Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mindre haveri
-
Mindre haveri
Publicerad av karnan på 8 maj, 2006 vid 07:37Så fick man äntligen komma ut på vattnet. Har legat i startgroparna en månad drygt men det har inte velat sig. En liten smolk i bägaren dock: Pajade seglet. Nedersta lattan på mitt Simmer Zero Seven 7.4 har knaprat sig igenom plastflärpen som sitter i mastfickan. Lattan ligger alltså inte an som den ska mot masten, utan sticker in i mastfickan vid sidan om masten. Seglet är inne på sin femte eller sjätte säsong så det var väl bara att vänta. Hur som helst, vad göra?
Ett första alternativ är förstås att köpa ett nytt segel. Men om nu inte kassan rinner till så ser jag två alternativ: laga eller köra som det är. Ni som har koll på läget, är detta något som kan vara lönt att laga hos en segelmakare? Någon som vet ungefär vad det kostar? Finns det någon i Göteborg som gör denna typ av jobb? Och i väntan på ett avgörande, vad tror ni om att ta bort lattan och köra utan? Tappar man allt bottendrag då eller funkar riggen hjälpligt ändå?
/Johan
karnan svarade 18 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
NorthSails brevid Surfcompaniet kanske kan göra något åt det. De fixade mitt severne S1 förra året, där var det bara maststrumpan iofs. Men de kan nog fixa ditt med.
-
Northsails är väl sådär bra på att laga vindsurf segel…
Är nog knappt värt besväret att lägga 400:- (?) på ett såpass gammal segel som snart kommer att paja ngn annan stans?
Just zero-seven har dem ju till väldigt bra pris på SP och då får du ett helt nytt segel… -
Fick en mastficka fixad av en skomakare. Skulle tippa på att det blir betydligt billigare än hos en sgelemakare. För mig vart det 150 kr om jag inte missminner mig. Det vart kanske inte världens snyggaste lagning med fullt godkänt. På ett så pass gammalt segel kanske det inte spelar någon större roll? Värt att kolla upp iaf.
-
lumpan wrote:Fick en mastficka fixad av en skomakare. Skulle tippa på att det blir betydligt billigare än hos en sgelemakare. För mig vart det 150 kr om jag inte missminner mig. Det vart kanske inte världens snyggaste lagning med fullt godkänt. På ett så pass gammalt segel kanske det inte spelar någon större roll? Värt att kolla upp iaf.
Yes, detta har jag också testat med gott resultat.
Jag har råkat ut för just detta – en latta som tränger ut framåt. Jag tog en kraftig lastrem och la den på hålet och längs med lattficka på fram- och baksida och sydde fast om du fattar vad jag menar. Har man segelsömnadshandske går det bra – annars som sagt skomakaren. Om det är lätt åtkomligt, två sömmar, 50 kr.
-
Knatte
Gäst8 maj, 2006 vid 11:55Tror inte på att ta bort nedersta lattan. tror det blir en konstig obalans då :blush: Kan du inte fixa till detta själv med silvertejp eller någon annan lösning?
Tror inte det är värt att lämna in detta till en segelmakare. Men en skomakare kanske/ Mister minit eller vad de heter. Men jag tror på att fixa till detta själv, via synål och tråd eller silvertejp:wink:
-
Knatte wrote:Tror inte på att ta bort nedersta lattan. tror det blir en konstig obalans då :blush: Kan du inte fixa till detta själv med silvertejp eller någon annan lösning?
Tror inte det är värt att lämna in detta till en segelmakare. Men en skomakare kanske/ Mister minit eller vad de heter. Men jag tror på att fixa till detta själv, via synål och tråd eller silvertejp:wink:
Silvertejp kommer aldrig att hålla – den går rakt igenom.
-
Har du tillgång till en symaskin så kan du fixa det själv!
1. Sprätta loss mastfickan ca 20 cm åt vart håll från lattfickan.
2. Ta en rem, typ en bit säkerhetsbälte eller liknande och vik om lattfickans avslutning så att den räcker ca 5 cm på var sida om seglet.
3. Sy fast med björntråd några gånger fram och tillbaka längs lattfickans över- och underkant. Lämna tillräckligt brett mellan sömmarna så att lattan säkert går i ända fram.
4. Sy dit mastfickan igen. Obs! Sy inte rakt över lattfickan utan hoppa över en bit som du ser att de har gjort på fabriken.
5. Justera lattspänningen.
6. Rigga och kör något år till med seglet!/Håkan
-
Nu skall vi prata om en latta, men inte vilken latta som helst utan en platta. Ja, en sån som man sätter i lattänden så att den blir bredare och inte kommer ut ur det jäkla hålet som blivit pga slitage och vass lattände.
Ett klassiskt problem. Har hänt mig med tre segel. Alltid på en lägre latta. Bästa och enklaste lösningen lyckades jag med det senaste som dock var ett vågsegel (de andra race).
Tog senast en vanlig plastpenna, sågade till en bit som var ca 1,75 cm kanske, nu hade jag ett litet plaströr. Sågade bort en bit på mitten så att lattänden kunde stickas in där, vinkelrätt alltså, och nästan klämmas fast. Tryckte in pennbiten i slutet av lattfickan genom att skära ett vertikalt snitt i lattfickan nära masten och trixa in den i slutet med hjälp av ett snöre. Sist tryckte jag in lattan som sist gick in i plaströret utan att komma igenom “lattficksslutet” då bredden på “röret” inte gick igenom det hål i lattfikcsslutet som den smalare lattan gjort.
Har hållt finfint.
Krävs ju att det finns lite material kvar på kanterna i slutet av lattfickan dock. Om det bara är ett stort hål mot masten kan man ju inte avhjälpa det genom att få till en bredare ände på lattan.
Bengt Alsterlind hade varit stolt.
-
Ha! Här kom ju alla svaren jag hoppats på. Jo, jag har klurat på att försöka fixa det själv. Seglet är som flera påpekat så pass gammalt att det knappast är värt att lämna iväg. Orkar nog inte heller baxa in det till stan för besök hos lämplig skomakare. Just nu stör jag mig på att frugan sålde sin industrisymaskin för något år sedan, men en segelhandske, en bit penna och lite björntråd låter både överkomligt och genomförbart. Tackar för tipsen.
/Johan
-
Tillåter mig att lyfta upp denna tråden igen, för att delge några erfarenheter som andra med liknande problem kan ha nytta av. Jag följde Enkans råd och prövade med en penna:
enkan wrote:Tog senast en vanlig plastpenna, sågade till en bit som var ca 1,75 cm kanske, nu hade jag ett litet plaströr. Sågade bort en bit på mitten så att lattänden kunde stickas in där, vinkelrätt alltså, och nästan klämmas fast. Tryckte in pennbiten i slutet av lattfickan genom att skära ett vertikalt snitt i lattfickan nära masten och trixa in den i slutet med hjälp av ett snöre. Sist tryckte jag in lattan som sist gick in i plaströret utan att komma igenom “lattficksslutet” då bredden på “röret” inte gick igenom det hål i lattfikcsslutet som den smalare lattan gjort.Hittade en penna. Karvade en stund och sydde sedan fast den. Funkade hur bra som helst — tills jag kom ut på vattnet. Lattan skar igenom pennan på första bogen. Enkans tips bör alltså kompletteras med att det inte funkar med vilken penna som helst :-). Senare letade jag igenom hela pennförådet, både hemma och på jobbet, men med mycket magert resultat. Lösning dök upp några dagar senare i dotterns trämekanolåda. Till detta mekano — som väl de flesta ungar pular med — finns speciella axlar som man ska sätta hjul och liknande på. Axlarna är gjorda i mycket hård och tjock plast och de finns dessutom i olika längder (den optimala är ca 5-6 centimeter och färgkodad ljusblå). Axeln har dessutom en färdig skåra för lattan längs längdaxeln. Bara att vidga den lite med en kniv så är det bara att sy. Tungt tips alltså, för folk med samma problem som mig.
/Johan
Logga in för att svara.