Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Min första surfdag!
-
Grattis! Nu utvecklas du! I början är det, precis som du säger, jättebra att ha framhanden långt fram och tänka på den som “vantet” och bakhanden som “skotet”. Men efterhand kan det vara värt att flytta runt händerna lite. En hand långt fram vill gärna strypa kraften lite. Man kan trots allt skota ut både genom att sträcka bakre armen och genom att böja den främre.
När man planar och seglar rakt fram brukar jag föredra att ha händerna ungefär axelbrett isär. När jag sen ska gippa flyttar jag bakre handen så långt bak jag kan för att kunna skota in rejält. Sen flyttar jag framhanden framåt så seglet roterar bra.
-
Kul att höra att det går framåt och att du tar dig ut så pass ofta! Du kommer snart kunna det där galant!
peace!
-
Det blåser ju inget! typiskt nu när man har möjligheten, då blåser det inte ens 1.5 sekundmeter!!! Gah varit såhär flera dagar nu.
-
Välkommen till vindväntandets helvete.
Tips: Ha inte midsommar uppbokad, det blåser alltid på midsommarafton. 🙂
-
Spray, jag skall jobba massor i Borlänge i augusti och säkert september också, så då lär det blåsa massor.
Troligen blir det mycket övertid men skicka ett sms varje gång du är på g (i augusti!) så kanske jag kan komma dit och hjälpa till! 0704411395 /Niclas -
Hakuna: Självklart! Borlänge ligger ju bara 20min bort med bil.
Jag var ute och körde idag! ca 2m/s i snitt, upp till 4m/s i byarna. Gick riktigt bra förhållandevis! Körde en lång bit, kanske 100-150meter och seglade sedan tillbaka 😀
Jag hade en skithärlig känsla när jag fick till det in emot stranden; brädan tog fart och det gick undan lite grann!!! Haha!
-
Grattis! Snart kommer det en by på de magiska 7 m/s och då blir det planing.
Nu menar jag såklart inte att din 9.0:a behöver 7 m/s för att plana men att plana i 4-5 kräver en del teknik även med stora segel.
-
Oj tror du det, jag hoppas iaf! =)
Jag försöker ju lära mig själv så jag har ingen aning om jag gör rätt eller fel. Idag innsåg jag några saker, kommentera gärna och säg om jag har fel!
1 Vid väldigt lätt vind är det bra att ha masten väldigt nära sig och inte lutad mot lä. Om masten lutar mot lä tappar man lätt balansen när vinden ökar
2. Vid sidan av att luta riggen fram och bakåt är det även möjligt att styra genom att trycka med bak /framfoten olika hårt mot brädan. När tex. trycket framför masten ökar så faller brädan av, och ökar trycket bakom masten lovar brädan.
3.
-
Ettan håller jag inte riktigt med om. Att stå med kroppen nära bommen brukar vara en instabil position. Jag har nästan alltid bommen på ungefär armlängds avstånd från mig. Vindbyar hanterar jag genom att flytta på mig eller böja benen.
Tvåan: Jajamänsan!
-
@Rasmus_W 391621 wrote:
Ettan håller jag inte riktigt med om. Att stå med kroppen nära bommen brukar vara en instabil position. Jag har nästan alltid bommen på ungefär armlängds avstånd från mig. Vindbyar hanterar jag genom att flytta på mig eller böja benen.
Det kanske är extremt lätta vindar det handlar om? Så lätta att man kan lägga bakarmen över bommen å köra en silviavinkning med framhanden. Då kan det ju va trevligt att få in seglet så man kan slappna av lite. Särskilt som att brädan blir lite instabil eftersom den helt saknar fart så man vill stå mittpå. Iallafall om den är lite smalare än thord.
-
@Spray 391618 wrote:
Jag försöker ju lära mig själv så jag har ingen aning om jag gör rätt eller fel. Idag innsåg jag några saker, kommentera gärna och säg om jag har fel!
2. Vid sidan av att luta riggen fram och bakåt är det även möjligt att styra genom att trycka med bak /framfoten olika hårt mot brädan. När tex. trycket framför masten ökar så faller brädan av, och ökar trycket bakom masten lovar brädan.
@Carl R 387879 wrote:
…Jag och andra har också nämnt att man kan rotera brädan med fötterna i extremt låga farter samt stillastående så det kan ju också påverka hur du ställer fossingarna….
@Carl R 387128 wrote:
Det kan också vara att du trycker med fötterna på ett sätt så att du vrider brädan runt. Det kan vara svårt att känna vad man gör med fötterna när man står och balanserar första gångerna.
Man kan altså rotera brädan genom att trycka runt den med fötterna om du har balans och håller i bommen, masten eller upphalssnöret.Svaret är som det redan står många gånger i den här tråden: Ja, i väldigt låga farter.
Jag tror du behöver mer vind och skota in mer i kombination. -
Men när det blåser mera, då ska väl masten “luta mot lovart”? Annars verkar det inte som att man har någon chans att hålla emot. Sen antar jag att man styr balansen med skotningen, tappar man balansen lite mot lovart skotar man in, och tvärt om.(?)
-
@Spray 391660 wrote:
Men när det blåser mera, då ska väl masten “luta mot lovart”? Annars verkar det inte som att man har någon chans att hålla emot. Sen antar jag att man styr balansen med skotningen, tappar man balansen lite mot lovart skotar man in, och tvärt om.(?)
Du kan dessutom “öka draget i riggen” genom att böja på knäna/ huka dig nedanför bommen.
-
@Spray 391660 wrote:
Ja till viss del. Annars kan man hålla balansen rätt mycket genom att flytta kroppen eller baken inåt eller utåt. Om du låter bli att skota ut och istället hänger ut mer med kroppen kommer brädan äntligen att få lite fart.
Logga in för att svara.