Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mindre bräda? när då?
-
Mindre bräda? när då?
Publicerad av spiff på 26 december, 2008 vid 02:58Tja!
Har surfat en säsong o då kört på en fanatic freeride bräda på 145 L (splajs ny). Kört med ett 5,2 segel. Enligt mig själv har det gått bra som fan (liten överdrift förmodligen) men i slutet av säsongen jag började känna att jag inte behövde ha så stor bräda. Nu när det börjar dra ihop sig till ny säsong funderar jag på o fixa en mindre men har ingen aning om vad jag ska eller vill ha… eller om det e lönt. Jag e inte så bra så vattenstarten lyckas ibland men det e oftast en hel del mekk… jag skulle vilja ha en så liten bräda så möjligt fast fortfarande med möjligheten att dra upp seglet ståendes på brädan. Vågen visar 74 kg… Nån som har lite tips o trix att komma med?
animar svarade 15 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Spiff;522807 wrote:Tja!
Har surfat en säsong o då kört på en fanatic freeride bräda på 145 L (splajs ny). Kört med ett 5,2 segel. Enligt mig själv har det gått bra som fan (liten överdrift förmodligen) men i slutet av säsongen jag började känna att jag inte behövde ha så stor bräda. Nu när det börjar dra ihop sig till ny säsong funderar jag på o fixa en mindre men har ingen aning om vad jag ska eller vill ha… eller om det e lönt. Jag e inte så bra så vattenstarten lyckas ibland men det e oftast en hel del mekk… jag skulle vilja ha en så liten bräda så möjligt fast fortfarande med möjligheten att dra upp seglet ståendes på brädan. Vågen visar 74 kg… Nån som har lite tips o trix att komma med?
Komplettera dina grejjer med en 100-110l f-ridebräda+en 6.0-7.0 så får du mycket mer tid på vattnet.:santa:
-
Knatte
Gäst26 december, 2008 vid 09:02Tror också att en freeridebräda på 100-120 liter kommer göra din surfing roligare och att du utvecklas snabbare. Plus som tipset ovan säger flera (större segel) så kommer du komma upp en nivå till rätt fort.
Har du råd, så behåll din gamla bräda också, för de dagarna som det blåser mindre. Då har du definitivt nytta av större segel också 🙂 (På en 145 litare så bör du lätt kunna använda segel uppåt 7.5-8.0 kvm för de småblåsiga dagarna..)
Men grundtipset är ju lite mindre bräda och minst ett större segel, så är du ingång i en roligare fas.. -
Alternativet är att fortsätta åka på den bräda du har och istället skaffar en större rigg (som du iaf måste göra förr eller senare) och fortsätta nöta ytterligare ett tag tills du vet vilken typ av bräda du vill ha i mindre storlek, våg, freeride, freestyle eller slalom. Med en rigg på 7.5 och uppåt kommer du att mer än fördubbla antal surfdagar och lära dig massor med hjälp av timmar på vattnet.
Under den kommande säsongen kan du också prova på lite olika brädor för att se vad du själv tycker verkar vara ok, många leverantörer ordnar testhelger och demodagar på kända spots. Kristihimmelsfärd på Öland Haga Park brukar vara en typisk sådan.Ytterligare en sak är att du kan “justera” din nuvarande bräda genom att du byter till mindre eller större fena. Med en mindre fena kommer brädan att kännas mindre och mer kontrollerad när det väl sätter fart.
Jag misstänker nämligen att du bara har en fena idag, originalfenan som antagligen är ganska stor, eller hur?Med en större rigg typ 7.5-7.8 kommer du att få många seglingsdagar, lära dig mer och på så sätt ganska snart med lätthet kliva över till en mindre bräda runt 110-115. På den kan du sedan använda både den större riggen och den mindre som du redan har. För lättvindsdagar behåller du din nuvarande bräda, det är iaf ett alternativ……..
-
Har en mistral flow 276 på 103 liter till salu här. Den klev jag över på från en AHD 150 liter och med närmare 86 kg på vågskrället så går det att dra rigg, men det kanske inte är superlätt i början. Jag började dra rigg på henne men lärde mig rätt fort att vattenstarta på na. Kan va ett billigt och bra alternativ för att testa en mindre bräda.
-
Köp något “prisvärt” som t.es stoorefaen flow runt 100 liter. Och skaffa klart fler segel! 5.2 6.2 7.0 eller så vore väll bra. Mindre segel behöver du inte på ett tag tycker jag..
Köp fler segel och lätt ner en tusenlapp på en okej bräda runt 100 liter!
-
Första prioritet skall utan vidare vara en större rigg. Med din vikt så kanske du inte behöver ett så stort segel som 7.5 som nästa, men en 6.5-7.0 behöver du definitivt.
Fördelen med den storleken är att den passar bra som störstasegel på en 105 liters bräda, som sannolikt borde vara nästa anskaffning.
Skaffa en ny större rigg till våren, mera tid på vattnet, och fundera på en mindre bräda någon gång på sensommaren (eller till och med senare).
-
110 liters freeride av lite nyare snitt. Ca 65 bred eller så säger jag. + lite fler större segel som alla andra säger.
Med detta bör du kunna klara dig ett par år framåt. Efter det börjar det nog bli dags att fundera på vad det är för segling du egentligen vill hålla på med (speed, frestyle, våg, freeride, formula,…) och köpa utrustning beroende på det.
-
Knatte
Gäst28 december, 2008 vid 13:47@JPS 522972 wrote:
110 liters freeride av lite nyare snitt. Ca 65 bred eller så säger jag. + lite fler större segel som alla andra säger.
Med detta bör du kunna klara dig ett par år framåt. Efter det börjar det nog bli dags att fundera på vad det är för segling du egentligen vill hålla på med (speed, frestyle, våg, freeride, formula,…) och köpa utrustning beroende på det.
Håller definitivt med om att det skall vara en bredare och nyare bräda. Försök undvika snåla och att köpa en gammal “smal” bräda..
Du skall som JPS säger sikta uppåt 65 cm eller så. Absolut inte under 60 cm, om du vill ha en smärtfri övergång.Bred bräda = Du kan använda större segel, planar tidigare, stabilare mm.
-
Får jag hänga på Spiff med lite nybörjarfrågor. Har också surfat en säsong. Har en 155 l RRD Evolution (”nybörjarbrädan”) och ett 5,5 segel (får låna ett 4,5 vid behov), väger 55 kg. Kan inte vattenstarta utan drar segel. I vindar över ca 7 m/s badar jag fortfarande en hel del när jag skall slå el gippa. Har planat och klarar även vindbyar upp till 10 m/s med 5.5 segel. Har testat sele en gång men det har inte funkat riktigt ännu. Måste komma i selen snart för axlar och armbågar tar så mycket stryk (aj, aj, aj). Känner ibland att jag vill ha det mindre seglet (4,5) när det blåser över 7 m/s för att inte bada så mycket och surfa mer, men får rådet att traggla vidare med 5,5 och strunta i det mindre seglet. Hur kommer jag vidare i surfandet, vad skall jag satsa på att lära mig nu och hur? Har för mig att jag sett några råd här på forumet om hur man börja surfa med sele, men finner dem inte nu. Skulle vilja ha en plan för nästa säsong så att jag vet vilka steg jag skall ta för att komma vidare i surfandet men är nu lite vilsen.
-
Spiff och AniMar: Ni har båda samma kombination: JÄTTESTOR bräda och litet segel. En mycket dålig kombo, ett så litet segel väger för lite för att hålla den stora klunsiga brädan i schack. 5.5 är lagom till en bräda på runt 90-100 liter, AniMar som är så lätt skulle antagligen kunna segla en bräda på 70-80 liter med, men först efter lite övning på en 90-litare. Omvänt, perfekt segel till en bräda på 140-150 liter är runt 8-9 kvadrat. Frågan är dock om inte 155 liter ändå är i största laget för dig, AniMar, 130 vore nog mer lagom för en stor lättvindsbräda åt dig.
Jag var i Egypten i somras och såg många små och nätta nybörjare försöka segla brädor mellan 150 och 200 liter i planingsvindar. Jag fick de flesta av dem att gå ner till betydligt mindre brädor och det gjorde nästan alltid situationen bättre.
-
AniMar;523026 wrote:Får jag hänga på Spiff med lite nybörjarfrågor. Har också surfat en säsong. Har en 155 l RRD Evolution (”nybörjarbrädan”) och ett 5,5 segel (får låna ett 4,5 vid behov), väger 55 kg.
Hej!
5.5 och 4.5 kommer du ganska långt med om du väger 55kg, men du kommer och plana
lika tidigt med en modern 100-110l bräda som väger 6kg som din 155l som väger ca 13-14kg, mitt råd gnugga på vattenstarterna och sen byt bräda. -
AniMar;523026 wrote:Får jag hänga på Spiff med lite nybörjarfrågor. Har också surfat en säsong. Har en 155 l RRD Evolution (”nybörjarbrädan”) och ett 5,5 segel (får låna ett 4,5 vid behov), väger 55 kg. Kan inte vattenstarta utan drar segel. I vindar över ca 7 m/s badar jag fortfarande en hel del när jag skall slå el gippa. Har planat och klarar även vindbyar upp till 10 m/s med 5.5 segel. Har testat sele en gång men det har inte funkat riktigt ännu. Måste komma i selen snart för axlar och armbågar tar så mycket stryk (aj, aj, aj). Känner ibland att jag vill ha det mindre seglet (4,5) när det blåser över 7 m/s för att inte bada så mycket och surfa mer, men får rådet att traggla vidare med 5,5 och strunta i det mindre seglet. Hur kommer jag vidare i surfandet, vad skall jag satsa på att lära mig nu och hur? Har för mig att jag sett några råd här på forumet om hur man börja surfa med sele, men finner dem inte nu. Skulle vilja ha en plan för nästa säsong så att jag vet vilka steg jag skall ta för att komma vidare i surfandet men är nu lite vilsen.
Vi ligger nog ungefär på samma nivå även fast jag inte lagt något krut alls på gippar utan slår alltid när jag vänder :-). Däremot så försökte jag komma i selen så fort som möjligt efter råd här på forumet. Det blir en jäkla skillnad och jag förstår om det blir svårt att hålla i det större seglet när det blåser lite mer om man kör utan sele. Framförallt så orkar man köra mer och då får man ju även mer tid på vattnet. Så nästa steg för dig måste bara vara att börja köra med sele för då kommer du också kunna ta lite större segel när det blåser.
-
Knatte
Gäst28 december, 2008 vid 20:50@AniMar 523026 wrote:
Får jag hänga på Spiff med lite nybörjarfrågor. Har också surfat en säsong. Har en 155 l RRD Evolution (”nybörjarbrädan”) och ett 5,5 segel (får låna ett 4,5 vid behov), väger 55 kg. Kan inte vattenstarta utan drar segel. I vindar över ca 7 m/s badar jag fortfarande en hel del när jag skall slå el gippa. Har planat och klarar även vindbyar upp till 10 m/s med 5.5 segel. Har testat sele en gång men det har inte funkat riktigt ännu. Måste komma i selen snart för axlar och armbågar tar så mycket stryk (aj, aj, aj). Känner ibland att jag vill ha det mindre seglet (4,5) när det blåser över 7 m/s för att inte bada så mycket och surfa mer, men får rådet att traggla vidare med 5,5 och strunta i det mindre seglet. Hur kommer jag vidare i surfandet, vad skall jag satsa på att lära mig nu och hur? Har för mig att jag sett några råd här på forumet om hur man börja surfa med sele, men finner dem inte nu. Skulle vilja ha en plan för nästa säsong så att jag vet vilka steg jag skall ta för att komma vidare i surfandet men är nu lite vilsen.
Kika på dessa trådar:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50713&highlight=anv%E4nda+h%E4ngsele
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38768&highlight=anv%E4nda+h%E4ngsele
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43842&highlight=anv%E4nda+h%E4ngsele
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=24632&highlight=anv%E4nda+h%E4ngseleMen med hängsele och i början en midjesele, så kommer du orka mera och större segel och plana bättre regelbundet. Hängselen är vindsurfarens bästa vän 🙂 Då klarar du av större segel som krävs för din lite större bräda. (Som de andra har skrivit innan)
-
Tja..
Måste tacka för alla svar o tips…
Skaffade btw en weed fena i slutat av förra säsongen o de gjorde saken bättre. Annars måste jag säga att det faktiskt funkat bra med 5,2 segel på 145an.. lite segt går det dock i svaga vindar men vid 10 m/s o över går det riktigt fort.. planar lätt. Nya segel är också införskaffade så ska ta en funderare på en mindre bräda runt 110 L. Sätter vattenstarten då o då men de e fortfarande meckit. Större segel e också fixat så de ser bra ut inför säsong 09!! -
Knatte
Gäst29 december, 2008 vid 07:43@Spiff 523086 wrote:
Tja..
Måste tacka för alla svar o tips…
Skaffade btw en weed fena i slutat av förra säsongen o de gjorde saken bättre. Annars måste jag säga att det faktiskt funkat bra med 5,2 segel på 145an.. lite segt går det dock i svaga vindar men vid 10 m/s o över går det riktigt fort.. planar lätt. Nya segel är också införskaffade så ska ta en funderare på en mindre bräda runt 110 L. Sätter vattenstarten då o då men de e fortfarande meckit. Större segel e också fixat så de ser bra ut inför säsong 09!!Det har säkert funkat bra med 5.2 kvm segel på din nuvarande bräda. Men det är inte optimalt på något sätt och det lär funka bättre/lossna med större segel:smile: Nu när du har skaffat större segel, lär du märka en stor skillnad i fart/balans i grejerna :laugh:
Logga in för att svara.