra hållet.Kolla gärna filmerna på stableroad som exempel, finns nybörjargrejer där.
-
@Rasmus_W 387210 wrote:
Ja riggen måste ligga i lä. Men det finns mer än ett sätt att få den dit. Du kan kliva upp på brädan och dra upp/runt den med upphalet, du kan lyfta i masten så vinden slänger över den (funkar bara i ganska mycket vind) och så vidare. Efterhand kommer du på ett och annat trick för att komma upp så fort som möjligt på brädan. Att bara ställa sig på brädan och dra upp seglet en bit brukar göra så vinden tar tag i seglet och trycker runt bräda och allt tills du hamnar i startposition.
Bra prylval alltihopa. Seglet är lite väl avancerat men jag tror du kommer greja det, och du kommer kunna använda det länge om inte olyckan är framme. Blir du biten kan en 7.5:a kanske vara nästa segel, brädan funkar nog ok tills 6.0 börjar bli för stort.
En annan “styr-övning” jag tänkte på, och som kanske är den enda som blir aktuell om det skulle komma att blåsa en massa i morgon, är att bara dra upp seglet tills du står upprätt, med ena eller båda händerna på upphalslinan och ganska raka armar, och bara luta riggen framåt och bakåt, utan att ens röra bommen. Du kommer märka att det ofta räcker för att lova och falla.
Aha där ser man! Jag ska testa övningen! Hoppas du har rätt om grejorna, men jag vet inte om jag tyckte seglet krånglade så mkt. Folk har ju varnat för cambers etc men jag tycker det gick någorlunda ändå. Buken ändrar ju sig och blir rätvänd så fort man börjar dra upp riggen ur vattnet.
Fler funderingar är:
Jag har en simmer style “mastskydd” eller vad det kallas, ser ut som en strumpa som är öppen längs långsidan ungefär så som på bilden.
Grejen är att mitt skydd har ett kardborreband som man ska runt masten. Men då är ju seglet är ju ivägen! Och det finns inget “hål” i seglet som man kan trä kardborrbandet igenom vad jag har sett.Hur bär man på enklast upp seglet från vattnet? Det var ganska tungt att bära, finns det någon bra teknik?
En tredje sak som jag upptäkte när jag plockade isär utrustningen var att det var fullt med vatten i min bom. Ska det vara så? När jag tryckte ihop bommen sprutade det vatten ur den.
-
@Carl R 387211 wrote:
Om du vill få stopp på det hela, som idag, så för du bara seglet (masten) bakåt så långt det går utan att seglet tar i brädan. Då kommer brädan att gå upp mot vind och ganska snart stanna.
Därefter är det bara att du tar dig runt masten genom att gå framför den.
När du står på andra sidan masten, fäller du masten framåt för att falla av och parerar vinden när det börjar dra igen, så är du igång åt andra hållet.Kolla gärna filmerna på stableroad som exempel, finns nybörjargrejer där.
Okey jag ska försöka, tack för tipset! Det är lite läskigt att komma mitt ut på sjön utan att ha kunskap om att ta sig tillbaka. Men imorgon då jäklar 😀
En sak som jag upplevde var att brädan pressades i sidled när jag försökte falla av. Måste brädan ha lite fart för att fenan ska göra märkbar verkan? Ska jag placera lite mer vikt bakåt på brädan så den får mer tryck över fenan?
-
Ja, brädan behöver i princip planingsfart för att överhuvudtaget kunna ta höjd. Så dåligt fungerar fenan i (jätte)lättvind. (på alla windsurfingbrädor som ser ut så och det är därför en långbräda med centerbord är kul att ha i boden när det blåser dåligt)
Men det finns bot, iallafall acceptabel bot. Kanta brädan.
Ställ dig långt ut på kanten så att du trycker ner kanten i vattnet (kanske 20 graders vinkel iallafall) så tappar du inte så mycket höjd.En annan grej att tänka på är att nu pratar vi segling under 4 m/s och de råden i den här posten kommer inte vara intressanta när du kan plana, för då är man bara intresserad av att få upp den i planing och bränna fram och tillbaka med sidvind.
EDIT: Men det kan vara så att jag misstolkar dig… Du skriver “när du faller av”, menar du att du tappade höjd när du försökte acca i halvvind? Tja lite höjd tappar man alltid, men idag är det speciellt när vinden knappt ger styrfart. Se dagens lärdomar mest som att du har fått bra balansträning.
I låga farter så skulle jag anse att det är bra att inte knata bakåt. Knatar du bakåt kommer du att bromsa eftersom brädan vill “riva upp sjö” när nosen reser sig (om det nu skulle vara möjligt i de här vindarna)
Men oavsett: Prova! Ju mer du testar desto mer förstår du hur brädan beter sig. -
@Spray 387213 wrote:
Aha där ser man! Jag ska testa övningen! Hoppas du har rätt om grejorna, men jag vet inte om jag tyckte seglet krånglade så mkt. Folk har ju varnat för cambers etc men jag tycker det gick någorlunda ändå. Buken ändrar ju sig och blir rätvänd så fort man börjar dra upp riggen ur vattnet.
Fler funderingar är:
Jag har en simmer style “mastskydd” eller vad det kallas, ser ut som en strumpa som är öppen längs långsidan ungefär så som på bilden.
Grejen är att mitt skydd har ett kardborreband som man ska runt masten. Men då är ju seglet är ju ivägen! Och det finns inget “hål” i seglet som man kan trä kardborrbandet igenom vad jag har sett.Hur bär man på enklast upp seglet från vattnet? Det var ganska tungt att bära, finns det någon bra teknik?
En tredje sak som jag upptäkte när jag plockade isär utrustningen var att det var fullt med vatten i min bom. Ska det vara så? När jag tryckte ihop bommen sprutade det vatten ur den.
Jag har två såna där mastskydd och jag använder dem nästan aldrig. Delvis av anledningar som du tagit upp. På stora cambersegel är de svåra att sätta fast och små segel har oftast en vaddering insydd i själva mastfickan. Du får antagligen försöka trä kardborretjofräset runt hela mastfoten, i början är det nog bra att ha i alla fall.
Nä cambers krånglar inte så mycket, det är mest det att den fixa buken gör seglen lite “on-off”, ett segel utan cambers blir platt när du skotar ut och då försvinner draget nästan helt, ett cambersegel har alltid lite drag. Likaså vänder draget riktning med en smäll när cambersarna roterar över. Sen kan man ha “tjuriga” cambers, nedersta cambern på ett av mina segel behöver ofta en rejäl spark för att rotera men på ett V8 ska inte sånt hända.
Bära upp seglet från vattnet: En hand en bit bak på bommen, en hand på masten en bit upp och eventuellt låta huvet vila lite lätt (lite lätt, klantskallar kan trycka hål på seglet på det viset men det är ovanligt) mot seglet, brukar funka. Och så alltid masten mot vinden. Om vinden ökar lite kan du få en hel del bärhjälp av vinden om du vinklar och skotar seglet smart.
Själv brukar jag i och för sig nästan alltid bära bräda och segel tillsammans, en hand i främre fotstroppen, en hand på bommen och hitta balansen. Med 62 cm fena och 9,7 kvadrats segel får jag ta i en del men då brukar jag tänka att jag kommer bli stark av kånkandet. 🙂
En del bommar är täta, andra inte. Täta bommar är en fördel, de ger seglet lite flythjälp. Jag hade dragit ut bakstycket och hällt ut vattnet om jag hade märkt att det skvalpade i den. jag har aldrig försökt reklamera en otät bom så jag vet inte om det anses som en defekt eller inte. Fast den kommer i alla fall inte bli lika vattenfylld när du klarat av “tepåsestadiet”.
-
@Carl R 387216 wrote:
Men det finns bot, iallafall acceptabel bot. Kanta brädan.
Ställ dig långt ut på kanten så att du trycker ner kanten i vattnet (kanske 20 graders vinkel iallafall) så tappar du inte så mycket höjd.Det går faktiskt alldeles utmärkt att kryssa på det viset. Men det kräver tålamod.
Logga in för att svara.