Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mina första vändor :)

• Mina första vändor :)

Publicerad av musmupp på 8 juni, 2007 vid 09:03

Hej!

Jag är en nykläckt vindsurfare…..
    Har äntligen varit ute på första turerna, fick problem med bussgods när jag
    köpte brädan på blocket. Åkerifirman som tog hand om transporten av
    brädan (DSV) levererade en trasig bräda, såg ut som en truck hade kört på nosen. CLS Ulf fick laga. 2 veckors ytterligare väntan….
    Nu har jag dock varit ute på första vändorna:

Plats: Onsala

1:
    Första gången var jag ut och kom inte tillbaka, slutade blåsa.
    Det blev en 7 timmars tur :crazy:, ca 500m ut. Fast jag var ivrig i allafall att försöka kryssa mot land under de timmar jag var där ute, höjdtagningen uteblev och jag åkte fram och tillbaka. Sen vände vinden och jag kom i land. Fick ordentlig träningsvärk i biceps, ben och ryggens vinge.
    Ett fint träningspass!

2:
    Denna vända var bättre. Nästan vindstilla vid land, men när jag kom ut till havs så var det bättre. Där var det bra blås i seglet, såg några sälar. Mycket fin upplevelse. Kom i land relativt smidigt 🙂

Nu till alla problem:
    Har inte lyckats få upp brädan i planing, hur mycket måste det blåsa?
    Jag har en mistral emotion 151 liter -03 med 7,4m2 segel och 45cm freeride fena.

Försökt att använda hängsele, men hur ska man nå upp dit? Är det bara när man planat som man ska köra med sele?

Fotstropparna också till endast planing? Vill bara lova upp när jag närmar mig dem.

Sen var det skitsvårt när man var utanför skären att surfa rakt i medvind,
    pga alla vågor! (ca 80-100cm vågor, topp-dal). Drog rigg en massa gånger, pga alla vurpor jag gjorde när jag skulle vända riggen. Nosen ville gärna dyka under vågorna. Några tips?

P.S Musmupp som namn eftersom jag hade det namnet sedan tidigare på annat forum, en kvarleva…

musmupp svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

Medlem
    8 juni, 2007 vid 10:24

@musmupp 389107 wrote:

Hej!

Nu till alla problem:
    Har inte lyckats få upp brädan i planing, hur mycket måste det blåsa?
    Jag har en mistral emotion 151 liter -03 med 7,4m2 segel och 45cm freeride fena.

Försökt att använda hängsele, men hur ska man nå upp dit? Är det bara när man planat som man ska köra med sele?

Fotstropparna också till endast planing? Vill bara lova upp när jag närmar mig dem.

Sen var det skitsvårt när man var utanför skären att surfa rakt i medvind,
    pga alla vågor! (ca 80-100cm vågor, topp-dal). Drog rigg en massa gånger, pga alla vurpor jag gjorde när jag skulle vända riggen. Nosen ville gärna dyka under vågorna. Några tips?

P.S Musmupp som namn eftersom jag hade det namnet sedan tidigare på annat forum, en kvarleva…

KUL! Grymt kul att kryssa runt lite i skärgården!

Till dina frågor.

Skulle gissa på att du kan få igång den i 6-7 m/s. En fördel om du tränar på att pumpa seglet.

Sele kan användas även utan planing men man får anpassa hur mkt man hänger efter draget i seglet. En midjesele eller justerbara tampar underlättar om du inte når upp.

Fotstropparna är endast till för planing. Kolla denna pdf för lite tips http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Slip%20into%20Something%20More%20Comfortable.pdf

Svårt med tips för denna bräda i icke planing, den är ju gjord för att plana, enda tipset är väl att försöka ha böjda med så att du kan parera vågorna.

KÖR HÅRT!!

• johanc

Medlem
    9 juni, 2007 vid 12:52

Låter som att du har ett bra lättviktskit där.. Det där med planing och stroppar brukar lösa sig med lite tid på vattnet. När du fåt upp den i planing så flyttar du dig närmast automatiskt bakåt och vips så står du på stropparna, bara att stoppa i foten. Ha en trevlig sommar!!

JohanC

• canoya

Medlem
    11 juni, 2007 vid 07:38

Rakt i medvind på platt läns är alltid svårt och vingligt. Prova att slöra i sicksack med vinden snett bakifrån istället om du behöver ta dig med vinden, då går brädan dessutom snabbare och blir mer stabil.

• musmupp

Medlem
    1 juli, 2007 vid 22:59

Var ute igen nu i helgen, blev en vända ute vid Smarholmen.
    Det blir alltid lite framgångar, till helgen lyckades jag komma
    upp i planing med stroppar! Underbar känsla att hänga i stroppar istället för armar. Fast jag måste lära mig att vända
    på något vettigt sätt…. Nu funkar det så att jag seglar åt ett håll, badar, ordnar för färd åt andra hållet, kliver upp, drar rigg, seglar badar…….. osv.
    Som ni förstår så blir man ganska trött av detta förfarande 🙂
    Fast det kändes bra mycket skönare att nu kunna hänga i sele
    när man seglar åtminstone.
    Så vad ska jag satsa på lära mig härnäst? Gippa? Tacking? (vad heter det på svenska?) Skulle behöva någon ordlista för alla begrepp här…..

Vad är enklast? Vanligast (användbarast)?

/musmupp

• booman

Medlem
    2 juli, 2007 vid 07:41

Tjena! Kul att du börjar få fart…

Vad gäller att vända så är väl det lättaste att lära sig, Slaget/tacken… Du lutar masten/seglet bakåt mot aktern på brädan så att den svänger upp så långt möjligt MOT vinden, du kan trycka till lite extra med fötterna och ”vrida” brädan ytterligare. Sen går du runt masten till andra sidan, lutar fram den mot fören så att du får vind i seglet igen och därmed fortsätter att svänga. (med vinden). Sen rätar du upp hela riggen igen och fortsätter som vanligt.

Det som är lättare och roligare när det blåser, men kanske svårare att lära sig, är gippen. Då lutar du hela riggen mot fören så att du ”faller av” med vinden, samtidigt som du kan luta brädan åt det håll du svänger (ung. som en slalomskida). När du svängt så långt att du åker rakt med vinden (riggen 90 grader över brädan) kan du börja att släppa den bakre bomhanden så att seglet svänger runt.(tänk på att hålla masthanden så nära masten som möjligt i detta skede, det gör att seglet lättare roterar runt sin egen axel. Ett vanligt fel är att man håller masthanden för långt från masten vilket gör riggen både tung och svårhanterlig när vinden tar tag ) Men lyckas du få runt seglet, vilket går väldigt lätt när man får till det, så tar du tag på andra sidan, ”skotar” in och fortsätter på den nya ”bogen”.

Vet inte om du blev nå klokare av detta, men ett försök till förklaring i alla fall…

Kan rekommendera den här DVD:n, har den själv. Beställ online, kommer inom en vecka… http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0145v01.htm. Kanonskiva som både går igenom HUR man gör och de vanligaste misstagen.

Mvh

//BooMan

• musmupp

Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:13

Gippen verkar nästan lite lättare, fast det går väl bara använda när man vänder från motvind till medvind?

Slaget har jag svårt att klara pga vågor, för
    sölig sidbyte på brädan + dålig balans. Jag får nog träna lite balettsteg 🙂
    i lättare vindar. Det var mycket bra beskrivning av båda rörelserna.
    Sista jobbveckan nu, sen är det dags för surfträning!

/musmupp

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mina första vändor :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.