Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min uppfinning fungerade inte bra.

• poopzilla

Medlem
    3 juni, 2003 vid 21:50

Kul!!

Tror du inte att det vore bättre att försöka hitta på en ramp som inte skadar fenan. Vet inte vad, kanske något med borst, som på en sopkvast. Dom körde ju inomhustävlingar med hopp för några år sedan, där kan man kanske få några idéer. Såg någon bild på det, tror dom hade en ränna i rampen, var dock svårt att se på den lilla bilden.

Fortsätt fundera, ska bli kul att se om du får till det.

• gurra1978

Medlem
    3 juni, 2003 vid 21:56

Fördelen med min idé är följande:

1. Hoppet är uppblåsbart, d.v.s. lätt att transportera i bilen samt i vattnet.

2. Med en fena som kan åka upp kan du komma in på hoppet i massor av olika vinklar, bra när man gör en ponch grin.gif eller vad det nu heter.

3. Sist men inte minst. Om du seglar på det sjukt långgrunda Haga Park (som jag gjorde över SM, fick gå en mil ut för att kunna segla med min 54 cm fena) så kan du segla hela vägen in och upp på stranden.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 06:43

Hej hej!

Svhysst idé !
    En kompis berättade om en inomhustävling på film, då bestod hoppet av käppar som var mjukare på toppen och vek sig åt sidan när fenan körde på! Bara att göra inbrott på någon alpinförenings klubbhus och sno lite vikkäppar! eller varför inte lite vägpinnar

detta behövs

1st flytbrygga
    ett 50-tal käppar!

Eller komma på något bättre

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 06:54

smile.gif Grymt rolig idé
    Det finns för få innovativa människor!
    Tänk vidare bara så kommer du nog snart på lösningen.

• wisco

Medlem
    4 juni, 2003 vid 07:23

hur ska du göra för att hoppet inte ska glida iväg när du kör upp på det? ett ankare lär väl inte hålla det så bra på plats?

Tänk på att fenan tar lika stor kraft i sidled som seglet, det är därför din konstruktion böjdes. Förra inläggets förslag om att fälla upp den i bräda kanske håller bättre.
    Säg till när du ska prova så man kan komma å kolla på looparna!

• dr-masse

Medlem
    4 juni, 2003 vid 07:31

Detta var det härligt galnaste jag sett på konfen på länge! Underbart!

Några små tankar:

– Fällbara fenor har ju funnits förr, kanske värt att kolla på en sådan konstruktion?
    – Kanske är lösningen att konstruera en fena som är väldigt “mild” mot rampen? Tänker att en modern freestylefena med väldigt rundad framkant och skydd på spetsen borde funka? Eller en kortad weed-fena? Du får ju ändå lite underlig stabilitet med den konstruktion du har, så en fena med lite “sämre” seglingsegenskaper men som funkar i hoppet kanske kan vara nåt?
    – Kanske är en bräda med flera fenor, och därmed kortare, lösningen? En tri-fin eller så?
    – Vad tror du om en fena med “platt” spets? Typ hydrofoil, men i det här fallet mest för att skydda hoppet? Som är vinklad så att det bara är att bränna upp på hoppet? Bifogar synnerligen amatörmässigt försök till illustration på en sådan.

Det här var skojigt! Fler idéer!

Surfa På!

(nu tog det en stund att skrapa ihop det här inlägget, kanske irrelevant nu… 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 08:11

I ett vekt skede i mitt liv så labbade jag med vågen
    istället för brädan/fenan.
    Som Masse mannen skriver så hade jag två thrustrers,
    och en liten(12cm:s) fena.

Min grund tanke med vågen var “flytbrygge modellen”
    med ramp täckt av borst(15cm), icke att förväxlas med
    borstij. wink.gif

Allt funkade sketbra och man blir snopen av att studsa
    på en sådan “stel” våg.

Dock så havererade hela iden på att brädan nöttes rejält
    på undersidan (långa borst=stela borst) så i brist på
    ekonomi och sponsorer så avslutades projektet med att jag
    skulle köra skiten ur brädan och hoppas att det håller hur
    länge som helst. cool.gif

Jodå brädan höll och hoppet höll, dessvärre så gjorde jag
    en räka och dammade in i “vågen” med full planing och
    bröt handen. frown.gif

“vågen” bärgades utav de lokala yrkesfiskarna som tyckte
    detta var ett störande moment i deras arbete.
    confused.gif
    Problemet med hårdheten har du ju redan löst, uppblåsbart
    är ju genialt.

Tror det med fenan blir svårare, men skam den som ger sig!

Keep it up!

Må gott!

• ola_p

Medlem
    4 juni, 2003 vid 11:26

Ganska säker på att jag såg en liten notis om uppblåsbart hopp i BOARDS förr ett tag sen… fullt med redbull loggor å så, hade används i ngn tävling. Var typ sånt gummi som sitter i rib båtar, och det hade en skåra åt fenan. Kanske skulle vara dags att leta lite i högarna av gamla boards…:)
    tycker iden att ha en stående våg e kanon, undrar vad redbull hoppet går löst på… crazy.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 11:42

Kul ide’ men även om du lyckas lösa gångjärnsproblemet så kommer du få en jäkla spinnout eftersom det kommer att sugas ner en massa luft till fenan. Tänk bara på vissa formulabrädor som har fenan långt bak, där sitter många gånger en “flapper”… Här är något som måste lösas.

• lars_k

Medlem
    4 juni, 2003 vid 12:16

Tillverka en “fenflapper” och häng på brädan wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 16:30

Ett sätt att lösa problemet på vore att ha en fenbox som är öppen bakåt plus ett gångjärn framtill på fenan. Alltså nån slags lång skåra mitt i häcken som är öppen baktill. Du får nog offra en bräda som du sågar en skåra i och sen förstärker/plastar på sidorna, hoppas du förstår hur jag menar..
    Din grundide är intressant men konstruktionen kommer inte att funka med de sidokrafter som uppstår + att fenan kommer för långt bak + att den kommer att ventilera eller sugaluft mao.
    Hoppas du förstått vad jag menar.
    Det har väl förkommit konstgjorda hopp innan med upponervända piassavakvastborst?
    Tror också att dom vid inomhustävlingarna i Paris hade nåt slags hopp med en skåra i (där seglarnas fenor vid fel ingångsvinkel brutalt fastnade..)

Lycka till och ge dig inte… förrän det funkar!

• nordgren

Medlem
    4 juni, 2003 vid 17:59

Hehe Lasse, riktigt fint ritat. laugh.gif wink.gif

• waterboy

Medlem
    4 juni, 2003 vid 18:18

Hej
    Men hur funkar det när fenan sitter 30 cm längre bak än brädan?? Den borde bete sig skitskumt, borde bete sig väldigt däligt…

kör hårt!

• gurra1978

Medlem
    4 juni, 2003 vid 18:29

Här kommer en till fin ritning. Den borde lösa problemet med sidstabiliteten. Enkel att tilverka, delen som sitter på bräda görs i ett stycke metall. Den delen som håller fenan har inte länge något gångjärn men har samma funktion, dock inget glapp då man kan justera trycket med muttern.

Problemet med luft under fenan tror jag är överskattat till en viss del men om det sulle vara så är det ju enkelt att ta en gammalvinyl matta och klippa till som tätar.

Tack för alla kommentarer, jag har som ni sett i min ritning tagit till mig vissa idéer. Kom gärna med fler innan jag börjar bygga prototyp 2.

Det där med att såga i brädan vill jag inte göra smile.gif

• calle_b

Medlem
    4 juni, 2003 vid 18:37

Wicked!

Själv tror jag på att göra hoppet, inte brädan…
    Men det är bara MIN tanke….

Ha de gott o lycka till me projektet!!!!

smirk.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min uppfinning fungerade inte bra.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.