Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 13:50

@Carl R 391648 wrote:

Det kanske är extremt lätta vindar det handlar om? Så lätta att man kan lägga bakarmen över bommen å köra en silviavinkning med framhanden. Då kan det ju va trevligt att få in seglet så man kan slappna av lite. Särskilt som att brädan blir lite instabil eftersom den helt saknar fart så man vill stå mittpå. Iallafall om den är lite smalare än thord.

Jag tycker det funkar rätt bra att slappna av även med riggen en bit ifrån sig. Nu är inte brädan den smalaste och riggen är bara fem kvadrat men inte tycker jag det ser ut som jag kämpar för livet på bilderna…

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 13:52

@Spray 391660 wrote:

Men när det blåser mera, då ska väl masten “luta mot lovart”? Annars verkar det inte som att man har någon chans att hålla emot.

Jag försöker att inte luta masten mot lovart. Det minskar draget i seglet.

• carl-r

Medlem
    21 juni, 2007 vid 16:32

@Rasmus_W 391749 wrote:

Jag tycker det funkar rätt bra att slappna av även med riggen en bit ifrån sig. Nu är inte brädan den smalaste och riggen är bara fem kvadrat men inte tycker jag det ser ut som jag kämpar för livet på bilderna…

Javisst!
    Men det är inte heller så att du skulle riskerat att dratta i sjön pga en körare om du hade haft masten rakare heller som det ser ut.
    Känns som en non issue vart man har masten. Tror knappt ens man skulle känna skillnad på clewfirst där.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 22:57

@Carl R 391775 wrote:

Javisst!
    Men det är inte heller så att du skulle riskerat att dratta i sjön pga en körare om du hade haft masten rakare heller som det ser ut.
    Känns som en non issue vart man har masten. Tror knappt ens man skulle känna skillnad på clewfirst där.

Tja, jag har för mig att det talades om extremt lätta vindar. Och visst, man kan ha masten hur man vill, men det är rejäla rörelser som gäller om man vill styra i sådär svaga vindar. Och på en smalare bräda brukar det bli väldigt vingligt om man står nära bommen i så svaga vindar. Med riggen långt ifrån sig funkar den som motvikt, man kan luta en aning bakåt eftersom riggens tyngd drar åt lä.

• spray

Medlem
    22 juni, 2007 vid 22:08

lol på bilderna, är ju 0.01m/s =D

Jag var ute och körde idag!!! Hade 1st riktigt skön körare på ca 40-50meter. Man gör lite framsteg, varje gång! Förhållanderna var perfekta för nybörjare med ca 2-5m/s och nästan ingen sjögång.

Det jag har problem med är jag inte riktigt alltid förstår hur jag ska styra brädan. Ofta blir det så att brädan ställer sig i vindögat och då känns det som att man måste luta masten löjligt mycket frammåt och samtidigt som jag försöker “överskota” seglet för att få något tryck i det överhuvudtaget. Detta resulterar oftast i att brädan kanar i sidledes (beror ej på för svag vind som någon påpekade tidigare).

men det är GRYMT SKOJ såfort man får lite fart 😀 Jag kan knappt bärga mig tills jag kan ut på “tursegling” och köra förbi den lokala ångbåten på dess räkkryssningar 😉

En annan sak jag funderat på är placeringen på brädan vid segling, för närvarande står jag ganska långt fram, fötterna runt mastfoten. När det blåser i en del känns det naturligt att röra sig akteröver och luta ut lite grann. Idag upptäkte jag att brädan grävde ner sig ordentligt när jag fick fart. Hela nosen försvann under vattnet. Jag utgår från att det är en effekt av fel viktfördelning på brädan.

Jag har ännu inte ens testat min hängsele, även om jag har en samt hängtamparna är monterade. Vad finns det för fördel/nackdel att ytterligare vänta en stund med selen?

• spray

Medlem
    22 juni, 2007 vid 22:09

PS Sorry mården att jag inte har hört av mig, har haft problem med min mobiltelefon. Jätteshysst att du hörde av dig, ska försöka göra detsamma DS

• carl-r

Medlem
    22 juni, 2007 vid 23:58

@Spray 391987 wrote:

Det jag har problem med är jag inte riktigt alltid förstår hur jag ska styra brädan. Ofta blir det så att brädan ställer sig i vindögat och då känns det som att man måste luta masten löjligt mycket frammåt och samtidigt som jag försöker “överskota” seglet för att få något tryck i det överhuvudtaget. Detta resulterar oftast i att brädan kanar i sidledes (beror ej på för svag vind som någon påpekade tidigare).

Kul att höra om framsteg! 🙂
    Det är helt rätt som du skriver att seglet måste fram massor. Eftersom du bara vill rotera brädan är det också helt rätt att du skotar hem helt och stänger in vinden.
    Nu när du har vänt brädan rätt så får du ta bak masten till ett mittläge igen (antar att du gör det) och då behöver du förmodligen skota ut lite innan du kan skota in igen.
    Blåser det tillräckligt så är min känsla den att man lutar riggen lite snett bakåt utåt (men i praktiken pekar nog masten inte lovart ändå) med seglet inte riktigt helt inskotat (men ganska mycket ändå) och om man har tillräckligt med vind så accar man iväg direkt då. Sen får man finputsa därifrån.

Har du en skateboard?
    Då är det bara att borra ett hål precis bakom framtrucken å skruva i mastfoten där. Det är mycket enklare än att köra på vattnet men exakt samma teknik. Plus att man orkar längre. Mycket enkelt sätt att träna teknik på.
    Ett gammalt billigt slitet segel och en gammal bom kanske är att föredra om man släpper det på asfalten.
    @Spray 391987 wrote:

En annan sak jag funderat på är placeringen på brädan vid segling, för närvarande står jag ganska långt fram, fötterna runt mastfoten. När det blåser i en del känns det naturligt att röra sig akteröver och luta ut lite grann. Idag upptäkte jag att brädan grävde ner sig ordentligt när jag fick fart. Hela nosen försvann under vattnet. Jag utgår från att det är en effekt av fel viktfördelning på brädan.

Helt korrekt rubbet. När hela nosen dyker får du helt enkelt vara snabbare bakåt. Skulle kunna vara så att du kan luta masten mer bakåt och på så sätt få mindre tryck på mastfoten (kanske tom blir lyftkrafter). Jag tycker att det accar bättre i början om man kan luta masten bakåt och få upp brädan ur vattnet om man kan säga så.
    Det kan också gå att förändra brädans balans genom att flytta bak mastfoten. Då kommer nosen att vara mindre villig att dyka. Dyket uppstår när trycket på mastfoten ökar pga mer drag i seglet.
    Vilket som är rätt för just din situation är svårt att säga. Jag skulle nog börja med att försöka parera med din egen vikt.

@Spray 391987 wrote:

Jag har ännu inte ens testat min hängsele, även om jag har en samt hängtamparna är monterade. Vad finns det för fördel/nackdel att ytterligare vänta en stund med selen?

Att du blir starkare i armarna ju längre du kör utan.
    När du har planat så kommer du vilja ha selen pga att det går så fort och att man knappt orkar hålla emot efter ett tag. Då kommer selen att ge en bättre stabilitet och du kommer orka längre. (det känns som att man kan köra hur långt som helst när man kommer i selen)

Krokar du i alltför tidigt så finns risken att du bara blir osmidig och ståendes för högt, samt att det inte går så bra att föra fram masten om det behövs utan att kroka ur. Det finns också risk för onödiga kastfall när det kommer en by och man står högt och ikrokad. Man hinner inte ur och nästa stund ligger man på seglet.

Bra jobbat! 🙂

• rasmus_w

Medlem
    23 juni, 2007 vid 01:06

Håller med ovanstående. Prova selen när du lärt dig plana. Det händer att jag krokar i selen fast jag inte planar men det beror i allmänhet att jag varit ute i 4-5 timmar och är så slut i underarmarna att jag knappt orkar böja fingrarna längre. När man väl planar ger selen fördelen att det går att hantera mycket mer drag i seglet och på så vis få upp farten ännu mer.

Angående 0.1 m/s-bilderna, notera hur mycket jag lutar fram riggen på nån eller bägge bilderna. Det är för att jag försöker falla av. Om man både lutar fram masten och lutar den åt lä så faller brädan av ännu bättre.

Ett tips när man seglar i toksvag vind: långgrunt och klart vatten är jättebra, man behöver bara titta ner på botten för att avgöra om man har styrfart eller inte.

• canihoc

Medlem
    24 juni, 2007 vid 20:24

Hej jag är gammal van jolle seglare där jag både tävlat i optimist klass och e-jolle. men ha känt att jag ville testa nåt nytt ocg vindsurfing såg sjukt kul ut, dock innan jag testade.

Jag köpte ett beg. sätt Mistral flow 284 men 580 segel tror ja de är lr 480 men jag får det iaf inte att funka:S vet inte om jag gör helt fel men jag får verkligen inte fart på brädan. det blåste ca 4 m/s något mer i byarna, så ja tycker att nån fart borde ja få.

gjorde som de ha gjort på de film snuttar jag sett men att ha vinden i ryggen osv. men nosen går upp imot vindögat lr så faller bara segler ner , möjligen att ja inte orkar hålla imot men svårt att tro de. eller så föll jag baklänges ner i vattnet för att seglet inte fylldes emd vind, vad kan de vara för fel, vill verkligen kunna detta men idag var ja mkt nära att sätta ut grejerna på blocket. någon som ha något bra trix att lösa det ?:confused2:

• tsss

Medlem
    24 juni, 2007 vid 21:22

@canihoc 392223 wrote:

Hej jag är gammal van jolle seglare där jag både tävlat i optimist klass och e-jolle. men ha känt att jag ville testa nåt nytt ocg vindsurfing såg sjukt kul ut, dock innan jag testade.

Jag köpte ett beg. sätt Mistral flow 284 men 580 segel tror ja de är lr 480 men jag får det iaf inte att funka:S vet inte om jag gör helt fel men jag får verkligen inte fart på brädan. det blåste ca 4 m/s något mer i byarna, så ja tycker att nån fart borde ja få.

gjorde som de ha gjort på de film snuttar jag sett men att ha vinden i ryggen osv. men nosen går upp imot vindögat lr så faller bara segler ner , möjligen att ja inte orkar hålla imot men svårt att tro de. eller så föll jag baklänges ner i vattnet för att seglet inte fylldes emd vind, vad kan de vara för fel, vill verkligen kunna detta men idag var ja mkt nära att sätta ut grejerna på blocket. någon som ha något bra trix att lösa det ?:confused2:

Leta upp något ställe där det finns andra vindsurfare. Även om alla här på Surfzone staplar ord på varandra i hundra timmar så ger det mycket mer om du träffar några vana surfare som kan ge dig goda råd, samt kolla och ställa in dina grejer. Så lägg inte krut på att skriva frågor som utan lägg krut på att åka nånstans där vindsurfare håller till.
    Om du nu bor på Spetsbergen eller Novaja Semlja,får du fortsätta att fråga – tror knappast någon surfar i Norra ishavet.
    Jag har träffat jolleseglare som dragit upp riggen på en nybörjarbräda och seglat iväg, för att sedan komma kryssandes tillbaka i den lätta vinden, utan att ha badat. Och det efter ca 45 minuters instruktion före turen. Men om du inte får instruktion hur du ska styra brädan så är du ju ganska ställd med dina jolleerfarenheter och dito roder, som ju saknas på en bräda.

hälsn T

• carl-r

Medlem
    24 juni, 2007 vid 21:29

@canihoc 392223 wrote:

A. Vindsurfing är svårt. (Jag skiter i att nån kommer att skriva att det är lika lätt som att cykla, det är det inte.)
    B. Du har en svår bräda. Den har lite volym (113 liter ca) och är troligtvis rätt rank. Kan du lägga en femhundring på en stor pråm är det ett sätt att komma igång, bor du söderöver så kolla om det finns nån klubb där du kan bli medlem och låna en bred nybörjarbräda.
    C. I lätt vind (som du hade) så sker allting väldigt långsamt och du måste verkligen överdriva rörelserna. Vill du falla av så måste masten fram jättelångt. Ju längre fram destå snabbare svänger det. Tänk minst 45 graders lutning typ.
    D. Anledningen till att du faller är att det är svårt med balansen på en normalstor bräda. Är det lite sjö är det ännu värre. Du får helt enkelt bara nöta. Justera “balansen” med skothanden. Skota in när du håller på att ramla bakåt och skjut in kroppen mot brädans centrum. Håller du på att ramla framåt så skotar du ut fort som attan så är det lugnt.

• carl-r

Medlem
    24 juni, 2007 vid 21:32

Förresten canihoc: Vad hade du för segel sa du? Om det var ett 5,8 så var det nog lite litet för vinden du säger (4m/s). Å andra sidan låter 480 mer som mastlängden så du kanske ska kolla vad det var för segel igen?

• canihoc

Medlem
    24 juni, 2007 vid 22:32

tack för svaren , får kolla runt i blekinge om de finns nån som ja kan fråga. och ska testa med ett större segel nästa gång om de fortfarande blåser knappt “fis blås”. fick tre segel till den, men tänkte att de kanske skulle vara lättare. tack än en gång.

• spray

Medlem
    24 juni, 2007 vid 22:48

canihoc, jag är också van jolleseglare och köpte en ganska nybörjarfientlig utrustning. Jag har upplevt alla dom där problemen som du beskriver i ditt inlägg men efter ett par timmars övning kommer man underfund med ett och annat. Det är lite som att cykla, man “kommer på” hur man ska göra.

Jag håller själv på att lära mig, och visst är det svårt utan hjälp men man får se det som en utmaning! Annars finns det säkert folk som kan hjälpa dig och du har en annan inställning till det hela.
    Personligen ser jag det som en stort nöja att följa sin egen utveckling dag för dag, för så fort går det när du väl kommer igång lite!

• kinghippo

Medlem
    25 juni, 2007 vid 10:25

Du lär updatera din signatur Spray med dina framsteg, nu måste det vara mer än 0.5% surf?

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.