Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Razor

• Mistral Razor

Publicerad av anonym-anvandare på 25 april, 2005 vid 08:17

Mistral Razor
    Är på jakt efter en vågis. Vad är Mistral Razor för bräda? Är den lämplig för svenska väst/sydkusten eller är det en renodlad down-the-line Hawaii bräda?
    Nån som testat den eller läst nått test? Bra eller dålig? Kan det vara något att satsa på?
    Väger 85, ska köra 4,5-5,8 och funderar på 81 alternativt 89 liter?

anonym-anvandare svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • surfslusken

Medlem
    25 april, 2005 vid 08:33

Köpte en 89liters Razor för en spotstyver på SP förra sommaren. Tog en chansning för att jag behövde en stor vågbräda akut. Blev glatt överraskad faktiskt, funkar riktigt bra iaf me 5,3 o 5,8. Den svänger bra utan att studsa, pga tunn fin häck, vilket jag föredrar. När 5,3an börjar kännas tung byter helst ner till mindre bräda, eftersom Razorn 89an blir lite väl “livlig” när det tutar i. Men jag håller ofta en size större än de flesta. Jag skulle verkligen inte kalla Razor 89an “down-the-line Hawaii bräda”, snarare “onshore-sverige-bräda”. Jag väger 87-88 och kör mest på västkusten. Har bara kört 89an, så jag vet inte hur 81an är.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2005 vid 08:43

Ok – tack för svar! Jag tänkte ev ha den som enda vågis för 4,5-5,8 och väger 85. Ska man satsa på 81 litaren eller på 89 litaren? Tror du den kan funka i vindar under 5,3 eller kommer den att kännas alltför stor. 81 litaren får ju å andra sidan inte bli för liten för 5,7/5,8!!

• surfslusken

Medlem
    25 april, 2005 vid 08:53

Som enda vågis skulle jag absolut satsa på 81an. För jag vill iaf att prylarna ska funka bäst när förhållandena är som bäst. Dvs när du har pangdrag i 4,5an vill du verkligen inte studsa runt på en för stor bräda. De är lättare att smälta att man kanske får jallpa lite en halv sunkig 5,7a dag än att man inte kan köra när det är som bäst.
    Och visst borde väl 81an hantera 5,7-5,8? Vad är rekat som största på den?

• endy

Medlem
    25 april, 2005 vid 08:56

Jag har tidigare ägt 81:an (03), var väldigt nöjd med den brädan, körde den från 4,2-5,8, kunde nästan ta större segel, pga bredd 56, gick igång väldigt tidigt, vid 5,7 kunde man tom pumpa upp planing.
    Svängde mjukt och hade bra fart tycker jag!
    Behöver dock kompletteras med fler fenor, original är 23.
    Min vikt då 82 nu 90 tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2005 vid 09:22

Ok – låter lovande – vad har den för fenbox? Problemet är att mesta av tiden här nere körs med sjögräsfena.
    Vilka storlekar ska användas till vilka segel?

• surfslusken

Medlem
    25 april, 2005 vid 09:30

Om du får brädan till bra pris och känner att du har pengar över tycker jag du ska byta ut orginalstropparna mot Dakine. Det gjorde jag innan jag ens kört på min Razor. För mistrals stroppar är tyvärr under all kritik. Så kosta på shyssta Dakine för en 5 hundring så känns Razorn riktigt bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2005 vid 09:33

gött – ska jag äntligen hitta en vågis till ett juste pris!!!

Stropparna ska bytas även på skaten så då får man väl ta och fixa två paket dakine istället

• endy

Medlem
    25 april, 2005 vid 09:34

Haha, jag anser tvärtom tongue.gif
    Mistrals anatomic stroppar som kom 03 var ju asshyssta orginial stroppar, höga och breda och antomiska dvs formar sig efter foten efter hand.

Det är som standard vågisbox Us-box, kör en 22 och 21 eller om du snålar endast en 21,5 typ, finns ju olika inriktningar på fenor oxå, men definitivt en mindre åt 4,7 och nedåt.

Dock kan jag ju även rekommendera Da Kines kör själv enbart dem på alla mina brädor idagsläget så laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2005 vid 09:40

Får väl testa och se angående stropparna.
    Tack för svaren. Får väl ladda upp med nån extra fena oxå – nu blir det ju cash över även till något nytt segel.

• surfslusken

Medlem
    25 april, 2005 vid 09:44

Har kvar Anatomic stropparna, fösökte t o m skänka dom till ett par polare men ingen ville ha dom. Så är någon sugen på 3st oanvända Mistral Anatomic stroppar så bjud mej på en pilsner när ni kommer till Varberg så är dom era!

• ola-h

Medlem
    25 april, 2005 vid 11:13

Som bonusinfo kan jag nämna att en av Kevin Pritchards favoritbrädor (i alla fall för ett år sedan) från Mark Nelsson (Mistrals shaper) har samma rocker som just Mistral Razor (fast 2002, tror jag).

I det kommande numret (2:2005, ute under maj, förhoppningsvis) av WindsurfingEurope kommer en lång intervju med Mark Nelson och Nik Baker om utveckling av vågbrädor för production och custom. Rätt intressant, om jag får säga det själv.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2005 vid 11:43

Låter ju som att detta kan bli ett riktigt bra köp!
    Hur vet jag att jag får en 2003 och inte en 2002a. Hur ser man skillnad på dem? Bägge verkar ha samma grafik och storlekar.

Mistrals övriga brädor från 02 (Heat och Shift)har väl fått sådär kritik. Men Razor har kanske inget med dessa övriga shaper att göra?

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2005 vid 21:35

03an är röd, vit och orange, den tillverkades i 8´0 8´3 0ch 8´5. 04an är röd, vit och mörkgrå, och fans som 7´10 8´1 8´2 8´4 8´5 0ch en 8´5a som kallades för SuperRazor och hade 98liter volym.
    //
    Johan

• endy

Medlem
    26 april, 2005 vid 06:31

02 resp 03 menar du väl 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2005 vid 08:01

ja – det måste vara så han menar!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Razor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.