Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing minsta segelstorlek

• minsta segelstorlek

Publicerad av anonym-anvandare på 21 februari, 2001 vid 17:23

Om ni hade 4.6 som minst, men ville lägga till ett mindre, vilken storlek skulle ni köra ? Eller skulle ni hellre köpa två beggade, typ 3.7 och 4.2 ?
    Har en 250 på 69 liter…

udoo svarade 24 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • voodoo

Medlem
    21 februari, 2001 vid 17:51

Nu kommer flera att skriva att du ska välja att köpa äldre beg. segel för i dom vindarna spelar seglet ingen roll, men det är precis tvärt om det är då man vill ha ett stabilt hanterbart segel, och ingen gammal trasa med vandrande buk osv..Om du nu har ett hyfsat nytt 4.6 segel så skulle jag nog gå på en 3.8-4.0 av senare årsm.

vooodo wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    21 februari, 2001 vid 18:31

Köpe ett Onshore 4,2. Då Onshore seglen är xtremt vindtåliga så kan du
    skippa 3,7:an och köra 3,2 istället (yiihaa!) 😉

MVH///J.S

• callevader

Medlem
    22 februari, 2001 vid 09:50

Allt beror ju på omständigheterna, men som någon redan sagt, en riktigt ny 4,0-4,2 skulle jag rekommendera. Om du för det mesta skall segla i Sverige. Det är mycket sällan du inte kan köra 4,0 i Sverige och oftast då bara ett par timmar just dessa speciellt blåsiga dagar. Om du väger säg över 75 kg och gillar drag i bitarna så köp en 4.2. I Sverige är vinden så pass byig så segel under 4,0 är inte särskilt använd bara här, så vida du inte är en flugviktare och bor på
    västkusten. Ett segel och en mast som passar till 100%.De nyaste 4.0 ska ju ha en 370 mast.

• gegga

Medlem
    22 februari, 2001 vid 10:15

Hej! Jag har faktiskt 4.6 som minsta segel. Ett race 4.6 som tål hur mycket
    vind som helst. Jag sålde mitt 3.7 eftersom jag aldrig behövde använda det.
    Dom små raceseglerna är faktiskt mycket hanterbara och mycket profilstabila.
    Har kört mitt 4.6 i 18-20m/s utan problem det är bara att maxa nedhalet.
    Eftersom jag bor på östkusten så blir vågorna inte så stora här som på västkusten dessutom är det mer byiga vindar så det har funkat bra med cambersegel.
    Vågsegel är dock mer robusta och tål klart mer med stryk så jag vill nog inte
    rekommendera ett race segel till noviser.
    Men om du skall köra ett rent vågsegel måste du gå ner i storlek eftersom du
    snabbare blir överriggad.
    Men med dagens segel hur ofta får man användning för ett mindre segel en 4.0
    dessutom verkar ju vinden alltid avta vinden när man är sticker ut.

• udoo

Medlem
    22 februari, 2001 vid 12:50

Problemet med racesegel är att du inte har on-off-känslan som du har i ett vågsegel, alltså ett racesegel fortsätter bara när man skotar ut eftersom du har en konstant buk i det….när man skotar ut ett vågsegel så blir ju det platt liksom och släpper ut vinden…..Men är det No Brain-No Pain segling man vill ha så köp ett racesegel..muhahaha =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing minsta segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.