-
Min gamla Bic/Jimmy Lewis-fena…
Gav upp senast jag var ute. Ett svagt knäpp hördes underifrån brädan, fet spinout och jag tänkte “där gick fenan”. Vände upp och ner på brädan och allt såg normalt ut. Vattenstartade och seglade iväg, brädan gick på tvären och kändes helt lealös. Vände på brädan igen, fenan visade sig vara knäckt sånär som den lilla biten framför spalten. Seglade hem (givetvis hände det så långt från stranden som möjligt på Görväln) med brädan aningen lutad åt lovart, gudskelov räckte vinden mestadels till att hålla brädan ovanför ytan.
Vad ska jag skaffa för fena i stället? Visst var väl JL-fenan 23 eller 25 cm? Jag antar att en modern fena med samma storlek är så annorlunda att det inte går att jämföra.
Brädan är en gammal CLS-vågis från sent 80-tal med kanske 65-75 liters volym som jag använder till 5.7 och mindre. Är det värt att skaffa ny fena eller är det bättre att missa de bra dagarna tills jag har råd med en ny bräda? Min plan är att skaffa två nya brädor så snart jag har ett jobb, en fartinriktad freeride/FSW/SuperX runt 85-95 liter och en liten vågis för segling med 4.5 och mindre.
Logga in för att svara.