Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Min guide till WA – Western Australia

  • Min guide till WA – Western Australia

    Publicerad av poppo på 1 augusti, 2007 vid 13:25

    Skrev ihop en liten guide om västra australien på vårat klubbforum uvk.se, saxade ur den och tänkte dela med mig här!

    Var där januari 2003 (6v) samt november 2006 (4v) (Petters bilder). Utrustning: En vågbräda (69 liter) samt 5,4 som största segel och jag väger 70kg. Fick segla med det ca 70% -03 resp 80% -06 av dagarna, mest 4,7. Det går ofta att segla i bara shorts, men det är skönt med en shorty. Det är långt mellan spotsen nedan, var beredd att köra en del samt kolla prognoserna på Ocean Outlook först. Annars är livet mycket tillbakalutat och folket mycket trevliga och serviceminded.

    Säsong: Oktober-Februari. Den sydliga passadvinden är starkast i norr under oktober och vandrar därefter söderut sägs det.

    Förhållanden: WA erbjuder segling för alla nivåer, den vanligaste anledningen att åka hit är såklart vågseglingen som är i absolut världsklass. Sydvind ger babordshopp & styrbordsridning under svensk vinter.

    Resa: Reguljärflyg till Perth (ofta två mellanladningar), ca 10-14.000:- T&R.

    Hyrbil: Club Red Cars är ett bra och billigt alternativ som vianvänt både gångerna. De hämtar upp dig på flygplatsen efter överenskommelse och ligger nära ett billigt (dock skabbigt) hostel om man behöver sova ut lite efter resan. Äldre men pålitliga bruksbilar, Ford Falcon – en stor kombi med 6:a och automat. Hyr även ut campingutrustning.

    Spots:
    LANCELIN – En dryg timme norr om Perth, vi brukar ta oss dit snarast efter snabb inventering i Perth / Joondalup (stort shoppingcenter-område). En liten fiske- och semesterort känt för sitt crayfish-fiske som börjar i mitten av november. I januari anordnas Lancelin Ocean Classic, en stor tävling (wave, slalom och långdistans) som lockar en hel del folk -fett party på Endeavour Tavern. Annars mycket lugnt tempo – några affärer, surfshopar, restauranger (en svensk-driven!) och ett par pubar. Bra och billigt boende med pool och beachvolleyplan, på Lancelin Lodge, vandrarhem delux. Det finns även stugor och hus att hyra om man vill sköta sig själv. Skön riggning på gräsmatta precis vid stranden som även har uthyrning. Ca 400m ut omgärdar ett korallrev hela området, vilket leder till ofta midjedjupt plattvatten fritt från vågor. Det finns tre bryt vid revet (som till största delen annars ligger torrt). “Main Break” – rakt utanför launchen är där de flesta seglar vågor, kan bli stort, men vågen tappar snabbt kraften efter passage av revet som är relativt djupt. “Hole in the wall” – är nästa bryt som jag sällan seglat. “South Passage” – ligger längst norrut av de tre, namnet kommer av att det ligger vid crayfishbåtarnas södra utpassage gissar jag. Här bryten vågen runt ett rev som ligger torrt, så misstag på fel ställe leder till jobbigheter. Beroende på swellet kan det dock bli vågridning i absolut världsklass med 6-10 bottensvängar. Hade min bästa dag någonsin här med Bosso en fredag i början av november -06. Över masthögt, supercleant peelande och perfekt tryck i 4,7. Glömmer det aldrig!
    06wabo.jpg
    Bosso riggar upp i Lancelin.
    GERALDTON – En större stad några timmar längre norrut, känt för mycket vind, här finns det mesta. Mark Stone (far till Jaeger Stone för övrigt) håller även till här, bygger custombrädor stonesurf.com som ser riktigt fina ut. “Lighthouse” / “Point Moore” – Har inte seglat speciellt mycket här, det finns en surfshop. “Sunset” – Vid Sunset Caravan Park där jag bott, en bra camping som även hyr ut stugor. Har dock inte seglat mycket här heller då det inte levererat när jag var där. “Coronation” – En halvtimme norr om stan. Mycket bra hoppställe som även bjuder på hyfsad vågridning (grym med normala mått mätt!) Plattvatten innanför brytet, så stället passar alla. Före detta vildcamping som har byggts ut ordentligt med toaletter/duschar med mera. Tält eller sova i fordonet gäller om man inte väljer att bo på Sunset eller i stan.
    GNARALOO Långt norrut (140 mil från Perth tror jag), ett mytomspunnet ställe långt upp i vildmarken. Inget för den osäkre, ett mycket radikalt vågseglingsspot med side/sideoff-vindar och en mycket snabb och kraftfull våg som bryter över grunt rev. 2 timmar (dirtroad sista timmen) norr om Canarvon. Endast camping, inget färskvatten så det krävs planering och bra campinggrejer för att bo bekvämt här. Men väl på plats är det ett underbart ställe som dessutom bjuder på bra vågsurfing och fantastisk snorkling.
    06wapots.jpg
    Jag på en inte speciellt stor (men snabb!) våg på Tombstones, vindsurf-brytet i Gnaraloo
    MARGARET RIVER Stoora vågor. Söder om Perth. Har inte vart där. Än…
    ESPERENCE Ännu längre söderut. Har inte vart där heller. Än…

    poppo svarade 17 år, 1 månad sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Min guide till WA – Western Australia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.