Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Minstasegel på en 148l bräda

• neptun

Medlem
    18 september, 2005 vid 14:43

Detta är inte det svaret du vill ha. Men jag skulle ändå rekommendera att du istället köper ett större segel att komplettera med. Kanske 7.2.
    Att köra små segel på en såpass stor bräda blir tufft. Brädan fångar upp luften och blir svår att hantera när det blåser för mkt.
    Om du absolut vill köra när det blåser mer bör du försöka få tag på en bräda kring 100-115 liter, och då kunna sträcka dig ner till kanske 5.0. Men även dessa brädor är i största laget när det blåser som i onsdags och segelstorlekarna kryper mot 4.0.
    Tänk igenom vad du vill få ut av seglingen. Om du vill köra radikalt när det blåser riktigt mycket kanske du bör skaffa en mindre bräda och segel. Men om du är ute efter fler dagar i full planing på din nuvarande bräda anser jag att du bör köpa ett större segel.

• Knatte

Gäst
    18 september, 2005 vid 14:50

Du kan säkert använda mindre segel på din bräda, men det kommer kanske inte fungera så bra.
    Anledningen är,att din bräda kommer upplevas stor och klumpig i dessa vindstyrkor, då du använder segel mindre än, säg 6.5-6.0.
    Vinden kommer att ta tag i brädan och göra seglingen orolig, du kan även råka ut för “fenplaning”. Dvs aktern kommer vrida upp sig och försöka välta brädan.

Vad du kan göra är att testa med mindre fena och låna ett mindre segel och se om det fungerar bra. Funkar det bra, så är det bara att slå till på nya prylar.
    För att få segla mycket behöver du nog minst 2 segeö till din bräda. I ditt fall ett större segel också.

Men tillverkarnas rekommendationer är ofta avpassade till verkligheten. Din bräda är gjord för att seglas i lättvind och mer stora segel. Lycka till med provandet smile.gif

• pure

Medlem
    18 september, 2005 vid 14:56

Tack för svaren. Det låter ju vettigt som ni säger. Har tigigare känte behov för ett större segel o det är kanske bäst
    och så får jag hålla mig inne när det blåser rejält tills jag känner att jag klarar av att surfa på en mindre bräda ,mindre segel o mer vind.

• fastforward

Medlem
    18 september, 2005 vid 15:50

Så det är egentligen ingen idé att ge sig ut i “onsdags-vindar” förrän man behärskar en 100-litersbräda (eller mindre)?

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.

• Knatte

Gäst
    18 september, 2005 vid 16:05

Tror du snarare menar, 75-85 liter på brädan för att det skall kännas bekvämt.
    Tror att 100 liter blir stort i vindar över 15 m/s cool.gif
    Om du inte kör Formula eller är en riktigt duktig surfare tongue.gif

• big_jeppe

Medlem
    18 september, 2005 vid 17:49

Jag har en techno II från 2003 som jag har för att få komma ut och nöta på grunderna lite oftare (den botar akut abstinens efter planing och gippar). Jag kör den med segelstorlekarna 7,5 och 9,5. Då täcker jag in vindintervallet 5-9 m/s. När det blåser 8 och uppåt använder jag oftast en bräda på 104 l istället.
    Jag har provat att köra techno-brädan med mindre segel också. Några gånger har jag kört den med 6,0 m2 för att öva på helitack och duckgipp. Jag har även kört den med 5,0 någon enstaka gång då jag inte hade tillgång till mindre bräda. Jag tycker 6,0 kan vara acceptabelt om man kör där det är väldigt platt vatten, men det är egentligen utanför brädans optimala storlek som ni andra har påpekat. 5,0 m2 vill jag direkt avråda från även på plattvatten. Då känns riggen liten,nervös och ettrig medans brädan känns som en långsam jätte som käkat valium, samspelet blir inget vidare.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 september, 2005 vid 18:06

Svar till:

[/ QUOTE ]
    sälj båten:p

[/ QUOTE ]

• fastforward

Medlem
    18 september, 2005 vid 18:25

Svar till:

[/ QUOTE ]
    Ok, hehe
    Det låter som om det är dags att ge sig ut och öva lite… Det verkar nämligen svårt att dra rigg på en 75-litersbräda med mina 90kg… grin.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 september, 2005 vid 20:49

Väger du 90 kilo så bör du kunna dra rigg på en 90-litersbräda.

Men lär du dig vattenstarta kan du segla en 75-litare, i alla fall om det tokblåser som i onsdags.

• danneman

Medlem
    18 september, 2005 vid 21:24

Har själv just sålt min t2:a körde minsta segel 6.4 å hade jag pungdrag i 6.4 så ville den bara lyfta som ett flygplan som slutade ui hårda kastfall.
    Det är en lättvindsbräda!5-9m/s
    Komplettera med en freestyle/wave bräda på ca:100liter den är betydligt lättare att behärska med 6.4 än t2:an. eller byt till en schysst freeride runt 120liter! wink.gif

• canoya

Medlem
    19 september, 2005 vid 12:56

90 kg å dra rigg på 90 liters bräda, då får man va grymt snabb och ha lika grym balans. Jag väger 80 kg och hade vatten till vaderna när jag seglade sista biten in till land i onsdags på min 91 liters bräda och då hade jag ändå såpass mycket vind att det gick att få lite balanshjälp av seglet. Har man tappat i riggen ordentligt så blir det väldigt svårt att dra rigg på en bräda med en volym på lika många liter som ens kroppsvikt i kg. Jag säger inte att det inte går men har man lyckats lära sig det så har man nog lärt sig vattenstarten för länge sen. man får nog lägga till åtminstone 7-8 liter för brädasns vikt och lika mycket för en blöt rigg, sen har du nog 3-4 kg blöt våtdräkt och sele på dig. Så 15 – 20 liters extra volym tycker jag nog är det minsta man behöver för att klara det även med rätt god balans.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:25

Okej. Jag kanske skulle ha uttryckt det lite annorlunda. Har man mindre volym än kroppsvikten i liter, kan man nog glömma att dra rigg, har man kroppsvikten i liter kan man antagligen göra det.

Men visst, dra rigg på en riktigt liten bräda är snarast ett trick.

• farbror_j

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:32

Klart att det går att åka större bräda än 100 liter då det blåser på!

Kör själv på 150 liter Fanatic e-ray i upp till runt 13 m/s. Använder 7.4 runt 10 m/s och kan vara lite byxis innan jag är uppe i god planing om sjön är brant eller 6.5 med lite kortare fena och upplever trygghet och stabilitet om det blåser lite mer. Med det mindre seglet känns det tyvärr segare och tråkigare. Exakt hur mycket det blåser är hopplöst att svara på då vinden kommer i byar. Ett tips kan vara att dra nedhalet än mer än vanligt då du känner behov av ett mindre segel. Visserligen passeras eventuellt seglets optimala setning, men det är billigare och mindre att släpa på! Om inte seglet är alltför gammalt och slitet kan man med lite kraft få slack i mer än halva akterliket – då tar det betydligt mindre vind.

Fenplaning är ett besvärligt fenomen man kan uppleva, men det går faktiskt att hänga ner riggen i selen och trycka tillbaks brädan om det inte är allt för illa.

DOCK: Det stora problemet med de större volymerna är när man skall gå i motsjö – det stampar ibland så mycket att det nästan inte blir kul, trot eller ej! När man går över en våg kan brädan också fånga så mycket vind att det blir en ofrivillig liten flygtur.

Jag väger 85 kilo, eller 92 med all utrustning.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:37

Klart man kan köra en jättebräda i massor med vind, kolla bara på formulaseglarna som kör 9.0 i över 15 m/s.

Däremot tycker i alla fall jag det är läskigt med alla ofrivilliga flygturer, som för mig även inträffar på slören ibland. Man har helt enkelt mycket roligare på en bräda runt 100 liter om man har fullt drag i 6.5:an, man kan hoppa och tricka, kan gippa utan att flytta hela familjen till läkanten och så vidare.

• cjs

Medlem
    19 september, 2005 vid 20:24

kör 5.6 som minsta på min techno2, är klart roligare än att stå på land när det blåser, riggar den dessutom på samma 460 mast vilket är ycket bekvämt och ekonomiskt. Satsa på typ ett np serch ca 5.6, de har lång luff.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Minstasegel på en 148l bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.