Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

• mindre bräda och mindre segelyta

Publicerad av spray på 29 december, 2008 vid 22:37

Då jag kommer börja plugga i höst så vill jag ha en bräda till innan man blir pank. Har en 145litare nu, väger 78kg.

Har ett goya på 6.5kvm.

Skulle vilja ha en bräda som är snabb och lättåkt. Inte fööör svårmanövererad.
    Brädan ska vara min ”Hårdvindbräda”.

Vad skulle ni köra på för volym?
    Vilken bräda och segelstorlek tror ni skulle bli ett bra steg ner från min nuvarande setup?

carl-r svarade 16 år, 3 månader sedan 22 Medlemmar · 106 Svar
  • 106 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    29 december, 2008 vid 23:23

En freewave eller freeride runt 90-100 liter borde bli bra. Köp nya Boards som kommer ut i dagarna, de har en lista på lagom stora freewaves beroende på kroppsvikt, skicklighet och vindförhållanden.

• kinetic

Medlem
    29 december, 2008 vid 23:29

Gå på en 80-liters bräda e mitt råd, eller det skulle jag gjort iaf…

• rasmus_w

Medlem
    29 december, 2008 vid 23:41

Ganska rejält stort hopp mellan 145 och 80 liter skulle jag vilja säga. 100 liter är fortfarande rätt enkelt att dra rigg på för nån runt 75 kilo, plus att det funkar bättre om man har 6.5 som minsta segel.

• kinetic

Medlem
    29 december, 2008 vid 23:47

Rasmus: Han skrev inget om att ”dra rigg”…Ett 6.5 på en 80-liters ”allround/slalom” e perfa…Jag väger själv ca 82kg o körde tidigare på ca 100liter…Gick o dra rigg men inget man gjorde frivilligt, så att endast köpa en 100-litrare pga den anledningen skulle jag inte göra…Han kommer ha roligare med en 80-litrare när det blåser mer, visst är det ett stort hopp men det är vad jag skulle göra iaf…Själv kör jag på en 72-litersbräda som ända bräda sedan i höstas, o den går som bäst med 6.8 (kör 7.6 o neråt…)

• kinetic

Medlem
    29 december, 2008 vid 23:58

Apropå stora hopp: Själv gick jag från en 160-liters ”330:a” till en Vinta 270 (typ 80 liter) när det begav sig (-88/-89)…Köpte Vintan av Surfers i Varberg, rätt kul historia då jag berättade över telefon att jag vägde 60kg o frågade om det gick att dra rigg på den…Svaret var: Jajamän, ja kan dra rigg på den själv trots att jag väger 75″ sa säljaren…Nåja, när ja väl fick brädan så var det bara att glömma o dra rigg, volymen i sig var kanske lagom men i.o.m att mastkassetten satt så förbannat långt fram så gick det ändå inte, iaf inte utan en hel del övning…Men jag lärde mig o segla brädan med en gång, blev ett bra sätt att öva in beachstart samt vattenstarten så småningom…Fast i ärlighetens namn så drar jag mig än idag för allt vad vattenstart heter med ett cambersegel som ”hamnat fel” då mastfickan är helt vattenfylld, då e de bättre att ”dra rigg” så fickan töms o sen försöka på nytt med vattenstart, annat var de med de gamla cambersegelen som hade ”smal” ficka, dem kunde man starta med trots att de var vattenfyllda, iaf efter att ha simmat ut till toppen o tryckt upp seglet:grin:

• rasmus_w

Medlem
    30 december, 2008 vid 00:53

72 liter som enda bräda? Är det en RRD 271? 🙂 Får du verkligen nåt seglat med den lilla brädan? Jag har mest kört med min freewave 86 och mest guppat runt utan drag.

Att jag tog upp dra rigg beror på två saker. Dels så har Spray än så länge inte lärt sig vattenstarta vad jag vet, och dels så handlar det om att en brädstorlek jag tycker är väldigt bra att ha är den allra minsta bräda jag kan segla hem på om vinden skulle råka dö nästan helt och det brukar vara detsamma som den minsta bräda jag kan dra rigg på. En bräda i den storleken är grym med 5.5, går till nöds att segla med 6.5 och är fortfarande ganska kontrollerbar med fullt drag i 4.5. Plus att jag får fler dagar på vattnet eftersom jag vet att jag kommer hem om vinden dör och därför vågar sticka ut i lite tveksamma vindar.

Sen är klart, vill man segla de där dagarna man har fullt drag i 3.3:an så har man inget val, man måste ha en riktigt liten bräda och då får man helt enkelt glömma det där med att kunna guppa hem i marginell vind. Plana eller simma!

• kinetic

Medlem
    30 december, 2008 vid 01:00

Nej…det är en RRD 268:grin: . Med 7.6 så planar jag i ca 7 m/s (stadig vind), med 6.8 något senare…Dock så är 7.6 något för stort för brädan men det funkar. Med 6.8 går brädan som tåget, klart bästa seglet till brädan (hittills)! Har även kört med 6.2 en gång men det kändes väldigt litet:grin: ! Sen ska jag väl tillägga att trots att jag bor i Sthlm så seglar jag mest (nästan alltid) i Skåne eller ev Öland, tycker att de flesta (alla) spotsen suger här i Sthlm.

• Knatte

Gäst
    30 december, 2008 vid 08:02

Var skall du surfa?? Insjö eller haven med bra vind…
    Är det uppe i din vanliga insjö, så skall du nog hålla dig över/omkring 100 liter om du vill få surfat något….
    Till en 100 litare så borde det funka med något från 5.5 kvm och uppåt 7.5 kvm utan större problem. Så har du ett 6.5 kvm redan så kanske du skulle satsa på ett 5.5 eller lite mindre som minsta segel.

Jag hade gått för en freeride som är omkring 65 cm bred..

Typ sådant här:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21392/cat/12 (var ända brädan som passade in på köp och sälj..)

• spray

Medlem
    31 december, 2008 vid 14:57

Tack för alla tips 😀

hur skulle ni prioriterat, bräda eller rigg först? min 145 känns stooooor 🙂

Om någon har en fin JP-bräda (typ supersport) tillsalu för en bra peng så kan ni PM:a…

105liter kanske blir bra för mig.

• tim-eriksson

Medlem
    31 december, 2008 vid 15:01
    Spray;523392 wrote:
    Tack för alla tips 😀

hur skulle ni prioriterat, bräda eller rigg först? min 145 känns stooooor 🙂

Om någon har en fin JP-bräda (typ supersport) tillsalu för en bra peng så kan ni PM:a…

105liter kanske blir bra för mig.

Hugg Goya 95 liters brädan här på steffo?=!

Jag har 98->144 liters och det fungerar bra. 6.4 kommer bli klockrent att ha som största segel på goya one 95.an.

• pgvirtual

Medlem
    31 december, 2008 vid 15:51

95 liter (drygt 15 liter plus) är nog för litet för Spray, då skall vattenstarten sitta redan. Och gipparna på 145 liter skall nog också funka. Annars blir det inget kul att träna gippar på ”liten” bräda.
    En 105 liters bräda passar nog betydligt bättre. Den känns redan ”liten”, och är MYCKET mindre än 145 liter, men det går relativt enkelt att dra rigg. Och en 105 liters bräda kan funka bra i många år framöver som enda bräda (för en fattig studerande) för riggar mellan 4.5 och 7 m2.
    Nästa segel borde vara ungefär 5.5-5.7. Hoppet från 6.5 till 5.5 är lämpligt, men 5.7 är generellt sett en mera allround storlek.

• svennebanan

Medlem
    31 december, 2008 vid 16:00

Du kanske ska välja klart mellan plugg i Lund eller Västerås innan du väljer minsta bräda;).

• rasmus_w

Medlem
    31 december, 2008 vid 16:56

@PGVirtual 523400 wrote:

95 liter (drygt 15 liter plus) är nog för litet för Spray, då skall vattenstarten sitta redan. Och gipparna på 145 liter skall nog också funka. Annars blir det inget kul att träna gippar på ”liten” bräda.
    En 105 liters bräda passar nog betydligt bättre. Den känns redan ”liten”, och är MYCKET mindre än 145 liter, men det går relativt enkelt att dra rigg. Och en 105 liters bräda kan funka bra i många år framöver som enda bräda (för en fattig studerande) för riggar mellan 4.5 och 7 m2.

Jag skulle vilja säga att det där hänger på om han vill behålla 145-litaren eller inte. Jag har hela tiden utgått från att han tänker göra det och då känns det relevantare att fråga sig vad som är ett lagom hopp storleksmässigt än att fråga sig om han klarar att segla en så liten bräda. Att kräva att vattenstarterna och gipparna ska sitta bra på stora brädan tycker jag är att ta i eftersom bägge manövrarna är mycket enklare på en liten bräda. Jag ser snarare möjligheten att han först lär sig vattenstarta och gippa på lilla brädan och sen tar med sig den tekniken till stora brädan.

• spray

Medlem
    31 december, 2008 vid 17:55

Jag tycker det är skitsvårt att gippa. Har i princip aldrig lyckats ännu, efter två sesonger. Kan ju bero lite på att jag är helt och hållet självlärd.. Måste söka upp någon surfkompis i sommar..

Rasmus har ju lite rätt där, jag tänker behålla min 145litare.. Den har fått sig nån liten smäll så den är inte i toppskick och med tanke på vad jag gav för den så vågar jag knappt tänka på andrahandsvärdet 🙂 🙂

Skiljer det mycket i svårighet mellan 95, 105 och 110L tex? Eller är bredden viktigaste faktorn?

• rasmus_w

Medlem
    31 december, 2008 vid 18:19

När brädan står helt stilla så handlar det egentligen bara om volym och hur den är fördelad. En bräda som är en meter bred och 2 cm tjock kommer inte bära dig hem i 1 m/s, som tur är görs inga såna brädor. Så fort brädan rör på sig blir shapen viktigare och i planing eller halvplaning är volymen bara en siffra. Däremot svänger en bräda mycket lättare om den är smal, du måste inte pressa ner läkanten med hela kroppstyngden för att gippa. Den planar dessutom på en betydligt mindre yta vilket betyder att så fort du planar så kommer det gå mycket fortare och små skvalpvågor knuffar inte omkring brädan lika mycket så den blir lättare att kontrollera när det går fort på skumpigt vatten.

En annan sak som händer när brädan krymper är att planingströskeln bli mer markerad eftersom en liten bräda blir trögare än en stor i icke-planing samtidigt som den är mycket snabbare i planing. I början kommer du uppleva att du skjuts iväg som en kanonkula när du planar upp och nästan tvärnitar om du tappar planing och det kräver lite tillvänjning.

En annan skilllnad är hur att den stora brädan flyter mycket högre så du måste i praktiken ta dig upp en bit till när du vattenstartar. Det kan till och med vara en fördel att brädan sjunker när du kan vattenstarta eftersom det betyder att riggen bara behöver lyfta upp dig tills du står på brädan med vatten upp till knäna.

Det som däremot kan ställa till det för dig är om det blir ett ”gap” mellan brädorna. Säg t.ex. att du är totalt galen och köper en bräda på 60 liter. Då kommer du rätt ofta upptäcka att det blåser på tok för mycket för 145:an men att vinden inte räcker ens till halvplaning på lilla brädan.

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.