Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda, -> mer tryck???

• mindre bräda, -> mer tryck???

Publicerad av herodude på 23 februari, 2004 vid 13:22

hej, nu är det så att jag ska köpa ny bräda till våren vet inte riktigt om man ska ta en 87 liters, eller 84 eller 91??? jag kör iaf en 113 liters nu, och n är man har köppt en mindre bräda hur är det, den planar inte lika tidigt eller?? alltså jag menar man måste ha mer tryck i seglet för att plana med en 87 liters än en 113 eller????

herodude svarade 21 år sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    23 februari, 2004 vid 13:31

Lite mera information tack wink.gif

Typ din vikt..va för vindar o förhållanden du tänker på att segla i…

• ove226

Medlem
    23 februari, 2004 vid 13:40

nej en mindre bräda planer inte lika tidigt..fast det beror mycket på bredden också i.o.f!
    men skillnaden på en 87 och 113 liters bräda är nog rätt så stor!!
    alltså mer vind för 87liters brädan..

• ola-h

Medlem
    23 februari, 2004 vid 15:15

I praktiken blir det nog som du misstänker, dvs att den mindre brädan kräver mer tryck i seglet för att plana. Är man duktig (på att segla småbrädor) är det dock inte alls säkert att det blir så.

Det som framför allt kräver mer tryck (eller bättre teknik) är just att komma över själva planingströskeln. När sedan farten ökar krävs allt mindre teknik för att få ut fördelarna en mindre bräda kan erbjuda.

Givetvis spelar brädtypen också stor roll, inte bara storleken.

• herodude

Medlem
    23 februari, 2004 vid 22:36

aah hmm jag väger lite under 70 kg, brädan jag har nu är en freeride (mistral flow 284) alltså ingen wide style, ´den e 59 bred, och nu ska jag nog köpa en wave freestyle, jag har inte bestämt mig antingen en RRD freewave (m) och den är på 87 liter enligt tillverkaren och är 57 cm bred.
    antingen den rrd’n eller så blir det jp’s freestle wave, antingen den på 84 liter som är 57,5 bred eller den på 91 som är 59,5 bred… jag vet inte någon som kan hjälpa med det här också, alltså vilken storlek som nog är klokast???? jag seglar enbart i apelviken, nästan iaf, och jag hade tänkt att framöver komplettera med en liten vågis för blåsiga dagar.. det här är tänkt som en bräda för de flesta förhållandena, 3,7 4,6 och 6,0 finns ingen bräda som klarar det, men vilken är smartast?? om man tänker har mest använding för sen om man kompletterar med en liten vågis för 3,7 och kanske några 4,6 dagar???

• ola-h

Medlem
    24 februari, 2004 vid 07:07

Jag har varken kört JP:n eller RRD:n, men de som kört dem säger att båda är bra brädor. Min känsla är att RRD:n är lite mer wave och JP-brädorna går aningens mer åt freestylehållet. Skillnaden lär dock inte vara direkt stor.

Om du väger under 70 kilo så tror jag alla tre brädorna du föreslår är tillräckligt stora för 6.0. JP FSW 91 ger dig lite extra storlek för trick och sådant, men de mindre brädorna är antagligen enklare atthantera då det blåser rejält. Man kan säga så här: någon av de mindre är nog det bästa valet så länge du kör brädan som endabräda, men när du kompletterat med den lilla vågisen du pratat om så får du ett ”bättre par” genom att nu välja t ex den stora JP:n. Så, det hela beror lite på hur länge du kommer segla med brädan som endabräda.

Å andra sidan, jag väger också bara lite under 70 och för mig känns 84 liter som rätt lagom storlek på en stor bräda (upp till 6.0). Eftersom du antgligen kommer utvecklas när du byter till en freestylewave från din flow så kanske en bräda runt 85 liter blir rätt lagom som största och du kan då vara fri att välja din planerade lilla vågis så liten du vill.

Å andra sidan (igen, det blir väl tredje sidan nu…) så ger en större bräda (91) dig möjlighet att senare också kompletttera med ett större segel om du vill få mer tid på vattnet. För ca 85 liter freestyle-våg är 6.0 ungefär max.

Svåra val, svåra val. Personalen på SP kan säkert ge en del bra råd också eftersom de säljer mycket prylar av den föreslagna typen och också seglat de olika brädorna.

• herodude

Medlem
    24 februari, 2004 vid 07:47

aah fan det är svin svårt, jag vet inte riktigt, som det ser ut nu så kommer jag hålla mig runt 6,0 som största, och jag vet inte så snabbt jag har pengar tänkte jag mig den lilla brädan men, mina segel e skabbiga å så, så jag tror det kanske blir en ny segel linje nästa år.. de e sviin svårt men men iaf får snacka me dem på sp va de tycker.. tongue.gif tack för hjälpen alla..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda, -> mer tryck???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.