-
Mina första vändor :)
Hej!
Jag är en nykläckt vindsurfare…..
Har äntligen varit ute på första turerna, fick problem med bussgods när jag
köpte brädan på blocket. Åkerifirman som tog hand om transporten av
brädan (DSV) levererade en trasig bräda, såg ut som en truck hade kört på nosen. CLS Ulf fick laga. 2 veckors ytterligare väntan….
Nu har jag dock varit ute på första vändorna:Plats: Onsala
1:
Första gången var jag ut och kom inte tillbaka, slutade blåsa.
Det blev en 7 timmars tur :crazy:, ca 500m ut. Fast jag var ivrig i allafall att försöka kryssa mot land under de timmar jag var där ute, höjdtagningen uteblev och jag åkte fram och tillbaka. Sen vände vinden och jag kom i land. Fick ordentlig träningsvärk i biceps, ben och ryggens vinge.
Ett fint träningspass!2:
Denna vända var bättre. Nästan vindstilla vid land, men när jag kom ut till havs så var det bättre. Där var det bra blås i seglet, såg några sälar. Mycket fin upplevelse. Kom i land relativt smidigt 🙂Nu till alla problem:
Har inte lyckats få upp brädan i planing, hur mycket måste det blåsa?
Jag har en mistral emotion 151 liter -03 med 7,4m2 segel och 45cm freeride fena.Försökt att använda hängsele, men hur ska man nå upp dit? Är det bara när man planat som man ska köra med sele?
Fotstropparna också till endast planing? Vill bara lova upp när jag närmar mig dem.
Sen var det skitsvårt när man var utanför skären att surfa rakt i medvind,
pga alla vågor! (ca 80-100cm vågor, topp-dal). Drog rigg en massa gånger, pga alla vurpor jag gjorde när jag skulle vända riggen. Nosen ville gärna dyka under vågorna. Några tips?P.S Musmupp som namn eftersom jag hade det namnet sedan tidigare på annat forum, en kvarleva…
Logga in för att svara.