Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

• spray

Medlem
    31 maj, 2007 vid 14:08

Det har äntligen börjat blåsa efter en hel dag av stiltje! =D

Jag sticker ut och testar era tips =))

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 14:09

@Spray 387309 wrote:

Jag ställer brädan 90grader mot vinden och positionerar mig i lovart tillsammans med riggen. Jag “lyfter” seglet från vattnet ungefär som en stående armhävning men problemet är då att jag lyfter upp hela brädan i luften istället för riggen. Ska jag testa att sätta bommen längre upp på masten eller hur löser jag detta?

Det där beror antagligen på att vinden tar tag i segeltoppen och trycker ner den. Lyft i masten, en bit ovanför bommen, så går det enklare. Du kan till och med prova att lyfta i masttoppen så lär du dig för/nackdelar med det.

När det gäller roterandet av brädan så har folk förklarat det viktigaste. Tryck neråt, som om du försökte pressa ner bommen till mastfoten så faller brädan av, att skota in hjälper också till. Skota ut och låt bli det där tryckandet eller dra bommen mot dig så lovar brädan.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 14:10

Vindsurfing är minsann ofta en sjusovarsport. 🙂 På morgonen är det vindstilla, men med eftermiddagssolen kommer vinden.

Obs, det gäller inte alla väderlekar och surfställen, men sjusovare som jag söker oss till såna surfställen. 🙂

• spray

Medlem
    31 maj, 2007 vid 21:24

Gott folk!

I eftermiddags blev det ungefär 3timmar i och på vattnet. Kände mig utmattad mot slutet och insåg att balansen då blev påverkad vilket gjorde det hela ännu svårare.

Det positiva är att utveckligen går frammåt! Idag surfade jag säkert 20-30meter ut på sjön och jag tycker det gick skitfort! Det blåste ju nästan ingenting! Kanske 3-4m/s som mest. kanske 1.5-2.0 i snitt.

Jag lyckades dessutom känna på “styrningen” lite grann genom att vicka ganska överdrivet på riggen! Det var häftigt men jag lyckades bara göra det en gång.

Blev tvungen att justera ner bommen ute i vattnet. Den var alldeles för högt inställd vilket försvårade balansövningarna.

Problemet nu är att när jag skotar hem seglet så tappar jag jämt balansen mot lä, dvs seglet vill dra ned mig och jag vet inte hur jag håller emot. Det verkrar vara en jävulsk kraft i seglet även i dom här vindarna! Jäklar vilket drag det blev nån gång, nästan planing! Det märks att det är ett 9.0segel man hanterar, vilket även känns viktmässigt.

Jag ska nog ut imorgon också, men då skulle det blåsa mer. 1.5-3m/s verkar hur som helst vara en lagom nybörjarvind!!

• carl-r

Medlem
    31 maj, 2007 vid 21:39

@Spray 387504 wrote:

Kanske 3-4m/s som mest.

Jäklar vilket drag det blev nån gång, nästan planing!

Troligtvis var du inte i närheten. Du anar inte hur fort det kommer att gå när det blåser.

• ego

Medlem
    31 maj, 2007 vid 21:58
    Spray;387504 wrote:
    Problemet nu är att när jag skotar hem seglet så tappar jag jämt balansen mot lä, dvs seglet vill dra ned mig och jag vet inte hur jag håller emot.

Vill inte komma å säga att jag är nån expert ( har bara surfat 30år gamla brädor och nån hyrbräda en gång eller två, men nu ska jag köpa grejer själv!) men när jag lärde mig surfa så fick jag höra att man ska ha böjda armar när man håller i bommen. Detta för att då kan man hålla emot när seglet drar vilket är jättesvårt med raka armar. Har man raka armar blir det lätt att man håller emot med rumpan vilket blir fel fel fel.

Så rak kropp (möjligtvis böjda ben när det börjar luta) å böjda armar.

Rätta mig gärna om jag har fel!:wink:

/Patrik

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:00

@Spray 387504 wrote:

Jag lyckades dessutom känna på “styrningen” lite grann genom att vicka ganska överdrivet på riggen! Det var häftigt men jag lyckades bara göra det en gång.

Blev tvungen att justera ner bommen ute i vattnet. Den var alldeles för högt inställd vilket försvårade balansövningarna.

Problemet nu är att när jag skotar hem seglet så tappar jag jämt balansen mot lä, dvs seglet vill dra ned mig och jag vet inte hur jag håller emot. Det verkrar vara en jävulsk kraft i seglet även i dom här vindarna! Jäklar vilket drag det blev nån gång, nästan planing! Det märks att det är ett 9.0segel man hanterar, vilket även känns viktmässigt.

Det där styrandet kan ibland kräva att du håller riggen “framme” eller “bak” rätt länge, ibland svänger brädan bums. Det beror på vind, brädtyp och en massa annat.

För att hålla emot, ta nåt kliv bakåt och kanske närmare kanten. Böj knäna lite. Inte för kraftigt böjda armar, en lätt böjning på armbågen räcker bra. Ju närmare riggen du befinner dig desto mindre reaktionsutrymme har du. Bak med axlarna. Räcker inte det, ta fler kliv bakåt/mot kanten.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:05

@ego 387519 wrote:

Vill inte komma å säga att jag är nån expert ( har bara surfat 30år gamla brädor och nån hyrbräda en gång eller två, men nu ska jag köpa grejer själv!) men när jag lärde mig surfa så fick jag höra att man ska ha böjda armar när man håller i bommen. Detta för att då kan man hålla emot när seglet drar vilket är jättesvårt med raka armar. Har man raka armar blir det lätt att man håller emot med rumpan vilket blir fel fel fel.

Så rak kropp (möjligtvis böjda ben när det börjar luta) å böjda armar.

Då rättar jag. Rak kropp är i det stora hela bra, men suger det i är det bra att böja knäna lite för då blir det lättare att använda kroppstyngden för att hålla seglet.

När det gäller armarna är det alltid bra att ha dem aningens böjda men om vi börjar snacka 90 grader i armbågen så börjar det bli brottningsmatch med riggen och framförallt så betyder det att man seglar med kroppen väldigt nära bommen och då har man väldigt lite reaktionsutrymme. Så fort seglet gör en oväntad rörelse, följer man med. Befinner man sig i stället en bit från seglet är det betydligt lättare att hoppa undan, skota ut eller vad man nu vill göra.

• ego

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:21
    Rasmus_W;387521 wrote:
    Då rättar jag. Rak kropp är i det stora hela bra, men suger det i är det bra att böja knäna lite för då blir det lättare att använda kroppstyngden för att hålla seglet.

När det gäller armarna är det alltid bra att ha dem aningens böjda men om vi börjar snacka 90 grader i armbågen så börjar det bli brottningsmatch med riggen och framförallt så betyder det att man seglar med kroppen väldigt nära bommen och då har man väldigt lite reaktionsutrymme. Så fort seglet gör en oväntad rörelse, följer man med. Befinner man sig i stället en bit från seglet är det betydligt lättare att hoppa undan, skota ut eller vad man nu vill göra.

Låter bra att veta, kanske e därför jag blir så satans trött i armarna så fort jag har surfat en stund…? 😀

Ska ta med mig det till min nästa surftur… Hoppas det blir snart!

/Patrik

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:34

@ego 387523 wrote:

Låter bra att veta, kanske e därför jag blir så satans trött i armarna så fort jag har surfat en stund…? 😀

Ska ta med mig det till min nästa surftur… Hoppas det blir snart!

/Patrik

Det är fullt möjligt. En dag i slutet på förra sommaren var jag ute och seglade 9.7 (62 cm fena på brädan) i kanske 10-12 m/s och vågade inte kroka i hängselen för jag var så överriggad. Jag körde så i kanske en timme innan jag kom på att flytta fram mastfoten två cm och jag kan garantera att jag aldrig hade pallat en minut av det med böjda armar.

• hellgren

Medlem
    1 juni, 2007 vid 08:35

@Spray 387504 wrote:

Gott folk!

Tjenare! Va roligt att höra att du kommer ut så pass ofta! Bra engagemang! Det gillar jag!

Det är tungt att skota in, men försök att använda hela kroppen. Jag brukar göra som så (säkert helt fel men det funkar) att när det sliter för mycket i riggen, då skotar jag ut.. sen lutar jag mig runt liksom. Så att jag lutar mig så mycket bakåt utskotad som jag kan, sen fallar man på nått sätt in i vind.. Fan va det här blev svårt att förklara då.. Hur som helst så slutar det med att man lutar sig mot vinden kan man säga. Och då kan man få upp bra fart. Detta funkar ju dock bara om vinden är stark nog att bära upp dig..

Ett annat sätt är ju det som jag tror är det korrekta.. Försök att skota in samtidigt som du lutar dig bakåt, målet är ju hela tiden att hänga i riggen typ utanför brädan. Får du inte in riggen ordentligt så skota ut samtidigt som du “kastar” dig bakåt och skota in snabb som ögat. Då hinner vinden plocka upp dig så du inte hamnar på rygg i vattnet. Allt sånt här är svårt att förklara, tänk bara på att varken böja armar eller ben för mycket. Nått som alla brukar säga är, du ser ut som en 5:a men ska se ut som en sjua. Alltså raka ben, lutad utåt och raka armar (kanske inte helt raka.. svårt att parera då men inte mycket böjda, då blir det bara jobbigt).

Försök att använda din kroppsvikt så mycket som möjligt, när det inte räcker är du över-riggad. Men det är du inte ens nära på dom första gångerna du tror det. Och som några sa, du va antagligen inte nära på att plana heller. Det går fortare än du tror när du väl gör det. Och när du gör det, DÅ kommer du veta om det 😀

Kämpa på!

• spray

Medlem
    1 juni, 2007 vid 21:50

Tjenare tack för tipsen!

Var ute idag igen för tredje gången. Inledde dagen med att få masten i huvudet vid första fallet, tjong sa det i skallen. Var tvungen att ta det lite lugnt några minuter efteråt, det var en jäkla smäll.

Jag testade det där “se ut som en 7a istället för som en 5a” och det funkade faktiskt lite grann.

Körde ca en timme och lyckades även idag få “känna” på styrförmågan. Jag har fortfarande problem med balansen och jag lovar ofta upp kraftigt när jag ska börja surfa.

Jag tror att det härstammar från att jag är mycket osäker på hela momentet ifrån det att man dragit riggen tills det att man surfar. Var ska man ha fötterna vid surfning? Hur flyttar man sig bäst från dra-rigg-position till surfposition? Var ÄR surfpositionen för fötterna?

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2007 vid 00:51

@Spray 387835 wrote:

Jag tror att det härstammar från att jag är mycket osäker på hela momentet ifrån det att man dragit riggen tills det att man surfar. Var ska man ha fötterna vid surfning? Hur flyttar man sig bäst från dra-rigg-position till surfposition? Var ÄR surfpositionen för fötterna?

Så här fick jag lära mig det steg för steg när jag gick linsurfs kurs typ -87:
    Masten mitt emellan fötterna, tårna pekandes i mastens riktning. Hala upp seglet tills den bakre handen är nästan uppe vid bommen. Korsa armarna och lägg på så vis främre handen på bommen och dra den samtidigt framåt. Vrid samtidigt framfoten så tårna pekar ungefär mot nosen. Släpp upphalslinan och placera bakhanden på bommen.

Vitsen med korsgreppet är att du genast får fram seglet och därmed tvingar brädan att falla av.

Surfpositionen för fötterna är framfoten pekandes snett framåt, bakfoten ungefär mot lä. Var du står beror på hur mycket det blåser. I svag vind funkar det bäst att stå mitt på brädan, alldeles bakom mastfoten.

• Oregistrerad

Gäst
    2 juni, 2007 vid 07:34

Varför åker du inte och tar en nybörjarkurs någonstans? En vecka på en stor bred bräda med litet segel gör att du fort fattar principerna och seglar istället för att bada och har fantastiskt roligt istället för att bli frustrerad. Själv är jag avundsjuk på nutidens nybörjare som bara kan gå upp och segla direkt och kan åka i hängselen och plana bara efter några dagar. Ditt slit med liten bräda och jättesegel låter som vi som började för 20 år sedan när det inte fanns några alternativ. Why are you doing that to yourself?

PS. Man kan i början hålla upp armen över huvudet när man trillar i och inte riktigt vet vart seglet är på väg, så får armen ta masten istället för huvudet.

• Oregistrerad

Gäst
    2 juni, 2007 vid 07:36

Varför åker du inte och tar en nybörjarkurs någonstans? En vecka på en stor bred bräda med litet segel gör att du fort fattar principerna och seglar istället för att bada och har fantastiskt roligt istället för att bli frustrerad. Själv är jag avundsjuk på nutidens nybörjare som bara kan gå upp och segla direkt och kan åka i hängselen och plana bara efter några dagar. Ditt slit med liten bräda och jättesegel låter som vi som började för 20 år sedan när det inte fanns några alternativ. Why are you doing that to yourself?

PS. Man kan i början hålla upp armen över huvudet när man trillar i och inte riktigt vet vart seglet är på väg, så får armen ta masten istället för huvudet.f

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.