Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Min uppfinning fungerade inte bra.
-
Ja vet:
“Uppblåsta pontånliknande adoptivkorvar!”
Jo just, två uppblåsbara korvar med ganska tjock diameter som fixeras på en ställning på lämpligt sätt. Kanske kan man fixera dem mot två stuprännor eller nått, därmed slipper man fenduellen och rampen blir mjuk att krasha på!
-
Ja, ett tips jag “snappat upp” för er är att lägga tunnt papper över datorskärmen och kalkera av min fina skiss.
-
Väldigt kul ide’ måste jag säga!
Har också sett inomhus tävlingar där det varit ett spår i rampen. Funkade väl sådär, kom dom lite fel så gick brädan rakt av vid fenan.
Tycker kanske att din design ger en fena som sitter alldeles för långt bak, vore bättre om fenan kunde vara fällbar i sin vanliga position men måste man kassera en bräda för att testa.
Mitt förslag är att ha två fällbara fenor, en på varje sida om brädan vid den normala fenpositionen? -
jag tror du ska koncentera dig på rampen istället.
t.ex. att du använder typ upp och nervända kvastskaft som
underlag, den bär ju brädan men släpper igenom fenan.
GOOD LUCK
fiftyeight -
De visade lite inomhus surf på eurosport för några år sedan och då använde de ramper med et spår i mitten där fenan gick i.
Kanske skulle funka med dubbla ramper med ett litet mellanrum…Kul var det i allafall när inomhusseglarna kom i full fart och missade spåret…..fenan fastnade….och seglaren flög……..för det mesta INTE upp på bassängkanten…
Jag tror att din uppfinning faller dels på att det är svårt att få en stabil konstruktion med armen som går ut. Kommer ihåg hur det var att köra med standardboxfenor som var lite för små för boxen, brädan gick skitdåligt…fick pyssla med avklippta colaburkar och dyl för att kunna köra!
-
Du kanske kunde bygga två ramper med ett litet mellanrum för fenan med piassavakvastborst som sticker ut i mellanrummet. Detta skulle förhindra att fenan/brädan kilas fast om du kommer in snett i spåret!!?
-
Varför inte bygga en ramp med borsten stående uppåt, så att brädan glider ovanpå borsten men fenan sticker ner i borsten. OK det kanske blir lite farligt om man vurpar på rampen. En annan tanke är att tillverka en specialfena, med mycket bred bas och litet djup, likt de nya freestyle-fenorna, men som är bakåtsvept likt en sjögräsfena. Då skulle man kanske kunna använda sig av vattenskidhoppsprincipen. En ramp med en blöt hal matta på.
Tanken med konstgjord ramp är häftig, men skaderisken blir nog ganska hög.
Keep up the work with new ideas!
/André
-
säg så här:(expert) ett diskställshopp med 5-6 cms mellanrum, med runda ribbor, ribborna klädda med simmdynemtrl (runt om)från badhuset 1,6-1,7 m högt
-
Nuså är en ritning klar över min version av ett surfhopp.
Principerna är att allt förutom skranmadrasser, extra vaddering och flytdunkarna är av trä. Montering sker med träpluggar och runda pinnar. Detta för att göra konstruktionen så enkel och lätt som möjligt. Det finns även många hål så att man kan trimma hoppet. Hopprampen ankras med fantasins hjälp
Förklaring:
-Skrana = madrass inkapslad med waxtyg, ett alternativ till pulka på vintern
Miss:
-De övergående pinnarna vid skårans början på ställningen ska vara nedsänkta i vattnet så att fenan ej kan ta i! -
snyggt calle!!! det där kommer att funka….
fasen va sugen man blir -
Jag såg för 8-10 år sedan inomhus tävligar i Frankrike där de använde gigantiska byggfläktar, de körde bana (och droppade in från en liten backe) och hoppade.
Hoppet hade ett spår i mitten som fenan gick i, spåret var ganska brett ned till (ca 20-30cm) och smalnade av upptill (5-10cm). Robby och grabbarna laddade ganska bra i det lilla hoppet, kicken var ca 1-1.5m hög och ungefär lika brett.
Nån fenan kördes säkert av men det fungerade varje fall. Tabeltops o loopar klarades av.Tror att det enklaste för dig är att modifiera på hoppet och inte trixa med fenan. För visso är inte alltid den enklaste vägen den bästa men jag tror att du skall fundera på det hela.
May the wind be with us.
-
Hur är glidet på rampen då? det borde vara bra med en ramp av ribbor typ el-rör som man böjer och har lagom mellanrum mellan dom så fenan glider rätt mellan dom om man skulle komma lite fel. Kanske kan funka och då slipper man fenproblemet som kan vara lite jobbigt.
-
I den franska inomhustävlingen som hölls på Bercy i paris hade man konstruerat ett hopp som bestod av en massa plastrullar som man rullade uppför (ungefär som det brukar se ut i en snabbköpskassa, som varorna rullar på mellan banden) Det var en skåra i mitten som var bred och smalnade av. Verkade funka fint, men är nog inte så tvärgjort att konstruera. Tror dock plastrullar är ett måste, annars suger brädan fast i hoppet och det blir tvärstopp. (om du inte har såpat ordentligt mycket kanske?)
Logga in för att svara.