Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mindre kända vågsegling/surfingspots

• Mindre kända vågsegling/surfingspots

Publicerad av gonadman på 16 april, 2004 vid 08:45

Vilken inbiten vågsurfare/vindsurfare när inte en dröm om sitt “egna” secret spot. För min egen del så reser sig nackhåren då jag lyckas t om små vågor som bryter. Vilken ultraskön syn.

Men vi är inte fler surfare/vindsurfare i Sverige än att det går att dela med sig.

Jag föregår med gott exempel: I Bohuslän mellan Smögen och Fjällbacka ligger en Halvö som heter Ramsvikslandet tror jag. På öns södra ände ligger ett schysst bra vindsurfingspot som heter Habybukt. I buktens norra ände finns brytande vågor, vid en liten udde radar små vågor upp sig ganska snyggt.

Öppna era hjärtan och dela med er av era spots, gärna med bilder. Jag kommer själv med några fler om det blir någon respons på tråden.

gonadman svarade 20 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • adde

Medlem
    16 april, 2004 vid 09:10

Är det det Haby som ligger vid Sotenäs?

Över bron över sotenkanalen och sedan vänster och gå genom en hage…

/adde

• gonadman

Medlem
    16 april, 2004 vid 09:12

Jepp, det var precis det jag tänkte på. Var där för en massa årsedan och då var det trevlig segling vid Sydväst. Möjligtvis att det skulle funka vid syd också?

• lars_k

Medlem
    16 april, 2004 vid 09:19

Jag tror det är här. Verkar bra med fritt blås mot väster…

• adde

Medlem
    16 april, 2004 vid 09:38

Jag har aldrig seglat där själv, men är sugen. Brukar gå genom kanalen med båten varje år.

Haby är ju lite mytomspunnet, sällan man träffar någon som faktiskt har seglat där.

Det lär en gång ha funnits en reseberättelse på VVK’s hemsida, den avslutades med “… jag rekommenderar ingen att åka dit, aldrig någonsin”

/adde

• gonadman

Medlem
    16 april, 2004 vid 10:42

Jodå, en gång för en massa år sedan seglade jag en 4.5 på sydväst där. Det blir ingen storlek på vågorna. Men kombinationen små brytande vågor och plattvatten ÄR kul.
    Sydväst var det då. Jag tror skär vid buktens öppning skymmer vågorna alltför mycket. Möjligtvis att det skulle kunna funka vid stark sydlig vind.

Men vägen dit är lång

• judo-freddan

Medlem
    16 april, 2004 vid 10:59

Mycket bra initiativ!
    För Östergötland kolla här: http://w1.142.telia.com/~u14208676/ostgotaspots.htm
    Än så länge funkar bara Vättern- och kustlänkarna.
    /Fredde

• gonadman

Medlem
    16 april, 2004 vid 11:08

Men för sjutton Judo-Freddan. Här är ju inte en enda våg i sikte. Eller?

• stinger

Medlem
    16 april, 2004 vid 11:11

Suverän spotguide för Vättern. Bodde i Motala till 1989 men åkte i princip alltid till Varamon (Vätterviksbadet vid N, NV)

Vågen vid Borghamn verkar intressant, har du varit där någon gång som den har funkat?
    Går den till och med att vågsurfa??

• gonadman

Medlem
    16 april, 2004 vid 12:07

Ok, här kommer en smällkaramell. Någonstans mellan Göteborg och Varberg, jag talar inte om vart, ligger en kustremsa som jag besökt en blåsig vinterdag. På en sträcka som va kanske 2 km lång hittade jag två mycket fina vågsurfingvågor. Minst i klass med Åsa.

Mig veteligen ännu osurfade! Sydlig, stark vind verkar gälla.

• sebos

Medlem
    16 april, 2004 vid 14:06

Svar till:

Mycket bra initiativ!
    För Östergötland kolla här: http://w1.142.telia.com/~u14208676/ostgotaspots.htm
    Än så länge funkar bara Vättern- och kustlänkarna.
    /Fredde

[/ QUOTE ]´

Kul med lite tips på spots runt Valdermarsvik! Men är det nån som vet nåe bra lite längre ut, runt Harstena och vägen ut dit från Gryt? Har själv aldrig surfat där men har sommarbostad där..

• cambo

Medlem
    16 april, 2004 vid 14:32

Dags att reda ut “Haby-bay” en gång för alla. Haby ligger längst ut på Ramsvikslandet mellan Hunnebostrand och Smögen. Sväng av väg 174 när de står skyltat Ramsvik och du kommer till en bro som går över Sotenkanalen. Vänster direkt efter och sedan ett par minuters körning till en stor grusparkering. Efter det är det till fots som gäller, och det är väl just den långa promenaden med all utrustning över stengärdsgårdar, hagar och berg som skrämmer många. Väl framme erbjuds fina riggningsmöjligheter på en nästintill greenklippt gräsplätt.

Är man van vid Tylösands långa sandständer blir de en omställning då det kan vara lite tufft att ta sej ut från den lilla “strand” som finns.
    Längre ut i habybukten finns flera större grundområde och sandbankar som ger lite bryt.
    Att kalla de barnvänligt känns väl inte helt rätt då de är klippor runt hela bukten och problem med utrustningen är väl inte att föredra.

Vi har varit där ett par gånger iår och kommer åka dit igen. Det är en speciell känsla att segla i “Haby-bay”. Grym natur runt om och ett hav som inte alltid är så snällt.

Några gamla bilder från Haby.

langt_bryt.jpg

det_blaser.jpg
    halv_vag.jpg

inferno_2.jpg

• judo-freddan

Medlem
    16 april, 2004 vid 15:55

Inte varit där när den funkat. Men lita på att jag ska det. Väst blåser det ju rätt ofta där.. Ingen aning om den går att vågsurfa men en av de grejer killen som bodde där sa var att det fina med vågen var att den var så lång..

• judo-freddan

Medlem
    16 april, 2004 vid 16:00

I Östergötland? Skojar du? På Varamon har jag seglat med vågtoppen en bra bit ovanför skallen. Aldrig sideshore män ändå. Sedan har vi Hovanäs, Vätterviksbadet och vid kusten Ekön där vi fick 1,5m vågor vid 6.0-segling..
    Kan naturligtvis inte mäta sig med Västkusten men vågor finns det definitivt. Gäller bara att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2004 vid 20:07

Svar till:

Ok, här kommer en smällkaramell. Någonstans mellan Göteborg och Varberg, jag talar inte om vart, ligger en kustremsa som jag besökt en blåsig vinterdag. På en sträcka som va kanske 2 km lång hittade jag två mycket fina vågsurfingvågor. Minst i klass med Åsa.

Mig veteligen ännu osurfade! Sydlig, stark vind verkar gälla.

[/ QUOTE ]

Berätta berätta…..
    /Kamaaina

• mag

Medlem
    16 april, 2004 vid 20:19

Sydlig vind!
    Nu blev till och med jag intresserad. Att slippa åka ned till Lejet eller ändå längre söderut i jakt på fina vågor hinner man ju inte efter jobbet. Jag har också hittat ett ställe för sydlig vind mellan Varberg & Göteborg. Undrar om det är samma?

Ge oss en ledtråd – Ligger det på en ö eller fastlandet?

/Magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mindre kända vågsegling/surfingspots

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.