Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing minsta segel på 460mast!?

• minsta segel på 460mast!?

Publicerad av henkeboy på 18 december, 2004 vid 13:42

Har ett 6.4 segel med passande 460 mast i nuvarande läge.. På g att skaffa ett mindre segel kring 4.0-5.0 hur ska jag bära mig åt om jag vill köra båda segel på 460masten?? Variotopp??ett måste?? confused.gif

//Henke

henkeboy svarade 19 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jonasp

Medlem
    18 december, 2004 vid 14:02

Ja variotopp är ett riktigt måste men det blir nog bättre med en 400 eller 430 beroende på segel.
    Jag har provriggat ett 4,0 på en 460 en gång och det ser absolut inte bra ut även om det går om man har lång vario.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    18 december, 2004 vid 14:04

Du har nog inget val där, antingen har du en 1m variotop, eller så skiter du i variotoppen o kör med hög boom wink.gif
    (har du så för mycket lång mast, ex för 4.0an, så kommer seglet inte ge dej det borde ge dej, jag hade 430mast till mitt 4.0 innan, men eftr jag handlade mej en 370mast så blev seglet mycket lättare att köra med, kunde köra med det i hårdare vindar, seglet fick den formen det skulle ha när jag drog nedhal/uthal, en 460mast e för styv för en 4.0a…böjkurvan hamnar fel, e ingen expert på dessa termer..men skillnaden blev stor.

eller oxå funderar du om o skaffar dej en kortare mast..ex en 400.

jag har en mast till varje segel..rätt bögigt tycker jag, mitt 4.0/370mast, 4.5/400mast, 5.3/430mst, 6.0/465mast, men 430masten funkar likaså till 6.0 med lite förlängning.

• ola_p

Medlem
    18 december, 2004 vid 19:44

det finns en del segel runt 5.8 som funkar på 460…

Det är ingen ide att ha för stort glapp mellan seglen… du bör absolut inte ha större steg än typ 4.2 5.0 6.0… 5.0 och 4.0 bör absolut riggas på 400 respektive 370… även om man skulle kunna i nödfall köra ett snäpp längre mast (vissa äldre segel riggas på snäppet längre mast). Men 460 till 5.0 avrådes defenitivt ifrån.

• jox

Medlem
    19 december, 2004 vid 00:58

Jag funderar på samma sak faktiskt… Är det nån som kan tipsa om ett schysst segel från typ 2002-2004 runt 5.7 med variotopp eller finns det inte längre?!

• herodude

Medlem
    19 december, 2004 vid 01:04

hmm vet inte om jag hade krängt 460:an å köpt en 430 du kan köra båda seglen på me förlängare, för det kommer bli så äckligt styvt om du kör en så står mast på så små segel…

• ola_p

Medlem
    19 december, 2004 vid 10:58

Det finns en del segel som riggar 5.8 på 460, exempelvis severne freestyle….
    men personligen tycker jag att 430 borde vara standardmasten…

• martin

Medlem
    19 december, 2004 vid 12:44

Jag tror att du får en bättre total prestanda i riggen om du köper ett gammalt segel från kanske -97-98 där du använder rekommenderad mast istället för att köra på ett nyare segel med fel mast. En för lång mast är helt kass enligt mina erfarenheter. Vissa 4,7 tex NR -97 kan man rigga på 430 och det kan ju vara en tillfällig billig lösning om du inte har råd att komplettera med en till mast. Det hjälper iofs dig föga, eftersom du har en 460.

• manno

Medlem
    19 december, 2004 vid 20:52

Två alternativ:

1. Skaffa en 4.00 mast, funkar perfekt till 5-4m2 segel

2. Byt ut 460in mot en 430, 6.4-5.0 är inga problem att köra med en sådan.

Om du nöjer dig med 30% kol i 4m masten så rör det sig inte om många hundralappar i nåt av alternativen och det ör det alla gånger värt! Att köra med en för styv mast är inte särskilt roligt.

• the_novice

Medlem
    20 december, 2004 vid 08:20

Instämmer, det är himla kasst med för lång mast och variotop borde bannlysas helt, den skapar bara problem. Man vet inte riktigt hur mycket förlängning man skall eftersom man inte vet riktig vad som är noll på varion och sedan så kan varion glida när man väl är ute och seglar.

Enda möjliga fördelen skulle vara att om man knäcker en mast så slipper man sitta på stranden och titta på, utan man kan istället vara ute och försöka köra med en för lång mast och ett kasst segel….

• henkeboy

Medlem
    21 december, 2004 vid 23:20

Tackar för alla goda råd man får här… Blir alldeles bestämt till att införskaffa en ytterligare mast, har jag fått klart för mig nu..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing minsta segel på 460mast!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.